דף הבית / כללי / פרשת צו- פרשת זכור, האנטישמי הראשון

פרשת צו- פרשת זכור, האנטישמי הראשון

בפרשת צו הקרובה נקרא את פרשת זכור במפטיר וזאת כחלק מההכנות לפסח.
פורים נתפס אצלנו ובצדק, כאירוע היסטורי שהיה עלול להתפתח לסוג של שואה. מדובר על מציאות בה היהודים, פרוסים בכל שכבות האוכלוסייה, במסחר באקדמיה ובפקידות הממשלתית. יש את הרע שרוצה בהשמדתנו הכוללת ללא שום סיבה אמתית.
במפטיר של השבת נקרא את הפרשה העוסקת בעמלק שהמן מצאצאיו, ונתחייב שוב לא לשכוח ולמחות את זכרו.
התורה מפרטת שלוש סיבות מהותיות למחויבות זו. אולם מה הסיבה לכך שדווקא לעמלק לעולם לא נסלח ולא נוותר? ומדוע הקב"ה רואה בעמלק אויב אישי "מלחמה לה' בעמלק מדור דור".
שלוש מלחמות נלחם בנו עמלק בתקופת המדבר, ננסה לראות מה מאפיין אותן ומשותף ביניהן.
הראשונה הייתה ברפידים, מיד לאחר יציאת ישראל ממצרים. עמלק הגיע להילחם ללא סיבה, ללא איום או שום אינטרס לאומי. הוא בחר את הזמן בו ישראל היו בנקודת שפל רוחנית. זה עתה חזו בנס קריעת ים סוף ועם הצמא הראשון במדבר כבר "וירב העם עם משה", ומתלונן "למה זה העליתנו ממצרים". עמלק מגיע ללא שום התגרות ונלחם בישראל, ולבסוף מובס כאשר עם ישראל רואה את זרועותיו של משה מכוונות למרום והעם מתפלל לה'.
המלחמה השנייה בעמלק הינה אחרי חטא המרגלים. עם ישראל בשפל רוחני ונפשי ומחליטים להעפיל לארץ כנען למרות קביעת הקב"ה. עמלק מזהה את חולשת העם, ויחד עם הכנעני תוקף את ישראל. לעמלק לא הייתה התיישבות בארץ כנען והוא הצטרף לכנעני "היושב בהר" רק כדי לתקוף את ישראל. גם פה ללא סיבה אמתית. במלחמה זו מובס ישראל ונוצרת בגופו ובנפשו צלקת בגין ההפסד לעמלק.
המלחמה השלישית מתרחשת לאחר מות אהרון והסתלקות ענני הכבוד. ישראל במצב רגיש "וישמע הכנעני מלך ערד כי בא ישראל דרך האתרים וילחם בישראל וישב ממנו שבי"( במדבר כא׳ א׳). רש״י מדגיש שמדובר בעמלק, ששוב זיהה חולשה ובא ללא שום סיבה להילחם עם ישראל. גם פה ישראל מובסים בקרב הראשון ורק אחרי נדר ותפילה לה' מנצחים ומחרימים את ערי עמלק.
מעיון בכל המלחמות עם עמלק עולה כי בכולן הוא "קרנו בדרך" ללא שום סיבה, ללא שישראל איימו עליו או התגרו בו. בכולן הוא תפס אותנו במצב של חולשה רוחנית זמנית. זה עמלק, וזוהי האנטישמיות השורשית ביותר. אמנם התורה נותנת עוד סיבות למחויבות למחות את עמלק, אך נראה לי כי סיבת היסוד הינה "אשר קרך בדרך" – הרצון לפגוע בישראל ללא שום סיבה.
אותה אנטישמיות חווינו אח"כ בשושן מול המן האגגי. ואותה אנטישמיות הביאה להשמדת 6 מיליון מעמנו בשואה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות