דף הבית / כללי / יותר מששמרו את השבת, שמרו על ישראל

יותר מששמרו את השבת, שמרו על ישראל

פרשת “תזריע", עוסקת בעיקרה בדיני טומאה וטהרה של האדם עצמו. לאחר שבפרשת “שמיני" עסקה במאכלים המותרים והאסורים, ולפני כן התורה נתנה לנו את מסגרת עבודת ה׳ במשכן ואת הלכות המשרתים בקודש, עוברת התורה לאדם עצמו. במובלע עוסקת הפרשה גם בברית המילה ״וביום השמיני ימול בשר ערלתו״(יב׳ ג׳) מכאן לומדת הגמרא במסכת שבת כי מילת הבן ביום השמיני נעשית גם בשבת ובעצם דוחה את השבת.
השאלה ששואלים חלק מהמפרשים הינה מדוע מילה אכן דוחה שבת הרי אין פה פיקוח נפש, וניתן לדחות את הברית ליום ראשון?
המפרשים עונים בתשובות ספציפיות וטכניות אולם נראה כי הנושא הינו עקרוני ביותר ומהותו בקשר שבין הבריתות של עם ישראל עם הקב״ה.
אם נבחן את הפרשיות שקראנו מבראשית ועד עתה, נראה שהתורה קובעת באופן מאד ברור וחד את האותות שבין ה׳ לעמו ומציינת שלושה אותות.
הראשון הינו ברית המילה. אומרת התורה הברית הראשונה של הקב״ה אתכם הינה דווקא באיבר זה. כל פעם שיצרכם תוקף אתכם זיכרו את הברית איתי.
הברית השנייה שמופיעה כאות הינה הנחת התפילין. התפילין אף הם אמורים לסמן לאדם בכל פעולותיו במהלך היום, בדגש על בין אדם לחברו, את הדרך הנכונה עליו ללכת.
האות השלישית הינו השבת. אות זה הינו במימד הזמן, החיצוני לאדם, ושעליו לאדם אין שום השפעה. אות זה הינו גם מול האדם כפרט, אך גם מול העם כולו.
לפנינו אם כן שלוש אותות בין היהודי לאלוקיו, ולפיכך חוזרת השאלה מדוע שבת דוחה הנחת תפילין, ואילו אותה שבת נדחית מפני המילה?
נראה לי שנכון ללכת בעקבותיו של הריטב״א, ולהרחיב מעט.
האותות כפי שראינו הם ברבדים שונים. המילה הינה האות בין הפרט לאלוהיו במצב האינטימי ביותר שלו, כשהוא לבד מול אלוקיו עדיין הוא יהודי. התפילין הוא האות שבין האדם לאלוקיו כשהוא חלק מהציבור ומהחברה, ואילו השבת הינה האות בין הפרט כחלק מהעם עם הקב״ה.
אולם בנוסף להיות האותות ברבדים שונים האותות הינם בתהליך מצטבר. אתה חייב להיות יהודי, ולעבור את שער הכניסה כפרט כדי להיות חלק מציבור יהודי ומעם ישראל. לכן האות הראשון של ברית המילה הוא תנאי ראשוני, רק אחריו רלוונטי להניח תפילין ורק אחריו רלוונטי לשמור שבת. לכן ברור למה מילה דוחה שבת, כי בלי אות המילה השבת לא רלוונטית לבן הנולד.
לאחר שהבן נכנס בבריתו של אברהם אבינו הרי שחלים עליו האותות/ הבריתות האחרים. לכן תפילין כאות לא יכולים לאתגר את השבת, כי ביום השבת היהודי נמצא כולו עם משפחתו וחבריו בתוך האות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות