n
דף הבית / רחובות / חדשות רחובות / ההרס האקולוגי לאחר השריפה בגבעות הכורכר נס ציונה

ההרס האקולוגי לאחר השריפה בגבעות הכורכר נס ציונה

ב-9.5.22 פרצה שריפה בגבעות הכורכר שגרמה לנזק אקולוגי משמעותי ביותר ופגיעה גדולה באוכלוסיית בעלי החיים הרבים החיים באזור

שריפה בגבעות הכורכר 1
צילום: עינת מטלון

עצוב מאד לראות את השטחים השחורים בגבעות המערביות וקשה להריח את ריח הצמחייה השרופה. מזל גדול שלא היו נפגעים בנפש או ברכוש. אבל לבעלי החיים הגרים בגבעות לא היה מזל בכלל.

השריפה שפרצה בגבעות הכורכר,לא רק גרמה לעשן כבד,אלא גם לנזקים אקולוגיים משמעותיים ביותר.והפגיעה הגדולה ביותר היא בבעלי החיים. השריפה גבתה את חייהם של בעלי-חיים רבים, כמו מיני זוחלים,מכרסמים,חרקים ואף יונקים קטנים.

צב יבשה שניצל מהשריפה
צילום: רמית אשכולי כץ

תמיד עיקר הנזק הוא לאוכלוסיית הזוחלים ודוגרי הקרקע. כמו חוגלות,כרוונים,סיקסקים והאפרוחים שלהם. זוהי בדיוק עונת הרבייה והקינון שלהם ולכן הנזק הוא עצום וכנראה ישפיע גם על דור ההמשך.

כל בע"ח שטווח בית הגידול שלו קטן יחסית, ואין לו באמת אפשרות פיזית להצליח לברוח מהלהבות והעשן, גורלו מוות.

חלק  מבעלי החיים האלו הם ליליים וחיים במחילות. בזמן שריפה,כל החלק סביב המחילה שלהם בוער, המחילה מתחממת, וברגע שהם יוצאים החוצה הם נישרפים למוות.

נחש שרוף בגבעות הכורכר נס ציונה
צילום: רמית אשכולי כץ

השריפה גם פגעה קשות בשרשרת המזון המאוד שברירית שבגבעות הכורכר. למשל החלזונות הקטנים והלבנים שאנחנו אוהבים לקרוא להם ברהל'ה. חלזונות אלו נישרפו למוות בכל האיזור שהאש התפשטה בו. אותם חלזונות משמשים חלק חשוב בתזונת השרקרקים שהגיעו בנדידה בדיוק בעונה זו על מנת לקנן ולגדל את גוזליהם. את החלזונות הקטנים הם מביאים כמזון לגוזלים והללו אוכלים אותם עם הקונכייה שממנה הם מפיקים סידן (קלציום) .

היעדר כמות כזאת גדולה של חלזונות, תהייה בודאי השפעה על התפתחותם של גוזלי השרקרקים.

ומכיוון שאנחנו מצויים בעונת הרבייה, גם הקיפוד המצוי וגם קיפוד החולות ניפגעו מתמותת החלזונות, כי גם הקיפודים ניזונים מהחלזונות ומאכילים בהם את הגורים שלהם. את אותם החלזונות אוכל גם קמטן החורש. וגם הוא נמצא ממש עכשיו בעונת הרבייה.

קמטן החורש
צילום: רמית אשכולי כץ
חלזונות שרופים בגבעות הכורכר נס ציונה
צילום: רמית אשכולי כץ

קמטן החורש הוא לטאה בעלת רגליים קטנטנות שכמעט ואינן ניראות ולכן הוא דומה לנחש. יש אנשים המתבלבלים החושבים שזהו נחש והוא מסוכן. אך לא כך הוא הדבר. קמטן החורש אוכל גם עכברים וחולדות קטנות.

החרקים גם הם נפגעו מהשריפה ומהעשן בגבעות הכורכר. למרות שקשה לנו לאמוד את כמות החרקים שניפגעו, אפשר לראות שכמות ציפורי השיר במקום התמעטה.

ייתכן גם שחוסר הצמחייה הגבוהה והצפופה, המשמשת לתצפית או למסתור, מפריעה לציפורים למצוא בית גידול או מקום לקינון.

ביצה שרופה בגבעות הכורכר נס ציונה
צילום: רמית אשכולי כץ

במערכת האקולוגית הקטנה בגבעות הכורכר של נס ציונה, השריפה היא אסון והרס ומשפיעה קשות על כל בעלי החיים, על שרשרת המזון העדינה, ועל המסדרון האקולוגי.

אז מה עושים? איך דואגים לשמור על הגבעות?

פורום "שומרי הגבעות והשטחים הפתוחים" הוקם לפני 9 שנים בדיוק למטרה זו. הפורום מורכב מקבוצת מתנדבים ופעילי סביבה העוסקת בחינוך,הסברה,מאבק ציבורי והעלאת המודעות להגנה על גבעות הכורכר והשטחים הפתוחים.

פוליטיקה לא מעניינת אותנו.

פוליטיקה של שמירת טבע – כן.

https://www.facebook.com/groups/shomreyhagvaot/?ref=share

 

אסיים בציטוט של נאור ירושלמי,סגן ראש העיר נ"צ :

" חייבים להשלים את ההכרזה על גבעות הכורכר כגן לאומי, ולהעביר את האחריות עליו וניהול המקום לידי רשות הטבע והגנים. כדי לעשות את זה צריך להגיע להסדר עם בעלי הקרקע ולמצוא פתרון לפיצוי בשבילם" .

 

 

כתבה: עינת מטלון

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

תגובה אחת

  1. קומרוב דורון

    לכל יפי הנפש שבוכים ולא השקיעו שקל בשטח , סבא הגיע לנס ציונה ב 1892 לפני שנולדתם בשנת 1975 באין לי איפה לגור החלתנו אני ואחותי לאחר התיעצות עם מהנדס העיר
    מר מונה לרר שהבטיח לנו שיש תוכנית לרחובות הולנדים בשטח להשקיע ממעט כספנו ולקנות חלקה קטנה שנוכל להקים בית למשפחתנו.
    הגעתם אתם והשתלתם על השטח שרכשנו במיטב כספנו וקראתם לנו גזלנים ומתעשרים. אתם שלא השקעתם שקל במקום בוכים היום על ברלה מה עם הילדים שלנו שגרים
    בשכר דירה מעיק במקום שיכלו לבנות פינה לשים את הראש תתבישו לכם בכינים נצלנים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

WhatsApp Image 2024-04-18 at 17.23.45_99d72a7f

שחקן צפרירים חולון הורחק ל-99 שנים!

תפריט נגישות