n
דף הבית / ראשון-לציון / חדשות ראשון-לציון / ראשל"צ: חברים מיוחדים מאוד במתנ"ס שיכוני המזרח

ראשל"צ: חברים מיוחדים מאוד במתנ"ס שיכוני המזרח


במסגרת הפרויקט הייחודי "חברים מיוחדים" תלמידי תיכון ומתנדבים מהעיר חונכים ילדים ובני נוער בעלי צרכים מיוחדים באמצעות תקשורת מרחוק

מתנ"ס שיכוני המזרח
מתנ"ס שיכוני המזרח

הפרויקט החל במהלך הסגר האחרון באופן מקוון צפוי להמשיך לאורך השנה כולה במטרה להיות אוזן קשבת, חברה ותמיכה לילדים ובני נוער עם צרכים מיוחדים שחשו מאוד מבודדים במהלך הסגר. מדובר בפרויקט ארצי של רשת המתנ"סים שהחל את צעדיו הראשוניים בסגר הראשון מתוך הבנת הבדידות התהומית שחוו ילדים עם צרכים מיוחדים. לאור ההצלחה בסגר הראשון הוחלט להרחיב את הפרויקט גם לתקופת הסגר הנוכחי וכרגע לוקחות בו חלק 15 ערים, שראשון לציון ביניהם. כל אחד מהמתנדבים עובר הכשרה להבנת האחר והשונה. בהמשך נערך השידוך בין המתנדבים והילדים כולל ליווי אישי לכל בעיה. נכון להיום החניכה מתבצעת באמצעות שיחות וידאו בוואטס אפ ובאמצעות הזום אולם בעתיד, כאשר מגבלות הקורונה יאפשרו זאת ישנה כוונה לערוך מפגשים פנים מול פנים. את הפרויקט מובילה נוגה אבס רכזת התרבות של המתנ"ס שסיפרה השבוע ל"גל גפן": "מהרגע שמנהל המתנ"ס, נועם דרסינובר ואני שמענו על הפרויקט שמחנו לקחת חלק. זה הרגיש, שפרויקט כזה חייב להיות חלק בלתי נפרד מעיר כמו ראשל"צ. חשוב להבין שאנשים עם צרכים מיוחדים חווים בדידות גדולה גם בתקופות רגילות. על אחת כמה וכמה כשהמצב הופך לא ברור. המתנ"ס רואה את עצמו כגוף שמכיל את כלל הקהילה, שחלקם גם ילדים, בני נוער ומבוגרים עם צרכים מיוחדים ולכן מפעיל תוכניות לשילובם בקהילה. הפרויקט החדש הוא עוד נדבך בתחום זה".

לא תמיד קל לתקשר עם אוכלוסיות מיוחדות, בייחוד כשהתקשורת לא מתבצעת פנים מול פנים. איך מתגברים על המשוכה הזו?

"זו נקודה חשובה כי באמת שמעתי כמה פעמים ממתנדבים שהרושם הראשוני שלהם מהשיחה לא היה כל כך חיובי כי לבעלי צרכים מיוחדים קשה לנהל שיחות עומק בטח כשזה עם מישהו לא מוכר ודרך וידאו. על הרבה מאוד שאלות הם פשוט ישיבו 'כן' או 'לא' וזה יכול להיות מתסכל. אבל בשיחות שערכנו לאחר מכן עם האמהות של בעלי הצרכים המיוחדים הסתבר לנו שהם מאוד נהנו מהשיחות ולא הפסיקו לדבר עליהן בבית וכמה זה היה מחזק ומעצים מבחינתם. זה ממש עשה להם הרגשה טובה וכשאנחנו מספרים את זה למתנדבים זה כמובן נותן להם מרץ להמשך והם ממש רוצים לקיים שיחות נוספות".

יש תכנון לקיים בעתיד מפגשים פרונטאליים?

"בהחלט. כשתהיה אפשרות להיפגש מבחינת הגבלות הקורונה יתבצע מפגש פעם בחודש במתנ"ס שיכלול פעילות מעניינת. הבעיה הגדולה היא הבדידות של הילדים המיוחדים. הפרויקט נותן מענה לילדים ובני נוער עם צרכים מיוחדים ומרחיב את המעגלים החברתיים שלהם, אבל למעשה מעצים את בני הנוער והמתנדבים והופך אותם לאזרחים טובים יותר ומכילים את השונה והאחר. אני מרגישה שחשוב שיש פרויקט כזה בראשל"צ".

תושבים המעוניינים ליטול חלק בפרויקט יכולים עדיין להצטרף?

"בהחלט. נשמח כמובן לצרף עוד מתנדבים ועוד משפחות לילדים עם צרכים מיוחדים, שנוכל לחבר ביניהם, הם מוזמנים ליצור איתי קשר ובכלל נשמח לשיתופי פעולה מארגונים וגופים פרטיים וכלכליים, שחושבים שיכולים להועיל לפרויקט הזה בכלל ולילדים עם צרכים מיוחדים בפרט. אנחנו תמיד פתוחים להצעות".

ומה אומרים המתנדבים עצמם? אחת התלמידות שנוטלת חלק בפרויקט חנה אוסטי מכיתה י' בתיכון גן נחום תיארה כך את רשמיה לאחר שיחה ראשונה שערכה עם צעיר בעל צרכים מיוחדים: "לפני כמה ימים העברתי את המפגש הראשון שלי עם החניך שלי ובהתחלה הייתי בחששות ממה לצפות ומה לעשות אבל במהלך השיחה הכל זרם והיה כיף וקל ואני ממש מצפה למפגש הבא".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

WhatsApp Image 2024-04-22 at 18.44.41_3e347331

ערב פסח: המכתב של ראש עיריית בת ים למשפחות השכולות

תפריט נגישות