דף הבית / חדשות העיר ראשי / היועץ המשפטי לממשלה אישר לקדם את תוכנית היקב

היועץ המשפטי לממשלה אישר לקדם את תוכנית היקב

רונן דמארי

 

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה של מחוז המרכז תדון בשבוע הבא בהפקדת התוכנית להתנגדויות, זאת לאחר שהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד ארז קמיניץ אישר לה להמשיך לקדם את התוכנית.

התוכנית כוללת בנייה של 625 דירות בשלושה מגדלים בני 44 קומות, בניין משרדים בן 9 קומות, שטחי מסחר בהיקף של 23 אלף מ"ר וכן פרויקט שימור רחב היקף ליקב ההיסטורי ולמבנים סביבו.

במשרד היועץ המשפטי נקבע כי התוכנית תקודם לאישור, כאשר הובהר כי לא נפל פגם בתהליך אישורה וכי היא אינה קשורה לחקירות כנגד ראש העיר לשעבר דב צור. במסגרת התוכנית יעברו כל מבני היקב שימור מוקפד ומלא (מבני היקב ההיסטורי ישומרו במלואם). יצוין כי המתחם אינו משמש כיקב כבר כעשור ואינו פתוח לציבור משנת 1870, בניגוד לדעה הרווחת בקרב חלק מהתושבים, הוא מעולם לא היה שייך לעירייה. על פי התוכנית, ייפתח המתחם לציבור הרחב לראשונה בתולדותיו. בפרויקט ייבנו גם 3,000 מ"ר של מבני ציבור, גני ילדים ובית כנסת ובשטח האחורי יבנו מבני מגורים הכוללים דיור להשכרה לצעירים וגם דיור מוגן, אשר יסייעו במימון פרויקט השימור הגדול מסוגו בארץ.

 

"מרכז תרבותי היסטורי"

יזמי הפרויקט מציינים כי מדובר בפרויקט ראשון במרכז העיר שהוזנח במשך שנים ואמור להזניק את ראשון לשורה הראשונה עם ערים כמו תל אביב מבחינה תעסוקתית, בילוי משפחתי, תיירות, מלונאות במרכז העיר ויהווה מרכז-תרבותי היסטורי שיישמר את מורשת העיר.

לדבריהם: "אנו שמחים כי היועץ המשפטי לממשלה לא התרשם מהדיס-אינפורמציה ומהמידע המוטעה שפורסם ברשתות החברתיות ובחלק מכלי התקשורת בקשר לפרויקט היקב. היקב הוא נכס לעיר וממבנה נטוש ומוזנח, הוא יהפוך לפנינה לטובת מבקרים ותושבי העיר. לאורך כל הדרך סמכנו על מוסדות השלטון והחוק ועל שיקול דעתן של הוועדות השונות, ואנו נמשיך לפעול בהתאם ובכפוף לחוק".

 

"כמו יין שמחמיץ"

ממלאת מקום ראש העיר, עו"ד ליאל אבן-זהר, מתחה השבוע ביקורת על התכנית וציינה: "כמו יין שמחמיץ, מזה שנתיים ויותר מונחת תכנית היקב על שולחן הוועדה המחוזית, והנה נמסר לנו שהיא ״שוחררה״ בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה.

מתברר שהיזמים לא הסתפקו ברוחב היד של השלטון הקודם. הם מעוניינים בתוספות. 625 יחידות לא הספיקו להם. הם הגיעו כבר ל-636 יחידות במגדלים של 40 קומות. גם נפח הדיור להשכרה לא הספיק להם. במקום 4,600 מ"ר הם ביקשו 6,000 מ"ר. וכל זה כמובן בנוסף לשטחי שירות, לשטח מסחר של 23,000 מ"ר, ומשרדים של 20,000 מ"ר…וכו׳ וכו׳. ביקשתי שהתכנית תוצג בשבוע הבא בוועדה המקומית. שיראה הציבור. לא בתסיסה בחביות חשוכות, אלא ברבים. באור השמש. לחיות בעיר שזו התכנית שתקודם על חשבונה, יהיה לא פשוט, לא תחבורתית ולא לכלל העסקים הקטנים בצירים האורבניים של העיר. שלא לדבר על הצער העמוק של רבים מאיתנו, על שימוש במבנים ההיסטוריים המשמעותיים של העיר לטובת מסחר.

בשבוע הבא, התכנית הזו, שבעיניי, רעה לראשון לציון, תונח להפקדה על שולחן הוועדה המחוזית. ואם לא נזהר ולא נפעל, אנחנו ובנינו ובני בנינו, נשתה את היין הקלוקל הזה, עוד שנים רבות וארוכות".

ל"גל גפן" היא הוסיפה: ״תכנית היקב אינה טובה לעיר ולתושביה ובדעתי להתנגד לה, אני מקווה שהפעם זה יהיה יחד עם חבריי לוועדה המקומית, שרובם אישרו בהסכמים קואליציוניים את מחויבותם להחזרת מבני המורשת לציבור ותיקון התכנית. בכל מקרה אין לי דבר אישי נגד היזמים – אני פשוט סבורה שצריך לצמצם את התכנית ולעשות שימוש ציבורי, מלונאי, ותיירותי, במבנים שהם הנכס ההיסטורי החשוב ביותר של העיר ראשון לציון, ולצמצם את היקפי התכנית לטובת העיר ותושביה״.

 

מהעירייה נמסר: "אנו נמתין להחלטה הסופית של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה שהינה גוף מקצועי ואפוליטי ונגיב בהתאם".

ליאת אבן זוהר. צילום: עידן מעוז

 

היקב בראשון לציון צילום: ויקיפדיה
היקב בראשון לציון צילום: ויקיפדיה
היקב בראשון לציון צילום: ויקיפדיה
היקב בראשון לציון צילום: ויקיפדיה
היקב בראשון לציון צילום: ויקיפדיה
היקב בראשון לציון צילום: ויקיפדיה

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

2 תגובות

  1. ליבוביץ בועז

    אסור לתוכנית לצא. לפועל, זה יהיה בכיה לדורות, עלינו לעצור את הפשע הזהב גופינו. תושבי ראשון נא להתעורר, כי איכות חיי ילדינו בסכנה.

  2. נשמח לשמוע, סוף סוף, מהי התכנית החליפית של העיריה לגיוס עשרות מיליוני השקלים הדרושים לשימור המתחם ומתי לדעתם יתחיל השימור המקווה.
    תודה .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות