דף הבית / כללי / פרשת "כי תצא", טוהר הנשק

פרשת "כי תצא", טוהר הנשק

פרשת "כי תצא" הינה הפרשה בה מספר מצוות העשה ולא תעשה הינו הגבוה ביותר. רוב המצוות עוסקות בענייני הפרט והמשפחה, אך אי אפשר להתעלם מאותן מצוות וערכים שעוסקים בנושא המלחמה. הפרק העוסק במלחמה הינו פרק כ' המתחיל בפרשת שופטים והמשכו פרק כא' שגולש לפרשת "כי תצא".

השאלה הינה מהו הקשר בין המצוות והאם יש בהן סדר צבאי להכנת הכוח למלחמה?

התורה מסבירה לנו את השלבים בהכנת הכוח למלחמה, כאשר המצוות הראשונות עוסקות בכלל ואילו האחרונות בפרט.

בפסוק ג׳ בפרק כ׳ פונה הכהן אל העם "ואמר אליהם שמע ישראל אתם קרבים היום למלחמה על אויבכם אל ירך לבבכם אל תיראו ואל תחפזו ואל תערצו מפניהם". הערך החשוב ביותר הינו רוח הלחימה של הכלל והצטרפות הפרט לערך זה. הכהן פונה אל הכלל והפרט צריך לבטל את עצמו מפני צרכי הכלל עד מסירת הנפש כשהערך המוביל הוא רוח הלחימה והחתירה לניצחון.

בשלב הבא, בהכנות למלחמת רשות משחררים מהצבא את כל מי שרוחו אינה איתנה ודעתו מוסחת לעורף ולעצמו כפרט. פה הפניה בלשון יחיד "מי האיש אשר בנה בית חדש, מי האיש אשר נטע כרם, מי האיש אשר ארש אישה" ,ומיד אחריהם אותו "איש ירא ורך לבב" שלא מסוגל לעמוד נפשית במראות המלחמה.

כל המשוחררים האלו עוברים למערך העורפי בלי להשפיע לרעה על רוח הלחימה.

ההנחיה הבאה הינה לקרוא לעיר עליה עולים להילחם, לשלום. לבסוף נדרש הציבור ומפקדיו לשני ערכי יסוד נוספים. האחד להבין שהמלחמה הגם שנותנת תחושת כוח ושחרור ליצריו של האדם, לא מתירה את כל האמצעים בדרך למטרה.

האדם הוא עץ השדה. הטבע המתחדש והסביבה כמוהם כאדם, ואין להשחיתם ללא צורך מבצעי וודאי ואמיתי. הערך השני הוא כמובן חיי אדם. פה בוודאי שהמטרה אינה מקדשת את האמצעים ולכל אדם שבגזרתך אם אינו אויב יש לך אחריות לחייו.

פרשת כי תצא מתקדמת באותה תפיסה עם דגשים לפרט ולא לכלל.

הווית המלחמה משחררת יצרים, אך החייל היהודי פועל אחרת הוא אינו בוזז או אונס, ואם מוצא אשת יפת תואר, נדרש הוא להוציאה מנסיבות הקרב בהן הדם רותח והיצר גואה. ולבסוף העיסוק בפרט ובניקיונו הפיסי והנפשי. להיות בשוחות או במחנה אין פירושו להיות גס רוח, אין פירושו לקלל ולחשוב שהכל מותר. דווקא במקום שלכאורה אין נורמות אנושיות בסיסיות קובעת התורה כי יש להקפיד על נקיון הגוף והנפש כאחד.

הצבא היהודי שמכין עצמו למלחמה עם מערכת ציווים וערכים כאלה, הינו צבא שחרות על דיגלו "טוהר הנשק" כצה״ל של ימינו.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

רז קינסטליך

יום הולדת לראש העיר רז קינסטליך

תפריט נגישות