דף הבית / כללי / פרשת אמור, כוחה השלילי של שנאת אחים

פרשת אמור, כוחה השלילי של שנאת אחים

שלוש הפרשות האחרונות –"אחרי מות", "קדושים" ו"אמור" עוסקות בחוקים ומשפטים שבין אדם למקום ושבין אדם לחברו.

על רקע פרשות אלו, קשה להבין את האירוע המובא בסוף הפרשה:  "ויצא בן אשה ישראלית והוא בן איש מצרי בתוך בני ישראל וינצו במחנה בן הישראלית ואיש הישראלי"(כד׳ י׳).

וההמשך "ויקוב בן האשה הישראלית את השם ויקלל ויביאו אותו אל משה ושם אמו שלומית בת דברי למטה דן".  סוף הסיפור הינו שאותו מקלל מוצא להורג בסקילה.

האירוע מזכיר לנו את סיפור מקושש העצים בשבת ואת סיפור קורח, ואמנם חלק ניכר מהמפרשים שמים את הדגש על המילה ״ויצא״ ומסבירים כי יצא מעולמו, או יצא מכלל ישראל. אולם זה לא ברור לא מהדמויות בסיפור ולא מלשון המקרא.

אדם זה הינו בנו של המצרי אשר הוכה על ידי משה ונהרג. כשהתבגר החליט להישאר עם אימו שלומית בת דברי משבט דן ולהתחבר לעם ישראל. טרם מתן התורה, השיוך הדתי היה על פי האב ולא האם, ולכן לא היה יהודי באופן טבעי אלא התגייר, כולל ברית מילה והפך ליהודי. גם לשון הפסוק לא אוטומטית נגדו. הוא ״יוצא״ אך בתוך בני ישראל ולא מתוך ישראל וסוף הפסוק מכנהו דווקא בן הישראלית ולא בן המצרי.  המוקד של הסיפור הינו המריבה האלימה בינו לישראלי אחר כנראה משבט דן. בנה של שלומית משבט דן רוצה לקבוע את אוהלו בשטח מחנה דן ובני דן לא מוכנים כי המחנות לפי האבות. קשה להבין מדוע הם לא הולכים לקראתו. היכן רצו שיקבע אוהלו ? מחוץ לכלל המחנות בנוהל מצורע?

משה פוסק כי אמנם המחנות לפי האבות ואז יוצא האיש מבית הדין ומקלל את השם.

לטעמי המסר העיקרי של התורה הינו הבנת כוחה השלילי של הקנאה, שמביאה למריבה ולאלימות ובסופה ליציאת האיש מתוך המחנה שאליו נכנס בעבר בגיור ובמילה.

על פי הסבר זה גם מובן הפסוק האחרון בפרשה. "וידבר משה אל בני ישראל ויוציאו את המקלל אל מחוץ למחנה וירגמו אותו אבן, ובני ישראל עשו כאשר ציווה ה׳ את משה".

מה פשרו של סוף הפסוק?ניתן להסביר שישראל לא ראו בהוצאה זו להורג של המקלל שיא רוחני. לא היה פה לינץ׳. בני ישראל הבינו שהאיש חטא בחטא נורא ודינו למות בהוראת ה׳. אך הבינו גם כיצד ניתן להתדרדר מאיגרא רמה לבירא עמיקתא. מריבה שמביאה לאלימות, קנאה ושנאת אחים שמביאה בסוף את האדם לצאת ממש מתוך המחנה, לשנאה לסמא את עיניו ולאבד את אמונתו ואת עמו.

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תמונה של WhatsApp‏ 2024-03-28 בשעה 17.55.04_2aec4d34

חטיבת התרבות בחברה העירונית בנתינה ומשלוחי מנות

תפריט נגישות