דף הבית / כללי / פרשת "ויגש", מבחן המנהיגות ומבחן האחווה

פרשת "ויגש", מבחן המנהיגות ומבחן האחווה

פרשת "ויגש" עוסקת בשני שיאים. השיא הראשון הינו עיצובו הסופי של יהודה כמנהיג שבטי ישראל.

השיא השני הינו מפגשם של האחים והתפייסותם לכאורה.

יהודה לקח על עצמו את הורדת בנימין למצרים לפגוש את יוסף המשנה למלך, הערכים שמפגין יהודה הם אותם ערכים שאנו מצפים היום מכל מפקד או מנהיג. קודם כל -דוגמא אישית, הוא ניגש ראשון ליעקב כשברור שחייבים לשוב מצריימה, ועתה כשיש משבר מול יוסף הוא ניגש ראשון בנחישות לפתור את הבעיה. התכונה השניה המהותית הקשורה לדוגמא אישית היא לקיחת אחריות  באופן ברור ומרחיב.

הוא לוקח אחריות מול אביו. הוא לוקח אחריות מול יוסף ומוכן להיות עבד במקום בנימין ולחילופין מוכן לפתוח במלחמה כוללת להצלת בנימין.

לא בטוח שיוסף מקבל עליו את מנהיגותו של יהודה כמנהיג ישראל, אך לאחר שהכתוב מדגיש כי יעקב כשירד למצרים באופן מוחלט רואה ביהודה את המנהיג. יוסף מסתפק מעתה במנהיגות במצרים וביצירת הבסיס למשיח בן יוסף. במקביל לדרמה זו מתקיימת הדרמה של התוודעות יוסף לאחיו. השאלה העקרונית שנדרש לשאול היא: מבינים אנו כי האחים שמכרו את יוסף לעבד, סיפרו ליעקב כי יוסף נטרף. אולם מדוע לאחר שישב על כסא המשנה למלך בלשכתו, לא שלח משלחת לאביו שמחכה ממנו לאות חיים? לטעמי ההסבר המשכנע ביותר הוא כי לאחר המכירה הניח יוסף כי אחיו סיפרו את האמת ליעקב אביהם על מכירתו. הוא הניח כי בסוף יעקב קיבל את עמדתם שיוסף מודח ומוגלה, וכי אביו יודע שהוא במצרים ומשלים עם זה. לכן גם לא שלח יעקב לחפשו.

כשמגיעים האחים למצרים יוסף  שומע מהם "שנים עשר עבדיך אחים אנחנו בני איש אחד בארץ כנען והנה הקטון את אבינו היום, והאחד איננו"(מב׳ יג׳) .

מזה מקבל יוסף חיזוק נוסף להנחתו. כיון שאינו מאמין לאחיו וחושש שגם בבנימין אחיו הם פגעו, עליו לברר שאחיו בנימין חי ולכן רוצה לראות אותו במו עיניו.

ואז ניגש יהודה  ליוסף ומתחיל את הכל מחדש. יהודה מספר שיעקב שמע מבניו שיוסף מת ונפשו של בנימין קשורה בנפשו של האב  ולאחר שיהודה מצוטט את יעקב, קורסת כל הקונצפציה של יוסף.

הוא מבין שאביו לא חלק מהעניין לא מלכתחילה ולא בדיעבד , ושיעקב חושב באמת ובתמים שבנו מת. עכשיו יוסף נשבר ולא יכול להתאפק פורץ בבכי ומתוודע לאחיו.

מאותו רגע בכל המפגשים עם אחיו מה שעל הפרק באמת זה אהבתו לבנימין אחיו, שאתו הוא מתנשק ומתחבק באמת, הגעגועים לאביו וארגון סדרי הבאתו למצרים.

לסיכום ניתן לומר כי השיא האמיתי הינו דווקא המפגש המרגש בין יוסף לאבין.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות