דף הבית / כללי / פרשת "נשא", פוליטיקה בלב המדבר

פרשת "נשא", פוליטיקה בלב המדבר

פרשת "נשא" עוסקת בהשלמת הפרטים של סדרי המשילות, החניות והמסעות, סדרי המחנות ובעלי התפקידים.

בולטת בהרחבה פרשת הנשיאים והקרבנות שהביאו. מי הם אותם נשיאים? מה היה תפקידם ומדוע משה להבנתי, לא כל כך מרוצה מהמינוי שלהם?

מתחילת ספר "במדבר" מוזכרים הנשיאים שלוש פעמים. הפעם הראשונה בתחילת פרשת "במדבר" באותה פעם גם מוגדרים התפקידים, תפקיד הנשיאים אינו רק להיות ראשי השבט בהיבט האזרחי אלא בעיקר מנהיגים אזרחיים וצבאיים. הפעם השנייה היא בפירוט המחנות הדגלים ומיקומם המבצעי.

הפעם השלישית הינה בפרשתנו, כאשר הם מביאים את קרבנם לחנוכת המשכן ואת העגלות לנשיאת כל כלי המשכן.

מדוע כאן מזכירה התורה את המילה "ויקריבו" שמצביעה על יוזמה לכאורה של הנשיאים חמש פעמים רצופות? מדוע הקב״ה צריך להנחות את משה בפקודה "קח מאתם- והיו לעבוד את עבודת

אוהל מועד" (ז׳ ה׳)?

מדוע היה על התורה לפרט שתים עשרה פעמים את התרומה הזהה לחלוטין שכל אחד מהם הביא עם פירוט שם הנשיא וכל פרטי קרבנו?

אז מה באמת קורה פה מאחורי הקלעים? נראה לי כי משה לא באמת אהב את המינויים שהוצנחו עליו ולא נתן בנשיאים אמון מלא.

המדרש מסביר כי הנשיאים יצרו את מעמדם החברתי במצרים כאשר היו שוטרי ישראל, וכאשר הוכו לא פעם על ידי המצרים כאשר ישראל לא השלימו את מכסת העבדות היומית. במתן התרומות למשכן החלו משחקי הכבוד. מנהיגי השבטים המשיכו בהנהגה גם במדבר, ובשלב גיוס התרומות לא התנדבו ראשונים כדי לתת דוגמא, אלא חיכו לראות מה יביאו העם מתוך הנחה שאת הפער לצורך ימלאו הם וכמובן יזכו ל״ישר כח״ גדול על תרומתם להשלמת יכולת בניית המשכן.

"לצערם" העם הביא מעל ומעבר, ולא נשאר לנשיאים במה להשלים את המשכן ולפיכך פוצו על ידי משה והביאו את אבני החושן והאפוד.

על רקע הניסיון פה התנדבו ראשונים לקרבנות חנוכת המזבח.

אולם גם פה כנראה עמדו על כך שיזכירו במפורש ובקול גדול מה כל אחד תרם, למרות שתרומתם היתה זהה לחלוטין. משה העניו שבאדם והצנוע שבמנהיגים החל לראות איך הפוליטיקה הפנימית והכבוד מתחילים לקחת חלק מרכזי בהווית העם וכנראה שלא אהב זאת.

הקב״ה מצווה אותו באופן מפורש לקחת מהם, ולאפשר להם את הקרבנות למרות רתיעתו הטבעית האישית של משה מהתהליך.

במבחן ההיסטוריה דור הנשיאים הזה כנראה שלא היה מוצלח במיוחד ושרד מעט מא . לאחר חטא קברות התאווה וחטא המרגלים הם מסיימים את תפקידם ויורדים מבימת ההיסטוריה של עם ישראל.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות