דף הבית / כללי / פרשת "תרומה", ממשכן למקדש

פרשת "תרומה", ממשכן למקדש

פרשת "תרומה" מתחילה בתרומות ישראל השונות למעשה המשכן, ומיד לאחד הפסוקים שלטעמי
הינו מהחשובים ביותר בתורה "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם"(כה' ח').
על פי רש"י ורוב המפרשים, כל פרשת בנין המקדש/ משכן, ניתנה לישראל ביום הכיפורים לאחר החטא של עגל הזהב. ביום הכיפורים כיפר הקב"ה לישראל על חטא העגל, ובו ביום ניתנה פרשת בנית המשכן. לפי מדרש תנחומא ולפי הספורנו, פרשה זו לא רק שניתנה לאחר חטא העגל, אלא מהות המשכן הינו עדות לכפרה לישראל על עוונם-"משכן עדות" ועדות ל"ושכנתי בתוכם".
על השאלה אם כרונולוגית הפרשה ניתנה אחרי חטא העגל, מדוע היא מופיעה בתורה לפניו, עונה המדרש בפשטות כי אין מוקדם ומאוחר בתורה. מה אם כן מהות המקדש והמשכן? ומה תפקידם בחיי העם? לשיטתם של ספורנו ומדרש תנחומא, מצוות הקמת המשכן היא "מצווה שבדיעבד". אם ישראל לא היו חוטאים בעגל, היו היחסים ביניהם לקב"ה יחסים רוחניים בלבד ללא שום צורך בתיווך של מקדש או משכן. לאחר חטא העגל הסתבר שעם ישראל לא יכול עדיין לעבור לשלב התודעתי של עבודה רוחנית בלבד ונדרש תיווך גשמי אני בדרך. לכן, לאחר שה' מכפר לעם ישראל, הוא מצווה על מקדש גשמי.
הרמב"ן טוען כי מצוות בנין המקדש והמשכן היא "מלכתחילה". קרי, גם אם העם לא היה חוטא, היה מצווה על בנין המקדש. לטעמי ניתן להרחיב את פירוש הרמב"ן ולנסות ליישב בין הגישות השונות, וזאת על ידי הבחנה בין המקדש -למשכן.
כבר בשירת הים, שרים ישראל "תביאמו ותטעמו בהר נחלתך מכון לשבתך פעלת ה' מקדש ה' כוננו ידיך". כבר אז יודע עם ישראל שהוא הולך לבנות מקדש ולכן כנראה שזה לא בדיעבד. ברור גם מדוע התורה מביאה מצווה זו כאן ולא במקום הכרונולוגי, אחר חטא העגל. פשוט כי זו מצווה מהותית לשעתה ולדורות וחשוב שתינתן מיד לאחר מעמד מתן תורה. התורה אינה ספר היסטוריה, אלא תורת חיים.
בארץ ישראל, עם ישראל, טרוד בעבודת היומיום. זה עולם גשמי לכן שם צריך את המקדש להתחבר לאלוקים. ואז קורה המשבר הנורא וחטא העגל. בעקבותיו ולאחר הכפרה ביום הכיפורים, מצווה ה׳ על שני שלבים במקדש. האחד המתוכנן שיבנה בארץ ישראל ״בהר נחלתך״. השני הינו הזמני לתקופת המדבר, והוא המשכן. על פי פירוש זה ניתן להבין את ספורנו ותנחומא שמפרשים כי המשכן הינו בעקבות חטא העגל. ניתן להבין את דרכו של הרמב״ן, שהקמת המקדש הינה מצווה לכתחילה להשכין את הקב״ה בקרב ישראל לאחר הכניסה לארץ. על פי הבנה זו, אפילו בסביבה רוחנית זקוקים אנו לחיזוקים כדי להתרומם מעל היומיום ולהתחבר למרומים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות