דף הבית / כללי / פרשת לך לך, אמונה כנגד כל הסיכויים

פרשת לך לך, אמונה כנגד כל הסיכויים

אם אברהם אבינו היה חי בדורנו הוא בוודאי היה מוגדר על ידי התקשורת כבעל אומץ לב ציבורי.

אברהם בן כארבעים שנה, בשיא הקריירה שלו , מחליט לצאת נגד כל המקובל בעירו. אור כשדים הייתה מקום בו טיפחו את האלילים וכל המוסיף בהם הרי זה משובח.

לאחר כעשור של מלחמה והוקעתו כאויב הציבור, הוא ומשפחתו עוברים לחרן ופה הוא עושה חייל. הציבור עדיין לא מגובש בהשקפתו, ואברהם מגייר את הגברים ושרי את הנשים. ההצלחה מאירה לו פנים גם בתחום הכלכלי והוא נעשה לבעל רכוש והשפעה, אחד מגבירי העיירה. ככזה קל לו להמשיך במשימת חייו והיא השפעה על האנשים לאמונה באל אחד.

חז״ל מונים את עשרת הניסיונות בהם נתנסה אברהם, ומתחילים ביציאה מחרן אל הארץ הלא נודעת. הניסיון הוא לכאורה פיזי. עזיבת העיר הנוחה בחרן והיציאה לנדודים. גם רש״י מסביר את חסרונות הנדודים, לצד ההבטחה שמחכה לאברהם בקצה.

לטעמי הניסיון הוא רוחני ולא פיסי כלל. אברהם מצליח בחרן לאורך עשרים וחמש שנים לערך להעביר את משנתו לתושבים ועושה נפשות רבות לאמונה בה'. לכאורה הדבר הנכון הוא להישאר שם ולהמשיך במפעלו ולא לעזוב קהילה מאמינה גדולה ולנוע הלאה. הניסיון הוא הפוך על הפוך, אומר ה' לאברהם עזוב מה שנראה נכון, חזק את האמונה הפרטית שלך וצא שוב לנדודים לכיוון ארץ כנען.

לכאורה היה צריך אברהם להצליח, הרי ה׳ הבטיח לו  "ואעשך לגוי גדול ואברכך ואגדלה שמך", אך למרות זאת האכזבות הולכות ורבות.

מתחיל רעב, ואברהם נודד למצרים ונאלץ לעשות תחבולות עם שרה נגד מצפונו. הוא רוצה לקרב את הרחוקים, אך דווקא קרובו לוט עוזב אותו לטובת החיים הטובים בסדום.

הוא חותר לשלום ובסוף נדרש להלחם כדי להציל את לוט.

על רקע זה הבין אברהם כי ה׳ קיים את הבטחתו לעשותו לגוי גדול, אך לא מזרעו ממש אלא מעבדו אליעזר. לכן כשה׳ מבטיח לו זרע, הבטחה זו הינה גם נגד הסיכויים הפיזיים, אך לא פחות נגד הבנת המצב וקבלתו על ידי אברהם. אברהם ממשיך להאמין בקב״ה למרות כל האכזבות וללא בקשת כל אות וסימן.

לטעמי גם בהמשך לא מבקש אברהם אות להבטחה על ירושת הארץ (בניגוד לפירוש רש״י). הוא מבקש לדעת מה התנאים שיאפשרו את הירושה ואת הכניסה לארץ על ידי זרעו.

אברהם מתחילת דרכו לא ביקש אותות ומופתים, וכך גם ניגש לברית השנייה בעולם והיא ברית בין הבתרים. אמונתו הייתה שלמה ואופטימית, והוא ידע כי תתמלאנה הבטחות ה׳ לזרע רב ולארץ לעם ישראל, כאז כעתה, כנגד כל הסיכויים.

 

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תמונה של WhatsApp‏ 2024-03-28 בשעה 17.55.04_2aec4d34

חטיבת התרבות בחברה העירונית בנתינה ומשלוחי מנות

תפריט נגישות