דף הבית / כללי / פרשת בשלח, עת למעשים

פרשת בשלח, עת למעשים

פרשת בשלח עוסקת באחד השיאים המרכזיים בחייו האמונים של עם ישראל -נס קריעת ים סוף ובעקבותיו שירת הים.

אך בין שיאי גאות אלו של התעלות נפשית ורוחנית של ישראל משובצים איי שפל רבים. רצון לחזור מצריימה עם התגלות המצרים הרודפים על ידי התצפיות, רצון למים, ללחם, לבשר.

כאשר במהלך הבריחה נתבעים הם לחזור לאחור ולהתייצב על פי החירות בין מגדול לבין הים, ישראל ממש מבולבלים.

פרעה רודף אחריהם עם צבא עצום. אמנם ישראל מונה 600 אלף גברים אך פרעה ריכז צבא של 600 טנקים של אותם ימים. על כל טנק יש שלושה אנשי צוות.

יש להבין מדוע ישראל מרגישים שחרב חלומם והם מעדיפים לחזור למצרים המוכרת.

משה עונה להם "ה' ילחם לכם ואתם תחרישון", בתפיסתו של משה ממשיך פה התהליך הניסי הגלוי והמוחלט בו הקב"ה עושה הכל ועם ישראל מחרישים ופסיביים.

בפסוק הבא ה' עונה למשה (יד׳ טו׳) "ויאמר ה׳ אל משה מה תצעק אלי דבר אל בני ישראל ויסעו". לכאורה מה הבעיה עם אמירתו של משה? הרי העם הינו פסיבי לחלוטין, ועדיף שיחריש או יתפלל ויתן לקב״ה לחולל את הנס?  הרי בנפשו הוא עדיין עבד? אלא כנראה שהקב״ה לא מקבל גישה זו. אמנם התהליך להבריא את העם ארוך ויקח ארבעים שנה והחלפת כל הדור, אך כבר באתגר הראשון של ישראל מחוץ למצרים רוצה ה׳ שתהיה השתדלות של ישראל.

לכן פונה ה' אל משה- אל תמשיכו להתפלל בלבד, פה צריך שבני ישראל ייקחו את עצמם בידיים, הם חייבים לקחת חלק בנס השמדת מצרים בים סוף. לכן אומר ה׳ "דבר אל בני ישראל ויסעו" לא עת דיבורים היא אלא עת למעשים.

כשישראל באים לתוך הים יש את הראשון שמאמין, מעז, וקופץ. האם השבטים התנדבו להוביל ולקפוץ למים, או ההיפך, הם נרתעו מכך עד שקפץ נחשון משבט יהודה?

אחרי שישראל התגברו על הפחד ועל המחסומים, יש להם מספיק בטחון עצמי כדי לעמוד בבוקר שאחרי השמדת מצרים, ולהשתתף עם משה בשירת הים. כדי לשיר בפה מלא על נפלאות ה׳, צריך רוח חופשית ולא מקהלת עבדים.

בהמשך תהיינה נפילות רבות, אולם במבחן הקרבי שהיה רק מספר שבועות אחר כך, עם ישראל כבר היה שונה.

במלחמה בעמלק אמנם לא כולם יוצאים למערכה, אולם פה כבר יש לא רק השתדלות אלא כבר הובלה ממש של ישראל בקרב.  אין ספק שלמרות רגעי השפל עם ישראל מתחיל לגבש אופי, עצמאי ונחוש, ומתחיל לזהות בתוכו את אותם מנהיגים צעירים, דוגמת נחשון, שיכולים לסחוף את העם קדימה. אותם מנהיגים שיובילו את העם ארבעים שנה במדבר.

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תמונה של WhatsApp‏ 2024-03-28 בשעה 17.55.04_2aec4d34

חטיבת התרבות בחברה העירונית בנתינה ומשלוחי מנות

תפריט נגישות