דף הבית / כללי / פרשת מקץ, מפתרון חלומות למאבק אמוני

פרשת מקץ, מפתרון חלומות למאבק אמוני

פרשת מקץ עוסקת בשני נושאים מרכזיים, חלום פרעה ותחילת מפגשי יוסף ואחיו. יוסף, הולך ומתגלה כבחור יוזם הלוקח את גורלו בידו וכבעל אומץ ציבורי נדיר. הוא אומר את האמת שלו לאחים, הוא נלחם על האמת והאמונה שלו מול אשת פוטיפר, והוא נלחם על האמת שלו מול שר האופים ושר המשקים.  זה לא פשוט להופיע כעבד עברי מול שני שרים הנמצאים במעצר, ולהודיע להם את פתרון החלום. "חברים תוך שלושה ימים אחד יחזור לגדולתו ואחד יתלה". זאת אומר עבד עברי צעיר לשני שרים לשעבר.

אם נבחן את פשט הפסוקים נראה שיוסף כנראה גם שילם על אומץ זה.

האחים זרקו אותו לבור, פוטיפר שם אותו בבית הכלא שם הפך להיות בחכמתו ובהתנהגותו העוזר הראשי של מנהל הכלא. משם הוא מועבר לשרת את שני שרי פרעה שנשלחו למעצר. לאחר שפרעה חולם את חלומו, מריצים אותו אליו. סיפור חלומו של הוא סיפור של התנגשות בין תפיסת עולם המיוצגת על ידי מלך המעצמה הגדולה במזה״ת לבין יוסף העבד היהודי ואלוקיו.

היאור – הנילוס היה אלוהיו של מצרים. הפרשה פותחת ״ופרעה חולם והנה עומד על היאור״, לא לידו ולא על שפתו אלא מעליו ממש. האלוהים הינו הטבע ורק פרעה מעליו.

ומכאן להתנגשות עצמה, בפסוק טו׳ אומר פרעה ״ואני שמעתי עליך לאמור תשמע חלום לפתור אותו״. יוסף שמגיע מהבור אומר ״בלעדי אלוקים יענה את שלום פרעה״.

לטעמי זה משפט המפתח בפרשה. אומר יוסף לפרעה, יש לי שתי בשורות. הרעה היא שפה זה משחק של גדולים מי שקובע את המהלך פה זה אלוהים. הבשורה הטובה היא שבסוף גם אלוקים רואה את שלום פרעה.

בפסוק הבא (יז׳) פרעה פה כבר משנה מעט את תפיסתו, הוא לא עומד על היאור אלא ״הנני עומד על שפת היאור״. פרעה מבין ומוכן להקשיב.

נעבור לפתרון החלום על ידי יוסף. הוא מדגיש שני חלקים במענה הנדרש. הראשון הוא שפרעה נדרש להבין שהסדר העולמי משתנה, היאור הוא לא חזות הכל ופרעה הוא מלך בשר ודם. יוסף מזכיר את אלוקים שלוש פעמים במהלך הפתרון ומבהיר כי גם מצרים צריכה להבין כי אלוקים הוא אלוהי אברהם וישראל

החלק השני של הפתרון הינו הצורך ליזום ולקדם פתרון מעשי וזאת על ידי מיסוד מערכת מיסוי וחירום במצרים.

הפתרון מוצא חן בעיני פרעה ועבדיו אך באופן מסוייג. לסיכום, פרעה מבין את הסדר האמיתי בעולם ואת הקשר בין יוסף לאלוהיו, אולם הוא עדיין נשאר לעמוד על שפת היאור.  יוסף מאידך עובר סופית מהתדמית של בעל חלומות למנהיג נבון ומעשי שמנהיג מעצמה שלמה במציאות משברית.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תמונה של WhatsApp‏ 2024-03-28 בשעה 17.55.04_2aec4d34

חטיבת התרבות בחברה העירונית בנתינה ומשלוחי מנות

תפריט נגישות