דף הבית / כללי / פרשת פנחס, ברית שלום

פרשת פנחס, ברית שלום

פנחס בן אלעזר הכהן מלווה אותנו מילדות כאחד מגיבורי התנ״ך שעמד בפרץ המגיפה, וקינא את קינאתו של הקב״ה תוך הריגת זמרי בן סלוא נשיא משבט שמעון ואהובתו המדיינית.

רש״י רואה בפנחס את הקנאי החיובי.

עם ישראל מתחיל להיצמד לבעל פעור  וזאת בעקבות "הרומן הלוהט" שמתחיל בינם לבין בנות מדיין. הקב״ה כועס ומעניש את ישראל במגפה.

במקביל ה׳ אומר למשה כי הדרך להפסיק את המגפה הינה שיפוט מהיר של החוטאים על ידי הדיינים והוצאתם להורג. משה מצווה את שופטי ישראל, אך הם מקבלים רגליים קרות ולא שופטים ולו אחד מהחוטאים.

בנוסף לשיתוק שאוחז בשופטים, מגיע זמרי בן סלוא עם כזבי בת צור ומורד בהחלטת משה לעיני משה ולעיני כל עדת בני ישראל.

הטענה פשוטה, הרי משה עצמו נישא לבת יתרו המדייני.

לפי רש״י, זה השלב בו פנחס מציב עצמו כקנאי העומד בקריטריון של "הבועל ארמית קנאים פוגעים בו".

אולם כדי להיות "קנאי" כהלכה הוא נדרש לשלשה תנאים. א. להיות באופיו איש מתון ואיש שלום. ב. המניע הוא הקנאות לכבוד ה׳ והתורה ואין לו נגיעה אישית. ג. זמן הקנאות הוא זמן קצר, מעשה הזימה עצמו ולא לפני או אחרי.

פנחס עומד בכל הדרישות הללו ולכן ה׳ נותן לו את "בריתו שלום". ה׳ מבטיח לו שאופיו יישאר אופי של אוהב שלום הוא וזרעו אחריו.

אולם אם כך מדוע הגמרא במסכת סנהדרין קובעת כי כל הרעיון של "הבועל ארמית קנאים פוגעים בו" היא הלכה שאין מורין אותה.

אם הקנאות פה חיובית, מדוע פנחס בן אלעזר מקבל מהקב״ה דווקא את הברכה שבריתו תהיה שלום?

נראה לי כי פסוק המפתח להבנת התייחסות התורה הוא הפסוק הבא "והייתה לו ולזרעו אחריו ברית כהונת עולם תחת אשר קינא לאלוהיו ויכפר על בני ישראל"( ה׳ יג׳).

הסיפור של פנחס הוא לא סיפור הקנאי הרגיל. יש להבין את מעשהו של פנחס על רקע האירועים האחרים. פנחס רואה שמתחילה מגפה להשתולל. השופטים משותקים מפחד וכך גם משה.

זה הרקע למעשהו של פנחס. האקט של פנחס הוא של מנהיגות.

צריך להוציא את משה והשופטים מהשיתוק והכי חשוב לעצור את המגפה. הוא הולך למשה לקבל אישור למעשהו. היעד המיידי היה לכפר על בני ישראל.

לכן הברכה שזוכה לה פנחס וזרעו הינה ״ברית שלום״ . ברכה זו באה לסמן לפנחס ולכולנו  שהקנאות והקיצוניות ככלל לא נכונים. וגם כשיש אירוע קיצון של מגפה הרי שיש לבצע זאת כמעשה זמני על דעת המנהיגות.

אחר כך צריך לחזור לדרך חיים הבסיסית ביהדות של "ברית שלום".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

רז קינסטליך

יום הולדת לראש העיר רז קינסטליך

תפריט נגישות