דף הבית / כללי / פרשת "בא", עוד רגע- עם

פרשת "בא", עוד רגע- עם

פרשת "בא" עוסקת בשלוש המכות האחרונות: ארבה, חושך, מכת בכורות וביציאה הפיסית ממצרים והמנטאלית מהעבדות.
בין מכת חושך למכת בכורות, מצווה הקב"ה את משה להורות את ישראל "וישאלו איש מאת רעהו ואשה מאת רעותה כלי כסף וכלי זהב. ויתן ה׳ את חן העם בעיני מצרים. גם האיש משה גדול מאד בארץ מצרים, בעיני עבדי פרעה ובעיני העם" (יא,ב).
האמנם אנחנו בפרשה הנכונה?
האם התיאור "ויתן ה׳ את חן העם בעיני המצרים" הינו תיאור אמיתי או חלום?
בשבוע שעבר עסקנו בתהליך שמיושם בעשר המכות. דיברנו שיש פה תהליך כפול, מחד תהליך הפנמה אצל פרעה כי ה' הוא האלוהים, ומאידך תהליך הפנמה בקרב עם ישראל כי עליו לצאת ממנטאליות העבד.
לאחר מכת חושך, פרעה מוכן להוציא את כל העם כולל הטף, למעט המקנה. פה עונה משה: "ויאמר משה גם אתה תתן בידינו זבחים ועולות ועשינו לה' אלוהינו, וגם מקננו ילך עמנו"(יא, כה).
עבדי פרעה והעם המצרי מבינים כי הכללים השתנו. אלוהי העברים הוא האלוהים ותם העידן של פרעה וחרטומיו כמובילי העולם.
משה מעתה מנהל את המו"מ מול פרעה כשווה מול שווה. כשפרעה אומר למשה "לך מעלי השמר לך אל תוסף לראות פני, כי ביום ראותך פני תמות"(י,כח) עונה לו משה "כן דיברת לא אוסיף עוד ראות פניך"(י,כט).
תשובתו של משה: "כנראה לא אני אבוא אליך, אלא אתה תזחל על גחונך אלי".
התהליך של צבירת הביטחון מול המצרים אינו רק של משה אלא של בני ישראל כולם. עם ישראל מפסיק את עבודת הפרך ותוך ימים ספורים הופך ליקיר מצרים (יא, ג). העם המצרי ומנהיגיו מבינים כי חייבים לשחרר את עם ישראל. הם מחדשים את הקשר עם השכנים היהודים ומקווים שזה יעזור להם בעתיד.
כשישראל כבר אינם נחותים כעבדים, יכולים הם ללכת ולשאול כלי כסף וזהב מ"רעיהם". עתה השכנים הם בסטטוס של רעים שווים.
מכאן שמכת חושך הינה המכה שהצליחה לחדור לעם ישראל ולחולל אצלם את השינוי המנטאלי. מעתה הדגש בסיפור עובר ממצרים לבני ישראל. מעתה הם במרכז.
לכן ברור מדוע המצווה הראשונה שמקבל עם ישראל הינה מצוות קידוש החודש ולוח השנה העברי. הימים בשבוע הם זיכרון למעשה בראשית, סדר החודשים הוא זיכרון ליציאת מצרים.
המושג הראשון שאדם בן חורין מקבל הוא מושג הזמן ואחריות האדם על עצמו וזמנו.
העבד משולל יכולת להחליט על זמנו על מעשיו ועל עתידו.
לאחר שעם ישראל מחוייב לסדר החודשים השנתי והלאומי, הוא בדרך הנכונה להיות עם בן חורין, הוא במצב של – עוד רגע עם.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תמונה של WhatsApp‏ 2024-03-28 בשעה 17.55.04_2aec4d34

חטיבת התרבות בחברה העירונית בנתינה ומשלוחי מנות

תפריט נגישות