n
דף הבית / ראשון-לציון / חדשות ראשון-לציון / חבית בירה נדירה מבית החרושת שהיה במתחם היקב, הגיעה למוזיאון ראשל"צ

חבית בירה נדירה מבית החרושת שהיה במתחם היקב, הגיעה למוזיאון ראשל"צ

מידע על החבית הגיע למוזיאון מרובי אניס, תושב העיר ואספן נלהב של פריטי ארץ ישראל . עמותת ידידי המוזיאון בראשות עו"ד עצמון יניב, נרתמה למשימה ורכשה את החבית עבור המוזיאון

רובי עם חבית הבירה. צילום: פרטי
רובי עם חבית הבירה. צילום: פרטי

חבית הבירה הנדירה שייכת לבית החרושת  לבירה שפעל במתחם היקב החל משנות השלושים ועד שנות הששים למאה ה- 20. מדובר במותגים המפורסמים "בירה נשר" ו"בירה מאלט" שיוצרו על ידי תעשיית בירה ארצישראלית – "מבשלת שיכר פלסטינה". המפעל הוקם בשנת 1936 במתחם היקב של ראשון-לציון על ידי משפחת  דרייפוס בהנהלת פרץ הירשברוך. וכיאה לראשון-לציון, מדובר במפעל הבירה הראשון בארץ ישראל.

חבית הבירה המדוברת, עשויה אלומיניום ומיועדת לשינוע בירה מבית החרושת אל הקמעונאי. המידע על החבית הגיע למוזיאון מרובי אניס, תושב העיר ואספן נלהב של פריטי ארץ ישראל של פעם. עמותת ידידי המוזיאון בראשות עו"ד עצמון יניב, נרתמה למשימה ורכשה את החבית עבור המוזיאון.

מדובר בסוג חביות שהוחל בייצורו בארצות הברית עם ביטול "חוקי החוקי היובש" (האיסור על צריכת אלכוהול) בשנת 1933. ההטבעה על גבי החבית נעשתה בארה"ב עם שם היצרן בארץ ישראל.

רובי אניס: "בשנת 1934 הוקם  בית חרושת בירה נשר במימון של משפחת רוטשילד, חברת פיק"א וחברה בנקאית מפריס בראשותו של גסטון דרייפוס שהקימו את "Palestine Brewery Ltd" או בשמה העבראשוןרי "תעשיית בירה א"י בע"מ". המבשלה הוקמה בראשון לציון בסמוך ליקב שגם הוא היה בשליטת משפחת רוטשילד. השוק העיקרי של המבשלה היה חיל המצב הבריטי בארץ ישראל.

אני יודע שיש פריטים רבים של יקב ראשון לציון אבל מעט של מבשלת הבירה. זהו פריט נדיר לאספנות או למכירה ריווחית ואף הוצע לי להעלות אותו למכירה פומבית, אולם העדפתי שהפריט יגיע למוזיאון ראשל"צ בעיר  שבה הוקמה המבשלת הראשונה ושכנראה ממנה החבית הגיעה. החזרתי את החבית הביתה!"

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

כרמל שאמה הכהן

״תפקיד ראש העיר הוא תפקיד שאתה לומד בו כל יום עשרות דברים חדשים״

תפריט נגישות