דף הבית / כללי / מכות מצרים – נוק אאוט או תהליך חינוכי

מכות מצרים – נוק אאוט או תהליך חינוכי

פרשת וארא עוסקת בתהליך ההיסטורי והניסי של מכות מצרים, והכשרת הלבבות ליציאת עם ישראל ממצרים. הכשרת הלבבות אצל המצרים ולא פחות מכך הכשרת הלבבות אצל בני ישראל.

בפרק ז׳ פורסת התורה את המטרה ואת השיטה: להודיע למצרים את גדלות ה׳, ולהוציא פיסית את בני ישראל, וגם השיטה לביצוע באותות, במכות ושפטים ותוך הקשיית לב פרעה.

אולם בתחילת הפרשה (ו׳,ו׳) פורס הקב"ה לפני משה את החזון המלא. פה הדגש העיקרי הוא עם ישראל- הוצאת ישראל ממצרים, לקיחת ישראל לעם, קבלת התורה, והכניסה לארץ ישראל.

מדוע הדגש עבר מגאולת ישראל להכאת מצרים? מדוע הפירוט עבר דווקא לשיטה?

ואם הדגש עבר להכאת מצרים מה הסיבה לעשר מכות המתחילות מהקל לכבד? האם לא יותר יעיל ומרתיע להתחיל ישר במכת בכורות?

אלא שנדרשים אנו להבחין מה נשתנה בשחקן המרכזי , שהוא עם ישראל עם התפתחות העלילה.

תחילת המשבר ביחסים בין ישראל למשה הינה כבר בסיום פרשת שמות. שליחות משה הראשונה נכשלת, ופרעה מחמיר את גזרותיו. המנהיגים החדשים הם שוטרי ישראל שניגשים לצעוק לפרעה ומנסים להטיב עם העם, ללא הצלחה.

על מדרגות הארמון הם פוגשים את משה ואהרן ורואים בהם את האשמים העיקריים. משה מזהה את המשבר וחוזר לקב״ה שעונה לו כי המשימה בעינה אם כי יותר משירצו ישראל לצאת ירצה פרעה לגרשם.

בתחילת פרשתנו שוב מנסה משה בשליחות ה׳ להסביר לעם ישראל את התמונה כולה.

אולם שוב אין עם מי לדבר, רוב המפרשים ובעיקר הרמב״ן רואים את הפסוק כפשוטו. בתוך עבודת הפרך הזו אין יכולת לקשב ואין סבלנות.

לטעמי זה הפסוק שגורם הן למשה והן לקב״ה לשנות את הדגשים במטרה ומשכך גם את השיטה.

בפרק ז׳ פוגשים אנו כבר ניסוח שונה של המטרה.

יש שתי מטרות עיקריות:

האחת: המצרים צריכים להכיר בקב״ה בכוחו ובכך שלקח לו את ישראל לעם.

השניה, להוציא פיסית את ישראל ממצרים. השחקן העיקרי בתהליך הוא דווקא פרעה ומצרים ולא עם ישראל.

תפקיד המכות אינו רק תפקיד פרקטי של שכנוע מצרים בכח להוציא את העם, אלא תהליך חינוכי שבמהלכו על המצרים להפנים את המציאות, ועל ישראל להפנים את בחירתם.

מכאן גם ניתן להבין מדוע הקב״ה היכה את מצרים מהקל לכבד.

לאחר מכת הדבר פרעה כבר היה מוכן לשלח את ישראל, אך אם ישראל היו משוחררים אז, היה טוען פרעה שאירוע טבע חד פעמי גרם לו לשנות רצונו, ולא הכרת אלוהים כבורא העולם. המשך המכות כתהליך חינוכי שלם איפשר את ההפנמה הנדרשת הן אצל פרעה והן אצל ישראל.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות