דף הבית / כללי / ייפוי כוח מתמשך – אם אין אני לי מי לי

ייפוי כוח מתמשך – אם אין אני לי מי לי

מאת: עו"ד אהוד סרפיאן

 

בוקר, השעה 7.30, איתן נישק את אשתו גלית ונפרד לעוד יום עבודה במשרד ממשלתי בירושלים, 40 דקות לאחר מכן גלית מודיעה לילדים יוצאים לביה"ס, בזמן שהיא נועלת את הדלת בבית הטל' מצלצל אצל גלית "שלום מדברים מביה"ח הדסה איתן עבר תאונה הוא בטיפול נמרץ אנא הגיעי בדחיפות". איתן נשאר נכה ומשותק 100%.

משה ורחל, גמלאים צעירים, יוצאים לנופש משפחתי עם הילדים והנכדים במלון בים המלח, הגיעו למלון, כל המשפחה יושבת לארוחת ערב, שמחים ומרוצים מאחוות המשפחה. משה מרגיש לא טוב אבל לא אומר לאף אחד כדי לא להעכיר את האווירה, לחץ בארובת העין, כאבי ראש חזקים והוא סובל בשקט חצי שעה, הוא מקבל שבץ מוחי, המלון מזמין מד"א והוא מפונה לביה"ח סורוקה, לוקח זמן עד שהגיע לביה"ח, הוא איבד את ההכרה וככה הוא כבר שנתיים.

החיים מלמדים שזה עלול לקרות לכל אחד ואחת מאיתנו, פתאום ובלי הודעה מוקדמת להגיע למצב שבו נאבד את צלילותנו או יידרדר כושרנו הקוגניטיבי, זה יכול להיות בתהליך או באופן פתאומי, הדבר עשוי לקרות בשל הידרדרות בריאותית בגיל מתקדם או עקב מחלה קשה או תאונה. מצב זה יפגע ביכולתנו לקבל החלטות עצמאיות בנוגע לתחומים מהותיים בחיינו, כגון טיפולים רפואיים, רכוש ומגורים, מימוש זכויות ועוד.

בסיטואציה כזו, היינו מעוניינים שמי שיהיה מופקד על קבלת החלטות בנוגע לחיינו בנסיבות כאלה, יהיה אדם שאנו סומכים עליו שיפעל לטובתנו וידאג לנו כראוי. אפשר גם למנות אנשי מקצוע שידאגו וייטפלו בנו מקצועית: עו"ד, כלכלן, רופא, אחות, בן משפחה.

תיקון שבחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות שנכנס לתוקף לאחרונה, מאפשר לכל בגיר שגילו מעל 18 לקבוע מראש, בעודו צלול וכשיר משפטית, מי יהיה האדם שיטפל בענייניו, אם וכאשר לא יוכל לעשות זאת בעצמו, באמצעות מנגנון שנקרא: "ייפוי כוח מתמשך". החוק מרחיב את חירות הפרט לעצב את גורלו.

 

ייפוי כוח מתמשך לעומת אפוטרופסות

עד התיקון לחוק, אפוטרופסות הייתה המנגנון היחיד שבאמצעותו אדם כלשהו יכול היה לקבל סמכות לנהל את ענייניו של אדם אחר. זהו הליך שמופעל בדיעבד, קרוביו של מי שלכאורה נדרש לו אפוטרופוס, או נציג המדינה, צריכים לפנות לבית המשפט והוא זה שמכריע אם יש למנות אפוטרופוס ומי יהיה האפוטרופוס. כלומר, לאחר שכבר הדרדר מצבו הנפשי או הקוגניטיבי של אדם עד כדי כך שאין באפשרותו לנהל את ענייניו בעצמו ולהחליט מי ינהל אותם במקומו.

מנגד, ייפוי כוח מתמשך נערך מראש, כאשר מייפה הכוח עדיין צלול וכשיר משפטית, צופה פני עתיד, ומייתר פנייה לבית המשפט והוא מסמיך, יכול ויהיה מצב שבו יעבור על דין ומכך המסכנות זהות אדם אחר שייטול את המושכות על ענייניו, במקרה שבו לא יהיה מסוגל לדאוג להם בעצמו. ייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקף בנסיבות אלה.

שימוש בייפוי כוח מתמשך מאפשר לממונה להגביל את היקף סמכויותיו של מיופה הכוח ולבחור רק תחומים מסוימים ולא אחרים, שבהם יהיה רשאי לפעול.

 

מייפה הכח

אדם בגיר מעל גיל 18 רשאי למנות לעצמו מיופה כוח, שיוכל לקבל עבורו החלטות אם לא יוכל עוד לעשות זאת בעצמו, לצורך זה יש צורך להגדיר "ייפוי כוח מתמשך" שייכנס לתוקף כאשר האדם חדל להבין בעניין שלגביו ניתן ייפוי הכוח. במסגרת ייפוי הכוח המתמשך יכול אותו אדם לקבוע מראש הנחיות למיופה הכוח כיצד לנהוג ואלו החלטות לקבל והוא יכול גם להשאיר למיופה הכוח את שיקול הדעת המלא בקבלת ההחלטות. ניתן לקבוע כי ייפוי הכוח המתמשך יהיה תקף גם למצב שבו האדם יאבד את כשרותו המשפטית– משמעות היא כי כל אדם יכול שתהיינה לו זכויות כלשהן, וכן לכל אדם יכולות להיות חובות מסוימות.

המונח המשפטי בו משתמשים לציין כי אדם יכול ליהנות מזכויות ולשאת בחובות הוא "כשרות", כלומר, יכולת.

 

כשרות משפטית משמעה היכולת ליהנות מזכויות ולשאת בחובות שיש בצדן משמעות משפטית כלשהי.

הכשרות המשפטית- היכולת ליהנות מזכויות ולשאת בחובות, מתחילה מהרגע שבו האדם נולד ומסתיימת במותו. כך שבעניינים הספציפיים שהוגדרו בייפוי הכוח כניסת מיופה הכוח לתפקידו תוכל להיעשות במקום מינוי אפוטרופוס

 

 

מי רשאי להתמנות כמיופה כוח?

זהות מיופה הכוח נתונה לבחירת הממנה, אך בכל זאת קובע החוק מספר תנאים בנושא.

כך, מיופה הכוח לא יכול להיות אדם שנותן תמורת תשלום שירות רפואי, סיעודי, סוציאלי או שיקומי לממנה וגם לא מי שמספק לממנה מגורים תמורת תשלום, אלא אם הוא קרוב משפחה של הממנה. כמו כן, לא ניתן למנות כמיופה כוח את עורך הדין או בעל המקצוע שבפניו נערך ייפוי הכוח המתמשך.

אדם לא יכול לשמש כמיופה כוח של יותר משלושה אנשים שונים, אלא אם כן מדובר בקרוב משפחה של הממונה. לעומת זאת, הממנה יכול למנות לעצמו מיופה כוח יחיד או מספר מיופי כוח שישמשו מיופי כוח במשותף. הממנה יכול לחלק סמכויות בין מיופי הכוח במשותף או לחלופין לקבוע כי יפעלו במשותף לצורך כל דבר ועניין.

נוסף על כך, יכול הממונה לקבוע בייפוי הכוח שאדם מסוים ישמש כמחליף של מיופה הכוח שאותו מינה, אם מינויו של מיופה הכוח יפקע, מסיבה כזו או אחרת.

 

עו"ד אהוד סרפיאן,  מנכ"ל הקרן לגמלאי המדינה בפנסיה תקציבית, התמחות בתחום דיני עבודה, נזקי גוף ומיצוי זכויות בביטוח לאומי ומרשות המיסים, מרצה ומומחה במיצוי זכויות הגיל השלישי. הסמכה של ייפוי כח מתמשך מהאפוטרופוס הכללי לפרטים טל' 08-9149411.

עו"ד אהוד סרפיאן
עו"ד אהוד סרפיאן

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות