דף הבית / כללי / פרשת שמות, נסיך מצרים

פרשת שמות, נסיך מצרים

פרשת שמות מתחילה עם מסר ברור מאד לגבי ״גלגולה של גלות״.

ישנן שני סוגי גלויות, זו שהעם מתגלגל אליה לאחר חורבן מקדש, נפילת המלוכה ואז הגליה מכורח לניכר.  ויש גלות שמתחילה הפוך. בהתחלה המשפחה מקובלת וקרובה למלכות, לאחר מכן מתרבים וצוברים נכסים בכל מצרים, ואז קם מלך חדש אשר לא ידע את יוסף ומשתנים כללי המשחק.

היהודים לא ישר הופכים לעבדים ונזרקים למחנות. בתחילה יש תוספת מיסים, אחר כך מגבלות על תחומי העיסוק וחופש העיסוק, ורק אחרי כמה שנים כשהציבור המצרי מתרגל למראות החדשים, האליטה המצרית מסבירה את השינוי בגין הנזק שגורמים היהודים לתרבות ולכלכלה המצרית, אז עוברים לעבודת פרך ועבדות של ממש.

בפרשת ויחי הבנו סופית כי יעקב ראה בשבט יהודה את השבט האולטימטיבי למנהיגות ומלוכה.

מדוע אם כן במבחן הראשון של צורך במנהיגות שמתחיל 130 שנה לאחר ירידת יעקב למצרים, לא בוחר הקב״ה מנהיג ברוחו ובאופיו של יהודה?

משה נבחר על ידי הקב״ה להוציא את עם העבדים – עם ישראל ממצרים ולהביא אותו למעמד הר סיני וקבלת עול מלכות שמים. מה כל כך מיוחד במשה?

לטעמי משה לא היה רק רודף צדק אלא רודף צדק אקטיבי ואכפתי באופן פעיל. הפסוק החשוב בעניין זה הינו לטעמי דווקא הפסוק: (פרק ב׳ , יא׳) "ויהי בימים ההם ויגדל משה ויצא אל אחיו וירא בסבלותם". ננסה לתאר לעצמנו את נסיך מצרים החי בארמון ונהנה ממנעמי החיים,

במקביל שומע משה הנסיך כי יש שמועות שאמא שלו עבריה. הוא יכול להתעלם, אך משה לא עושה זאת הוא יוצא לקהילת העבדים ומגדיר מחדש את זהותו. אזי לאחר שרואה עצמו כיהודי קופצת לעיניו התמונה השגרתית של  "וירא איש מצרי מכה איש עברי מאחיו". משה לא מתעלם אלא רודף את הצדק פשוטו כמשמעו.

למרוד בגיטו או במחנה השמדה זה לא דבר טבעי. העבד, נפשו שבורה וגופו מותש.

למשימה זו צריך אדם שנפשו טרם נשברה ורוחו איתנה. לזה מתאים "נסיך מצרים". משה כאחד שגדל בארמון פרעה רוחו חופשית וכמי שהתרועע עם שועי מצרים, גם סיגל לעצמו חוצפה ואומץ לב ציבורי. משימה זו של בנית מנהיגות מול עם עבדים שרואה מולו את נסיך מצרים מנסה להסית אותו מול בית המלוכה, אינה פשוטה. לבנות אמון מול זקני ישראל להבנה שאין פה פרובוקציה של פרעה באמצעות משה ושיש להם עוצמה לבוא בדרישות למלך, זו משימה של מנהיג שהוא גם דיפלומט.

לסיכום ניתן לומר כי אכן למשימה זו של הוצאת עם העבדים ממצרים והבאתם לנעשה ונשמע בהר סיני, לא היה מתאים ממשה נסיך מצרים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: pixabay

מאז ועד היום: טבעות אירוסין ונישואין

תפריט נגישות