דף הבית / כללי / פרשת נח, "יצר לב האדם רע מנעוריו"

פרשת נח, "יצר לב האדם רע מנעוריו"

פרשת נח עוסקת לא רק באיש נח ובמבול כתופעות, אלא בעיקר בתקופת מעבר בין העולם הישן שטרם המבול והעולם החדש שאחריו.

בשלושה תחומים עיקריים העולם החדש שונה.

התחום הראשון הינו המבנה של הטבע ויחסו של האדם לטבע. טרם המבול לא היו עונות שנה סדורות, האקלים היה נוח תמיד והשפע בצמיחה היה עצום. לאחר המבול נקבעו עונות השנה, ולכן האדם נדרש לעמול על לחמו. התחום השני הינו יחסי האדם עם החי. טרם המבול לאדם הייתה שליטה מלאה על בעלי החיים. לאחר המבול היחסים משתנים משלטון מוחלט ליחסים של פחד ומאזן אימה בין הצדדים. לאדם אמנם מותר עתה לאכול מבשר החיה, אולם כשימות אפילו העכברים יכרסמו בעוג מלך הבשן הענק.

התחום השלישי והחשוב ביותר הינו היחסים שבין האדם לאלוהיו ובינו לחברו. טרם המבול הציוויים היחידים לאדם היה לפרות ולרבות, לבצע את ציווי ה' הפרטניים ולהיות בן אדם.

אולם האדם לא עמד בפיתויים והעמיד את עצמו ויצריו במרכז היקום. האדם שם את שני היצרים הבסיסיים ביותר והאנוכיים ביותר במרכז. יצר המין הביא לכל הרע האפשרי, ויצר הכח הביא לגזל כתפיסת עולם.

לאחר המבול ציווה ה׳ לבני האדם את שבע מצוות בני נח, העוסקים בעיקר בהסדרות שבין האדם לחברו וקובעות את המוסר החיצוני האלוקי המחייב את האדם.

אולם אם כך, מדוע גם לאחר שניתן המודל המוסרי לאדם לאחר המבול, ולאחר שה׳ מחליט על הברית (הקשת) עם האנושות שלא להחריב שוב את העולם אומר הפסוק ״ ..ויאמר ה׳ אל לבו לא אוסיף לקלל עוד את האדמה בעבור האדם, כי יצר לב האדם רע מנעוריו"..(ח, כא).

אם מצב היסוד של האדם לא משתנה ומוביל בו היצר הרע אז במה שופרה האנושות שלאחר המבול?

ניתן להסביר את כוונת התורה בקשר לדיון הפילוסופי של חיינו, האם יצר האדם רע מנעוריו או לא.

התורה אומרת בפירוש כי יצר לב האדם רע מנעוריו. אם לא נשים כבלים וגדרים על עצמנו נהיה רעים וחוטאים ולא יעזור המוסר הטבעי והאנושי לכאורה. טרם המבול האדם שיצרו רע מנעוריו,הלך וטיפח את היצר עד שרק זה העסיק אותו כל היום ללא בושה וכתפיסת עולם. אנושות כזו הביאה את העולם לשפל ולמבול. לאחר המבול לא השתנה טבעו הבסיסי של האדם מנעוריו, אך עתה יש לו את הכלים המוסריים כדי לגבור על יצרו ליצור גדרים וליצור ערכים חיוביים של חסד ונתינה.

לאחר המבול ובוודאי לאחר קבלת התורה קיבלנו את ארגז הכלים הטוב ביותר כדי לעבוד על עצמנו ולהיות זכאים להיות בצלם אלוקים.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות