דף הבית / כללי / 7 בום

7 בום

כידוע מבין כל המספרים כולם מייחסת היהדות למספר 7 מקום מרכזי ביהדות. האם זהו מקרה או שמא יש לו משמעות מעבר להיותו מסמל מידות וכמויות. יובן כי לנושא המדובר קיימות דוגמאות ומשמעויות רבות אך לצורך המחשת הרעיון הכללי נסתפק בדברים הבאים  על מנת להדגיש את ייחודו של המספר הטיפולוגי הזה. כאמור, המספר שבע הינו הדומיננטי ביותר ביהדות ושזור פעמים רבות לאורך המקרא. לדוגמא: שבת-היום השביעי ,שבעה רקיעים, שבעת קני המנורה, שבע יבשות,שבעה תווים במוסיקה, שבעה פתחים בראש האדם, שנת שמיטה, ספירת העומר- שבעה שבועות, פסח-שבעה ימים, סוכות-שבעה ימים, אבלות-שבעה ימים, את חומות יריחו הקיפו שבעה ימים שבעה כוהנים עם שבעה שופרות, שבעת ימי טהרה, שבע מחלפות ראשו של שמשון. זאת ועוד, המספר שבע או כפולותיו (14,21,28) משמש כאבן היסוד לאורך כל פרשיות התורה. בפרשת הבריאה למשל אנו מוצאים, מלבד שבעת ימי בראשית, שבע פעמים מופיעה המילה "שמים", שבע פעמים "מים", שבע פעמים "על הארץ", עשרים ואחת פעמים "ארץ" ("בארץ" וכדומה), שבע פעמים "טוב", ארבע עשרה פעמים "יום". פרשה נוספת בה ניתן למספר שבע ביטוי בצורה מופלאה, היא סיפור מסעו של אליעזר עבד אברהם לארם נהריים, בכדי לחפש אישה ליצחק. שימו לב, בפרשה זו אנו מוצאים שבע פעמים "להישבע", שבע "לקחת לאישה", שבע "מים", שבע "עין" ("עין המים"), שבע פעמים את הפועל "לשאוב", שבע "להשקות", שבע "האיש" (אליעזר), שבע פעמים "ללכת" ביחס לאליעזר ושבע פעמים "ללכת" ביחס לרבקה, שבע פעמים "עבד", שבע פעמים יצחק (או "האיש" כשהכוונה ליצחק).

 

"הנשמה שהיא החלק השביעי מחייה את הגוף"

על פי הקבלה  עולם הטבע מבוסס על מערכות של שבע. בזמן, יש שבעה ימים בשבוע. במרחב, נקודת המרכז יכולה להתפשט לשישה כיוונים מנוגדים: ארבע רוחות העולם  למעלה ולמטה. כשנקודת המרכז עצמה היא הגרעין שסביבו הכול סובב. המלה "שָׂבֵעַ" שבע שורשה  ש.ב.ע – גדוש, המורה על עולם המבטא מיצוי שלם של כלל האפשרויות. מכאן נבין שכל מה שמעבר לשבע, מייצג משמעות על טבעית החורגת מגבולות הגשמיות. עדות לכך ניתן למצוא במילה שמונה, ששורשה

"שָמן", ומייצגת דבר שחורג מגבולות עצמו. ולכן לא לחינם ברית המילה, נערכת ביום השמיני, יום שמתעלה מעל לכל העניינים הארציים ומחבר בברית איתנים את האדם עם בוראו. נמשיך להתקדם עם הרעיון. התרחבותה המלאה של ממלכת הטבע מתבטאת בהכפלת המספרים שבע בשבע, כשהתוצאה היא 49. אם נוסיף עוד אחד נגיע ל-50, מספר שמסמל את היכולת לרומם את כל הפרטים ולהיכנס לתחום חדש ונעלה יותר, כמו יום מתן תורה. יובן כי מניין הופעותיו של המספר המיוחד הזה עצום ורב והסתפקתי במעט הדוגמאות לעיל על מנת להמחיש ולבטא את הרעיון הכללי. אם כן מהו הסוד הנסתר הטמון במספר המיוחד הזה ששזור לאורכו של המקרא כולו? ובכן,נתבונן סביבנו ונראה כי לכל חומר ועצם ישנם שישה צדדים: מעלה, מטה, קדימה, אחורה, ימין ושמאל. מכאן שהחומר מוגבל ואינו יכול להתפתח ולשנות את צורתו לממד נוסף. לפיכך, עפ"י הקבלה המספר שש מייצג את החומר. חכמי הקבלה מסבירים כי המספר שבע מייצג את הרוחניות הבלתי מוגבלת הקיימת בבריאה ובאדם וככזה מבטא את הרוחניות המניעה את החומר. קרי, כשם שגוף האדם הוא חומרי ולו שישה צדדים, הנשמה שהיא החלק השביעי מחייה את הגוף ומעניקה לו את כוח החיים. המקובלים גורסים כי גם לחומר הדומם יש נפש והמדע הסביר בלשונו את שידוע בקבלה מזה שנים רבות: לכל חומר גרעין אטום שסביבו נעים אלקטרונים במהירות עצומה והתנועה מורה על החיות הקיימת בחומר. גם בשפה העברית, אנו נחשפים למספר שבע המופיע בשורשי המילים. אם ניקח את המילה "שבועה" נראה כי השורש ש.ב.ע מרמז על התכוונות האדם כי דבריו הנאמרים נובעים ונתמכים ממקום רוחני המצביע על אמיתות דבריו.לאחר סיום הארוחה האדם נקרא "שבע" וע"י המזון מתקיים הגוף החומרי על מנת שהנשמה תוכל לשכון בתוכו. חכמי הקבלה קבעו כי המספר שבע נבדל משאר המספרים בשל היותו נקשר עם עולמות עליונים. הם המחישו את דבריהם ע"י הפסוק הראשון בספר בראשית המתחיל במילים : " בראשית ברא….", ומסתיים במילים :"..ואת הארץ" מספר המילים המופיעות בפסוק הראשון בתורה הן שבע. זווית נוספת לחקר העניין אציג בקיצור נמרץ וברפרוף בשתי דוגמאות אשר מיועדת לכל חובבי הנומרולוגיה. אדם הממיר את אותיות שמו למספרים ובסיכום מתקבלת התוצאה שבע, יורה הדבר על רגישות עמוקה ורוחניות גבוהה. יכולת נתינה רגשית יוצאת דופן עם נטייה טבעית למיסטיקה ולאמונה. אותו אדם חש את מצוקת הזולת ומגלה הזדהות עמוקה עם כאבו. דבר המורה על רוחניות גבוהה באדם. בית מספר שבע במהותו אינו דומה לאף בית אחר. מייצג פשטות צניעות ונעימות. בעל אווירה רוחנית – מיסטית ולכן לרוב אינו נקשר להצלחה חומרית.  המספר שבע מבטא קדושה ונצחיות ולכן מתאים למי שמהותו רוחנית ועיסוקו בעזרה לזולת. יתרה מכל הנאמר, הקשר הטבעי והנכון ביותר קיים בין ה-שבע ליום השבת. כידוע, יום השבת הוא היום השביעי  שנאמר ע"י המקובל האלוקי ר' שלמה אלקבץ :

"לקראת שבת לכו ונלכה כי היא מקור הברכה". הקבלה מלמדת כי יום השבת הוא יום מנוחה רוחני ושמירת השבת מאירה בפני האדם את הדרך לחיים בריאים ומבורכים הן ברוחניות והן בגשמיות. כפי שאמרנו, תופעה זו שזורה לאורך כל הטקסט המקראי מתחילתו ועד סופו וכאמור לעיל, היא מראה על כוונה נסתרת שהייתה לכותב התורה, מתחילתה ועד סופה, ובאה להורות על אחידות לאורך כל חמשת חומשי תורה.

 

מוגש  בברכה  יצחק אהרון,  איש קבלה, ראש מרכז "חכמה"

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תמונה של WhatsApp‏ 2024-03-28 בשעה 17.55.04_2aec4d34

חטיבת התרבות בחברה העירונית בנתינה ומשלוחי מנות

תפריט נגישות