דף הבית / חדשות העיר ראשי / "אני תמיד מחפשת אתגרים"

"אני תמיד מחפשת אתגרים"

בריאיון ל"גל גפן" לרגל יום האישה הבינלאומי שצוין בסוף השבוע האחרון, מדברת ממלאת מקום ראש העיר, עו"ד ליאל אבן-זהר על סדר היום, שגרת העבודה החדשה, החלומות מול המציאות העירונית, וגם על דוד ביטן ודב צור

רונן דמארי

 

ליאל אבן זהר
עו"ד ליאל אבן זהר. צילום: יח"צ

תוצאות הבחירות לראשות העיר ראשון לציון הותירו את ממלאת מקום ראש העיר, ליאל אבן-זהר עם תחושת החמצה אך גם עם תחושת תקווה גדולה לשינוי:

היא אמנם הגיעה רק למקום השלישי, בפער של כשני אחוזים בלבד מראש העיר הנבחר, רז קינסטליך ולא הצליחה להעפיל לסיבוב השני מול ראש העיר לשעבר דב צור, אולם משהתבהרה התמונה הפוליטית היא הכריזה כמעט מיד על תמיכה בקינסטליך ורתמה את אנשיה ותומכיה להתגייס עבורו על מנת לייצר את המהפך השלטוני. משזה הושג, היא הפכה לשותפה הקואליציונית הבכירה ולאשה החזקה ביותר במערכת העירונית. זקני העיר לא זוכרים מתי כיהנה אשה בתפקיד כה בכיר, כאשר היא הגיעה אליו על ידי הובלת רשימה עצמאית ונאלצים לחזור לאחור לימיה של חנה לוין שאחזה במושכות השלטון אי שם לפני שישים שנה.

"אני מרגישה שאני מביאה איתי לחינוך, ולכל יתר התחומים שאני עוסקת בהם, ניסיון של עשור- עם התלהבות ורעב לעשייה – כאילו התחלתי אתמול"

כאשר אבן-זהר מתבקשת לתאר את שגרת העבודה שלה היא אומרת: "אני עובדת כל יום 12-16 שעות ביום. עובדי העירייה יכולים להעיד שהאור במשרד שלי נסגר כמעט אחרון, וגם כשאני חוזרת הביתה ובסופי שבוע אני משקיעה חלק לא מבוטל מזמני בעשייה עירונית".

 

-זה לא מעייף? אפשר להחזיק ככה מעמד לאורך זמן?

"24/7 זו מציאות יומיומית שלי כל החיים. כשלא עבדתי בעירייה הייתי בו זמנית עורכת דין בעלת משרד, מנכ"לית של עמותה פעילה וחברת מועצה. זה לא היה פחות עמוס. אולי יותר. ההבדל היחיד הוא שהייתה לי גמישות. יכולתי להחליט שאני לוקחת כמה שעות לעצמי, לנשום. היום אני לא יכולה. הדבר היחיד שאני מזיזה בשבילו הכל, זה ענייני בריאות של בני המשפחה. מעבר לזה כל שעותיי מאז הבחירות מוקדשות לציבור".

"רז הוא אדם מכבד ומשתף, ואני אדם מאוד לויאלי ומונחה על ידי ערכים. אני סבורה שגם רז יודע שאני עושה ואעשה ככל יכולתי כדי שהוא יצליח בתפקידו – לטובת העיר ותושביה"

-את אם לארבעה. איך באמת המשפחה מקבלת את השינוי והשעות הארוכות שמוקדשות לעירייה?

"באופן כללי, כמו שאמרתי, המשפחה רגילה לאמא שעובדת הרבה. לפני שהתחתנו, האיש שלי התרעם שאני חוזרת מהלימודים והעבודה מאוחר בלילה. אמרתי לו – 'זה מה יש. זה מה שיהיה לך איתי כל החיים. אתה יכול עוד להתחרט'. אז היום אני יכולה להגיד בקול רם – ברוך השם, מזל שלי שהוא לא התחרט. גם לילדים אמרתי כל החיים "זה מה יש" ובכל זאת הבן הבכור שלי בחר להינשא לא מזמן לבחורה חזקה וחכמה, שעובדת לא פחות קשה מאמא שלו. אז אולי זה מראה שלמרות הכל הבית שלנו היה מודל חיובי עבורו".

 

-יש הבדל בין שתי הקדנציות הקודמות בהן כיהנת כחברת מועצה לזו הנוכחית?

"אני מרגישה שאני מביאה איתי לחינוך, ולכל יתר התחומים שאני עוסקת בהם, ניסיון של עשור- עם התלהבות ורעב לעשייה – כאילו התחלתי אתמול. כמובן שלהיות מספר 2 של ראש עירייה שנותן בי אמון, מאפשר לי לעשות בקדנציה הזו הרבה יותר".

"חשוב לי שהעירייה תהיה ארגון "מודע מגדר". זה אומר שצריך לבחור לכל תפקיד את האדם המתאים, אבל לשים לב שאין הטיות מגדריות בבחירה ולעודד נשים להגיש מועמדות"

 

-מדוע תיק החינוך כל כך חשוב לך? אלו יעדים את מבקשת להשיג במהלך הקדנציה הנוכחית?

"חינוך זה לדעתי הנושא החברתי החשוב ביותר עליו העיר אחראית. אצטט את חברתי לסיעה, ד"ר ענת לייבוביץ: "מבחינתנו, כל העיר קמה כל בוקר בשביל החינוך". מיד עם המינוי שלי הודעתי על פתיחת מסלולים על אזוריים גם במערב וגם במזרח, נוספים לאלו שכבר פתחתי בעבר, ברוח מונטסורי, שזו שיטה שמעודדת מאוד עצמאות של ילדים וחוויה לימודית, ובהמשך נאפשר לכל בתי הספר שלנו להתפתח ולהיות על אזוריים ביכולות מיוחדות כמו למשל משחוק ("גיימינג"), למידה מבוססת פרויקטים וחקר (PBL  ) טבע ומדעים, אמנות, טכנולוגיה ועוד. מנהל החינוך שוקד בעידוד שלי על מדד המצוינות של ראשון לציון ועל תכניות בת-בר מצווה לגילאי ההתבגרות, וגם על תכנית מוגנות מהגיל הרך. בכוונתנו להשקיע עשרות מיליוני שקלים בהתאמת בתי הספר למאה ה- 21, במרחבי למידה חווייתיים וחדשניים וגם בטכנולוגיה. ביקשתי שנעמיק את היחס הפרטני והדיפרנציאלי לילדינו, והשאיפה שלי היא להגיע למערכת חינוך שתראה כל ילד, שתדע לעניין ולסקרן, ושיתקיים בה שוויון חברתי ומגדרי. בהתאם למדיניות ראש העיריה, נצמצם בהדרגה מספר ילדים בגני ילדים, ויחד עם שותפינו ממשרד החינוך נעבור בהדרגה מלימוד פרונטלי לחינוך חווייתי. אז מה היעדים? להקנות כאן את החינוך הציבורי הטוב בישראל, עם חדשנות תוססת ומצוינות חינוכית, מערכת שתוביל בארץ במדדים הפורמליים אבל גם ובעיקר באקלים: אנחנו רוצים ילדים עם דרך ארץ, שמחים וסקרנים, צוותי חינוך עם שליחות, והורים מרוצים, ושכשילדינו יסיימו את מערכת החינוך, אני רוצה שיגידו עליהם בהערכה שרואים שהם בוגרי מערכת החינוך של ראשון".

 

-לאחר שחלפו מאה ימים מכניסתך לתפקיד, ניתן לומר שדברים שרואים משם לא רואים מכאן?

"אני מכירה היטב את עבודת המועצה, הן מהקואליציה והן מהאופוזיציה. הייתי פעמיים, חמש שנים במצטבר, בקואליציה, בתיקים שונים, כמחזיקת תיק חינוך, וגם תיק פיתוח עסקי וכיו"ר ומ"מ ועדות ודירקטוריונים. הייתי כמובן גם באופוזיציה. איני רואה הרבה דברים חדשים, למעט דברים שעל רבים מהם הערתי כבר בקדנציות הקודמות, ושלא נעשו בעיניי נכון, ויש לנו לא מעט לשפר ולתקן, כפי שהבטחנו בבחירות".

 

-אם מדברים על השלטון הקודם, היית אופוזיציה לוחמנית מאוד לצור. מה יש לך לומר על מה שקורה בימים אלו עם צור ועם דוד ביטן?

"כשיצאתי מהקואליציה בשנת 2016, פניתי למבקר המדינה ולגורמים נוספים במערכת החוק והאכיפה, בתלונות על נושאים שפוגעים במנהל התקין בעיריית ראשון לציון וקשורים להתנהלות צור בפרויקטים שאושרו למקורבו לשעבר מר ארז מוסצ'ו. סברתי אז, ואני סבורה גם היום, שהועדפו אינטרסים של מקורבים על פני אינטרסים ציבוריים. אבל היום אני רק שומעת, בדיוק כמו יתר הציבור, על התפתחויות החקירה ועל ההמלצות. אני מאחלת להם ולכולנו שהצדק והאמת יקבעו, ורק הם, ושחלילה לא יהיה עיוות דין לכאן או לכאן".

 

-את שתי הקדנציות הקודמות התחלת בקואליציה וסיימת באופוזיציה. האם לאור מערכת היחסים עם ראש העירייה עד עתה, את יכולה לומר בלב שלם שאין סיכוי שהדבר יחזור על עצמו?

"אני יכולה לומר שהשאיפה והמטרה שלי היא להיות חמש שנים מלאות ופעילות בתפקיד, להוביל, לשפר ולתרום לפיתוחה ולשגשוגה של העיר ותושביה ולקיים את ההבטחות שנתתי לציבור".

 

-ומה עם החלום להיות ראש עיר בעצמך?

"השותפות שלי עם ראש העירייה הנבחר רז קינסטליך מצוינת, ותמכתי בו באופן מלא בסיבוב השני. רז הוא אדם מכבד ומשתף, ואני אדם מאוד לויאלי ומונחה על ידי ערכים. וודאי שלא אחתור מתחת לראש עירייה שאני שותפה שלו. אני סבורה שגם רז יודע שאני עושה ואעשה ככל יכולתי כדי שהוא יצליח בתפקידו – לטובת העיר ותושביה, כפי שגם הבטחתי לבוחרים שלי. לגבי ההמשך- ימים יגידו- אני תמיד מחפשת אתגרים. אחרי שאגשים את החלומות על חינוך חדשני ומצוין בעירנו, על תרבות וקהילה ושוויון, אולי אחליט לפנות לכיוונים חדשים בזירות חדשות".

 

"ללכת עם החלומות"

 

-האם את יכולה לומר כי את שלמה עם הרכבת הקואליציה וחלוקת תפקידי הסגנים בשכר ותחומי אחריותם?

"הייתי מעורבת במרבית ההסכמים הקואליציוניים למעט אלו שסוכמו או נחתמו לפני הבחירות. חלק מההסכמים גם נחתמו אצלי בבית. זה ברור שכלל חברי המועצה, ובפרט חברי הקואליציה, מחויבים לעבוד ולפעול במסירות עבור הציבור, קל וחומר הסגנים שמקבלים שכר. ראש העירייה הגדיר בקדנציה זו שהסגנים בשכר יהיו מחויבים לקחת חלק בישיבות התכנון והבניה ועוד, ובעיניי זה שינוי שטוב לציבור".

 

-מה דעתך על האופוזיציה העירונית? האם לדעתך היא עושה עבודתה נאמנה?

"אני לא נותנת לחבריי למועצה ציונים. כל חברי המועצה נבחרו כדי לקדם את העיר. לגבי אופוזיציה- תפקידה להעיר ולהאיר. איני מפחדת מביקורת, וחושבת שתמיד יש מה לשפר".

 

-לא מעט עובדים בכירים חוששים מפיטורים בעקבות החלפת השלטון, מה תוכלי לומר להם בנושא זה?

"יש הרבה אנשים טובים בעירייה. יש אמנם כוונה לצמצם תקנים מיותרים, של מנהלים ואגפים שנופחו בתקופה הקודמת, אבל ראש העירייה נותן לאנשים אפשרות להוכיח עצמם ולא ממהר, ואני חושבת שזה נכון. צריך לבחון עובדים לפי התפוקות שלהם וצרכי המערכת העירונית".

 

-תלונות על הטרדה מינית לרבות במסגרת עירונית היו ענין שכיח, האם את סבורה שבשנת 2019 התופעה מוגרה לחלוטין? מה ניתן לעשות כדי שכך יהיה?

"גברים מודעים יותר היום לסיכון לקריירה שלהם בהטרדה מינית. צריך להיות אפס טולרנטיות להטרדות מיניות, ואני בטח לא אעביר נושאים כאלו לסדר היום".

 

-עד כמה חשוב לך לקדם נשים לעמדות מפתח במרחב העירוני?

"יש מחקר שאומר שנשים מגישות מועמדות לתפקידים בכירים או למכרזים רק אם יש להן התאמה של 95% ומעלה, וגברים נוטים לקחת סיכון עם 75%. אז בהחלט חשוב לי שהעירייה תהיה ארגון "מודע מגדר". זה אומר שצריך לבחור לכל תפקיד את האדם המתאים, אבל לשים לב שאין הטיות מגדריות בבחירה ולעודד נשים להגיש מועמדות. נדמה לי שעצם העובדה שאני מכהנת במועצה בתפקיד בכיר מעודדת נשים אחרות, ויש לנו גם ראש עירייה שוויוני שלא מפחד מנשים חזקות. כמובן שאני מעודדת יותר נשים להיכנס לזירה הציבורית. כך גם עשיתי כמנכ"לית עמותת כ"ן לקידום נשים בישראל ולכן גם נטלתי על עצמי שוב את מעמד האישה בעיר".

 

-לסיום, מה יש לך לומר לנשים שחוששות להיכנס לפוליטיקה בגלל התחושה שמדובר בזירה מסוכנת ואגרסיבית?

"כשמטפסים למקומות חדשים, תמיד יש קצת פחד. אני בעד להניח את הפחדים בצד וללכת עם החלומות. פוליטיקה היא כלי נפלא להגשמת חלומות במרחב הציבורי".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות