דף הבית / כללי / יחכו ללידת התינוק

יחכו ללידת התינוק

בית המשפט המחוזי מרכז, קיבל בשבוע שעבר את עמדת המדינה וקבע כי לא ניתן לדון בבקשה לצו הורות לפני לידת הקטין

רונן דמארי

 

ההחלטה התקבלה בעקבות חמישה ערעורים שאוחדו לדיון אחד בביהמ"ש המחוזי, העוסקים בבקשות של בנות זוג חד מיניות, חלקן תושבות ראשון לציון, לקבלת צו הורות פסיקתי, המכיר בזכויות בת הזוג אשר אינה נושאת את העובר ברחמה. חמש הבקשות הוגשו טרם לידת התינוק. עמדת המדינה בתיקים הייתה כי ללא קשר לזהות העותרים ונטייתם המינית, לא ניתן לדון בבקשה לכינון הורות משפטית ולהכריע בה טרם לידת תינוק, שכן לפי החוק בישראל לא ניתן ליצור מערכת זכויות וחובות משפטיות כלפי עובר קודם היוולדו. כמו כן טענה המדינה כי על פי פסיקת בתי המשפט, אין להורה שאינו נושא את העובר ברחמו מעמד כלפי העובר, גם במקרים בהם מדובר בהורה ביולוגי. עמדת המדינה נדחתה בבית משפט לענייני משפחה והבקשות התקבלו, ועל כך ערערה המדינה לבית המשפט המחוזי.

בית המשפט המחוזי קיבל את עמדת המדינה, אשר יוצגה בהליך בידי עוה"ד ענת בינדר גלעדי ואורי קידר מפרקליטות מחוז מרכז (אזרחי), וקבע כי צו הורות פסיקתי אינו צו הצהרתי, אלא צו המכונן הורות בין בן הזוג שאינו ביולוגי לבין התינוק. מתן צו מכונן קודם ללידת קטין מנוגדת להסדרים הקיימים ואף חורגת מסמכותו של ביהמ"ש. כמו כן, ביהמ"ש אינו יכול לבדוק את טובתו של קטין שטרם נולד ושמירת זכויותיו העתידיות. ביהמ"ש הדגיש כי לאחר הלידה אין כל מניעה לבקש צו הורות פסיקתי, ואף יינתנו סעדים במקרים דחופים.

בהחלטתו קבע ביהמ"ש כי: "קיומו של הליך דיוני משפטי בעניינו של קטין שטרם נולד יש בה להביא לזילות ההליך. בית המשפט אינו יכול באמת לבדוק טובתו של קטין שטרם בא לעולם ודומה כי תפקידו במסגרת הליך בו נבדקת הורותו האפשרית של המבקש קודם שנולד הקטין, יהא במתן חותמת המאשרת את הבקשה מבלי שניתן היה לבדוק ולברר הדברים עד תומם. לא זו מידת הזהירות הראויה בבחינת הורותו של הורה שאינה ההורה הביולוגי לקטין".

עוד נקבע כי: "אין כל עילה והצדקה להידרש לצו הורות קודם ללידת הקטין, בעודו בשלב העוברי, תוך יצירת זיקה או אפשר אף מערכת חובות וזכויות משפטיות הנוגעות לעובר – אשר אינן קיימות ביחס לבני זוג שאינם חד מיניים. ואם כן, כשם שבמערכות היחסים המשפחתיות בין זוגות הטרוסקסואלים הסתפקו בתי המשפט בנקיטת סעדים זמניים לשמירת עניינו של העובר עד ללידה ונמנעו ממתן זכויות למי שטרם בא לעולם, כך באשר לזוגות חד מיניים יינתן הצו לכל המוקדם ממועד הלידה, ככל שתהיינה נסיבות המצדיקות זאת".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות