דף הבית / חדשות העיר ראשי / הצגה ייחודית בנושא הייחודי של השוק האפור, קורמת עור וגידים ברמת אליהו

הצגה ייחודית בנושא הייחודי של השוק האפור, קורמת עור וגידים ברמת אליהו

מתוך ההצגה. צילום: תהילה ישעיהו -אדגה
מתוך ההצגה. צילום: תהילה ישעיהו -אדגה

קבוצת תושבים מרמת אליהו עמלה בחודשים האחרונים על הצגה ייחודית המספרת את סיפורם הכאוב של אלו שבאו במגע עם השוק האפור. במשך שבועות ארוכים נפגשו גברים ונשים מהשכונה לחזרות במתנ"ס השכונתי, כאשר כל אחד ואחת מהם מביאים לידי ביטוי את הסיפורים הקשים שנחשפו אליהם במרוצת השנים.

בסופו של דבר התגבשה העלילה המספרת את סיפורה של משפחה יוצאת אתיופיה שנקלעת למבוי סתום מול השוק האפור לאחר שבנם הצעיר נוטל הלוואה במטרה לעזור להורים. החוב הולך ותופח עד לסוף הטראגי.

"שאלתי את הקבוצה באיזה נושא הם מעוניינים לגעת וליצור ופה אחד כולם אמרו בשוק האפור, זה נושא שהמון אנשים משלמים עליו מחיר כבד עד לכדי מחיר בנפש. הם סיפרו מתוך היכרות אישית שלהם ושל סביבתם לאילו התמודדויות קשות אנשים ומשפחות נקלעים, כשמישהו לוקח הלוואה מהשוק האפור" (תהילה ישעיהו -אדגה)

את התוצר הסופי ההצגה – "משפחת שטו בשוק האפור" ניתן יהיה לראות ביום שלישי הקרוב במתנ"ס רמת אליהו במעמד חברי הכנסת פנינה תמנו שטה וגדי יברקן, סגן ראש העיר מוטי עג'מי, המשנה לראש העיר, איתי מתיתיהו ומחזיק תיק הקליטה חבר המועצה יבגני ברחמן.

ההצגה נכתבה ובוימה ע״י השחקנית תהילה ישעיהו -אדגה כאשר צוות השחקנים המקומי מורכב כולו מיוצאי אתיופיה תושבי העיר, רובם תושבי השכונה.

ישעיהו- אדגה סיפרה השבוע ל"גל גפן" על תהליך היצירה: "לפני כשנה התבקשתי ממוקד הקליטה ראשל"צ לעבוד עם קבוצה קהילתית ברמת אליהו וליצור הצגה.

"כאשר שמעתי במקרה על ההצגה שיצרה וביימה תהילה ישעיהו, ואשר הועלתה רק פעם אחת ללא פרסום וללא תקציב, היה לי ברור שחייבים להעלותה על הבמות והפעם עם כל הכבוד הראוי, תוך חשיפה לכלל הציבור" (ארנינה שרגל)

כמי שמאמינה ויודעת ליצור הצגה באמצעות אימפרוביזציה, שאלתי את הקבוצה באיזה נושא הם מעוניינים לגעת וליצור ופה אחד כולם אמרו בשוק האפור, זה נושא שהמון אנשים משלמים עליו מחיר כבד עד לכדי מחיר בנפש. הם סיפרו מתוך היכרות אישית שלהם ושל סביבתם לאילו התמודדויות קשות אנשים ומשפחות נקלעים, כשמישהו לוקח הלוואה מהשוק האפור, כשהרוב הגורף זה חבר'ה צעירים, בין אם רוצים לעזור להורים ובין אם הם עצמם נמצאים בקשיים כלכלים".

איך הפכתם את הרעיון להצגה של ממש?

"פשוט התחלנו לאלתר על במה, כיוונתי ביימתי וכתבתי ומחקתי ושוב הם אלתרו וסיפרו סיפורים מתוך הכרות קרובה ושוב מחקתי וכתבתי. הם היו מדהימים, התמסרו לתהליך העבודה שוב ושוב  למרות שלא היה פשוט. לבסוף אחרי חמישה חודשים של תהליך אמפרוויזציה וכתיבה יצרתי את ההצגה "משפחת שטו בשוק האפור". ביום שלישי הקרוב תעלה ההצגה שנוגעת בנושא כאוב ולא פשוט ועם זאת עם הרבה הומור ומסר חשוב ומשמעותי עבור כולנו".

זהבה וורקה אחת המשתתפות בהצגה
זהבה וורקה אחת המשתתפות בהצגה

תושבת השכונה, וורקה זהבה בטבבו המשחקת בהצגה אמרה: ״חשוב להביא לידיעת הציבור את נושא ההלוואה בשוק האפור כדי שיבין וייזהר. אנשים המסתבכים עם הלוואות מגיעים לידי מכירת ביתם וגם לידי אלימות במשפחה״.

יצוין כי מתיתיהו המחזיק בתיק הנוער והצעירים הוא שהפיח חיים בהצגה, שבעבר נגנזה עוד טרם פרצה לבימות התיאטרון בשל היעדר מימון. לפני כחצי שנה קיים מתיתיהו ישיבה עם נציגים יוצאי אתיופיה  בנושא ״העצמת העדה האתיופית״ ובין הנושאים שהועלו הייתה גם בקשה לתקצב הצגה זו, שהועלתה בעבר בהתנדבות מלאה של השחקנים  ונגנזה מפאת חוסר תקציב. הפעם הבקשה נפלה על אוזן קשבת.

השבוע הוא מסר: "אני רואה חשיבות חינוכית רבה בחשיפת כלל הנוער לתרבות האתיופית ומאמין כי חשוב לעודד ולתמרץ אומנות ויצירתיות בקרב הצעירים יוצאי אתיופיה, כחלק מתהליך חיזוקם בחברה הישראלית".

הפעילה החברתית ארנינה שרגל שסייעה בקידום העלאתה מחדש של ההצגה: "כאשר שמעתי במקרה על ההצגה שיצרה וביימה תהילה ישעיהו, ואשר הועלתה רק פעם אחת ללא פרסום וללא תקציב, היה לי ברור שחייבים להעלותה על הבמות והפעם עם כל הכבוד הראוי, תוך חשיפה לכלל הציבור. לקהילת יוצאי אתיופיה יש הרבה מה לתרום לתרבות בישראל ואני מברכת את המשנה לראש העיר, איתי מתיתיהו, אשר נרתם ברצון ובמלוא המרץ כדי למנף מיזם תרבות זה".

 

 

 

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות