דף הבית / כללי / לתחבורה הציבורית דרושים אנשי שיווק

לתחבורה הציבורית דרושים אנשי שיווק

מאת: און ארד

 

לאחרונה יצא לי לדבר עם כמה בעלי עסקים קטנים בעיר על החשיבות של תחבורה ציבורית. בעצם יותר נכון לומר, התכוונתי לדבר איתם על הנושא. שאלתי אותם, מה אתם אומרים על הפקקים המחמירים במרכזי הערים שלנו? התגובה הדהימה אותי: "תעזוב אותנו מהפקקים, הבעיה כאן היא חוסר חניות". "חניות ופקקים" תהיתי, "זה לא שני צדדים של אותה מטבע – בעיה של עודף מכוניות?"  "לא" הם תיקנו אותי מיד, "אנשים מוכנים לעמוד בפקקים, יש מזגן, מדברים בנייד, מסתדרים. אבל בלי חניות הם פשוט לא מגיעים, מעדיפים לנסוע לקניונים".

התשובה הנחושה הזאת העלתה לי רעיון: "תגידו, וכך אתם מצליחים להתחרות בקניונים? יש לכם בכלל סיכוי? הרי אתם בקושי שורדים. אולי תחשבו פעם על משהו חדש. מה דעתכם על החזון שמעיפים מכאן את כל המכוניות הפרטיות, עושים מדרחוב שרק במרכזו עובר קו אוטובוס מהיר שמביא את הלקוחות עד לפתח החנות. כל יתר הרחוב יהיה מיועד להולכי רגל שיטיילו להם בעצלתיים בין החנויות ובתי הקפה?"

אין ספק, כולנו סובלים בקיבעון מחשבתי: התרגלנו לרמה הירודה של תחבורה ציבורית במחוזותינו ולכך שהרכב הפרטי הוא המענה היחיד, על מנת להתנייד ממקום למקום ביעילות. בהעדר אלטרנטיבה, גם הגודש בכבישים, הפקקים, הצפירות והחוסר בחניות לא גורם לנו לשנות כיוון.

אמנם, מטיולינו ברחבי תבל כולנו מכירים דוגמאות רבות של ערים שבהן הנסיעה בתחבורה ציבורית עדיפה עשרות מונים על פני מאבק ההישרדות בכבישים. לא צריך השוואה למטרופולינים כמו פריס, לונדון או ניו-יורק, שאף בר דעת לא ישקול אפילו ברצינות נסיעה למרכז העיר ברכב פרטי. במאות ערים בינוניות, דומות בגודלן לרחובות או לראשון לציון, סילקו את הרכבים הפרטים מהמרכז המסחרי והתרבותי, והפכו אותו בעקבות כך למקום רגוע ושוקק חיים.

אך לנו קשה אפילו לדמיין מצב שגם כאן אצלנו תחבורה ציבורית יכולה להיות נעימה ונוחה לשימוש, עד שנעדיף אותה על פני הרכב הפרטי בנסיעה למרכזי הערים ושאלו יהפכו למקום של מסחר ובילוי, שאנשים פשוט ייהנו להגיע אליהם.

אנו זקוקים לאנשי שיווק. אנשים שמסוגלים לראות בדמיונם חזון כזה ולמכור אותו לציבור הרחב ולאחרון הפוליטיקאים כך שכולנו נדרוש פה אחד "שפיות תחבורתית כאן ועכשיו", דהיינו תחבורה ציבורית מהירה, יעילה, נקייה ושקטה, כך שבעוד 5 או 10 שנים נשאל את עצמנו: איך היינו מוכנים לסבול שנים רבות כל כך שמרכזי הערים שלנו יהיו בשליטה של מכוניות, על כל הפקקים, הרעש זיהום האוויר, הלחץ הנפשי והתוקפנות שהם מביאים עלינו.

און ארד חבר בקבוצת התחבורה האזורית של המרכזים לצדק חברתי.

להצטרפות: אילן 054-6661621.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות