דף הבית / כללי / פרשת "ויחי", תדריך מפקדים בארץ גושן

פרשת "ויחי", תדריך מפקדים בארץ גושן

פרשת "ויחי" חותמת את ספר בראשית ואת פרק האבות בחיי עם ישראל. מספר שמות אנו עוסקים בשבטים שמרכיבים עם, ולא עוד במשפחה.
הפרשה עוסקת בשני נושאים מרכזיים: צוואתו של יעקב על קבורתו ,וברכתו/ תחזיתו לבניו.
השאלה הראשונה שנכון לשאול היא מדוע משפחת ישראל נשארת במצרים לאחר סיום שנות הרעב?
פסוק כח׳ פותח "ויחי יעקב בארץ מצרים שבע עשרה שנה". בהנחה והם הגיעו בתחילת שנות הרעב הרי שמדובר על שהיה במצרים לפחות עשר שנים לאחר סיום המצוקה הכלכלית והרעב.
אמנם בפרשה הקודמת (מה׳,ג׳) הפסוק לא חושש לומר "אל תירא מרדה מצריימה", קרי מדובר פה על הישראלים היורדים הראשונים, אלא שיעקב מקפיד שבהמשך יהיה כתוב (מו׳ ח׳) "ואלה שמות בני ישראל הבאים מצריימה". יעקב מקפיד שיהיה מדובר על ביאה לזמן מוגדר וקצוב ולא על ירידה לנכר. אם כך מדוע יעקב מתעכב ולא חוזר לארץ ישראל ולחברון?
אלא כנראה שיעקב פירש כפשוטה את הבטחת הקב״ה "אנוכי ארד עמך מצריימה ואנוכי אעלך גם עלה". יעקב מבין שעוד בחייו הקב"ה יביא לחזרתם לארץ ישראל.
כאשר נוכח יעקב כי קרבים ימיו למות, מבין שלא הבין נכון את דברי הקב״ה, וכי בניו יחזרו לארץ ישראל רק לאחר מותו. לכן ממהר לקרוא ליוסף בעל המשרה הבכירה במשק ולהשביע אותו כי לא יקברוהו במצרים אלא בקבר האבות במערת המכפלה.
הנושא השני המרכזי בפרשה הוא מה שאנו נוטים לכנות "ברכת יעקב לבניו".
המפרשים עוסקים רבות בדברי יעקב לבניו. יש הרואים בכך ברכות לבניו. יש הרואים בכך נבואה לאחרית הימים. ויש הרואים בכך הבטחה של יעקב לעתידם.
אני מתחבר לפירושו של האברבנאל ואנסה מעט להרחיבו. לדעת האברבנאל יש פה ניתוח מסודר של יעקב לבנים מי יהיה המנהיג, מי לא יהיה ומה התכונות של הבנים שהביאו להחלטתו הסופית להסמכת שבט יהודה כשבט המנהיג בישראל.
לטעמי, יעקב מניח לפנינו צוואה סדורה ורהוטה. לפני יעקב עומדת מטרה אחת- לעשות הסדרה בין הבנים ולוודא שאחרי מותו הם יהיו מאוחדים בהמשך הקמת העם.
צוואת יעקב מתחלקת לארבעה חלקים: א. הסדרת מושג הבכורה ב. הסדרת הנחלות לשבטים ג. קביעת המנהיגות והסיבות לכך ד. ברכות לכל אחד מהבנים (כנראה באופן אישי).
לאחר הפרק המרכזי בצוואה שעוסק בהחלטות ולא רק בהבטחה או נבואה, מתפנה יעקב לברך את בניו באופן אנושי ואבהי.
לאחר התדריך הקשה אך הברור ולאחריו הברכות המפייסות, מניח יעקב שעם ישראל יכול לצאת לדרך חדשה והוא יכול להיאסף אל אבותיו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

רז קינסטליך

יום הולדת לראש העיר רז קינסטליך

תפריט נגישות