n
דף הבית / בריאות / המגפה השקטה של העולם המערבי – הפרת איזון חיידקי המעיים

המגפה השקטה של העולם המערבי – הפרת איזון חיידקי המעיים

שימוש רב באנטיביוטיקה, סטרואידים, תזונה לקויה והורמונים, הביאו לעולם את "מגיפת" הפרת האיזון של חיידקי המעיים שרבים סובלים ממנה, אך מעטים מודעים לקיומה אצלם

מעיים
תמונה: המרכז לאיזון פלורת המעיים

מאת: חנוך גוטליב (הרבליסט קליני) בשיתוף המרכז לאיזון פלורת המעיים

 

במערכת העיכול מתקיים גן חיות עצום של חיידקים ופטריות. כמאה טריליון חיידקים, הנושאים בתפקיד חשוב בתפעולו התקין של הגוף ואיבריו. רובם המכריע ידידותיים (פרוביוטיים). הם מפרקים את המזון, מעבדים ומוציאים ממנו את הרכיבים החיוניים לקיומו, ויטמינים, מינרלים, פחמימות וסוכרים, שומנים וחלבונים. הם מסייעים לכל התהליכים הביולוגים והכימיים החיוניים לבניית הגוף, הזנתו, תחזוקתו ושמירה על הבריאות באופן כללי. פלורת המעיים העצומה הזו והמיקרו אורגניזמים שחיים בה, אמורים להיות מאוזנים בינם לבין עצמם וגם בינם לביננו. ככל שהאיזון נשמר, הגוף ומערכת העיכול יתפקדו באופן תקין. הבעיה היא שקשה לשמור על האיזון הזה, בעולם המודרני שבו אנחנו חיים. ולכן כולנו בעצם חשופים להפרת איזון הפלורה ככל שנתבגר. ג'אנק פוד ומזון מתועש, שימוש נרחב באנטיביוטיקה, הורמונים, סטרואידים, התקן תוך רחמי וטיפולי פוריות, הן רק חלק מהסיבות שעשויות לגרום להפרת האיזון. נוכחות בהווה או בעבר, של חיידק הליקובקטר פילורי בקיבה, היא עדות מובהקת לחוסר איזון. כך גם עודף או תת משקל, פטריות בכל מיני מקומות בגוף, פטריית קנדידה, גזים ובטן נפוחה, עצירויות ושלשולים. כל התסמינים האלה יכולים ללמד על בעיה של חוסר איזון. נזק נוסף שעשוי להיגרם מהפרת האיזון, הוא ריבוי יתר של הפרשות  ורעלנים, שאותם  מפרישים המיקרו אורגניזמים. כאשר רעלנים אלה מצויים בריבוי יתר, הגוף מתקשה בפינויים והם מצטברים בגוף ומרחיבים עוד יותר את קשת התסמינים שמתבטאת לרוב בעייפות תמידית, כאבי שרירים וכאבי מפרקים. רבים מהסובלים מהפרת איזון הפלורה, כלל אינם מודעים לגורמי הבעיה אצלם. לעיתים הם משייכים את הרגשתם הרעה ואת סבלם למחלות ובעיות אחרות, או לתהליך הטבעי של ההתבגרות. יש שבמשך שנים מחפשים את המקור לבעייתם ואינם מוצאים. גם ביקורים תכופים אצל הרופא ועריכת כל הבדיקות האפשריות לא מביאים קצה חוט. פעמים רבות הפתרונות שמציע הרופא, עשויים אף להחמיר את הבעיה, במיוחד אם נרשמת אנטיביוטיקה לצורך הטיפול. חלק מהרופאים, משייכים את התסמינים למחלות ובעיות בריאות אחרות, כעייפות כרונית, תסמונת המעי הרגיז, פיברומיאלגיה ועוד. כל אלה הן בעיות בריאות כרוניות, אשר אינן מותירות תקוה יתרה ללוקים בהן. הם כלל לא מעלים בדעתם שיתכן והבעיה נעוצה בהפרת האיזון החיידקי, שניתנת לטיפול ושיקום. זה גם מסביר את חוסר המודעות, והסבל המתמשך והעיכוב בטיפול במשך שנים ארוכות.
ההרבולוג חנוך גוטליב מצביע על תסמינים אפשריים לחוסר איזון: הסטוריה של הליקובקטר פילורי, נזקים שנשארו לאחר טיפול אנטיביוטי בהליקובקטר פילורי, בטן נפוחה, גזים, תשוקה חזקה למתוק ופחמימות, שלשולים או עצירויות תכופים, טחורים או פיסורה, גרד או צריבה בפי הטבעת,  כאבי בטן, עייפות וירידה באנרגיה, בעיות וזיהומים בנרתיק אצל נשים, קנדידה בנרתיק, קושי בהורדה במשקל או תת משקל, מחלות וזיהומי עור, פטריות על הציפורניים, דלקות חוזרות ונשנות, נשירת שיער, רובד לבן על הלשון, ויטמין בי 12 נמוך או גבולי, ברזל נמוך או גבולי, מערכת חיסונית חלשה, כאבי ראש ומיגרנות, התקן תוך רחמי, סכרת.
תסמינים אפשריים משניים:  תחושת רעב חזקה במיוחד, הפרעות שינה, קור בגפיים, בעיות מפרקים, כאבי גב, בעיות פוריות, גרד באוזניים, יובש בעיניים, יובש בפה, דכדוך ודיכאון, בעיות זיכרון ועוד. מאחר ופלורת המעיים היא טבעית ואמורה להיות שם, הרי שהפרת האיזון בתוכה, לא תוגדר כמחלה, ולכן הטיפול אינו תהליך של ריפוי, אלא תהליך של שיקום שדורש זמן ראוי וסבלנות, בשל יכולת השרידות הגבוהה של המיקרו אורגניזמים. התהליך הטיפולי משלב בדרך כלל שינוי בתזונה ונטילת תוספי תזונה וצמחי מרפא. במידה ואתם חשים בשניים או יותר מהתסמינים הרשומים כאן, אתם ככל הנראה סובלים מחוסר איזון של חיידקי המעיים. שימו לב שהבעיה אינה חולפת מעצמה ועשויה אף להחמיר ככל שנוקף הזמן, לכן מומלץ להקדים ככל האפשר את האבחון והטיפול. תהליך טיפולי מקצועי עם מטפל מנוסה, עשוי לפתור את הבעיה ואת רוב תסמיניה בפרק זמן קצר  ולהשיב חזרה את איכות החיים הטובה.


לקריאה נוספת ומידע מקיף וחיוני:
המרכז לאיזון פלורת המעיים

 

 

 

**כתבה פרסומית. התכנים נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם בגדר עצה רפואית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם רופא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

WhatsApp Image 2024-04-17 at 13.38.52_0b43e988

נשיא המדינה העניק אות הוקרה למיכל נח מוולפסון

תפריט נגישות