דף הבית / כללי / חונכים בית חדש

חונכים בית חדש

מיכל גול

השבוע אנחנו חונכים את הבית של המרכזים לצדק חברתי סניף ראשון לציון במשכננו החדש ברחוב הרצל 82. בישיבת חברי צוות מוביל יידון קורס הכשרה לשינוי חברתי שייפתח בקרוב, מצב קבוצות הפעולה שלנו כשאחת מהן היא קבוצת התחבורה האזורית. הקבוצה הזאת היא נושא הטור השבועי הקבוע הזה ומטרת העל שלה היא קידום רשות מטרופולינית. עד כה נפגשנו ברחוב הרצל 185 בסניף רחובות. בין שני המרכזים מחבר ציר תנועה מרכזי שכולנו מכירים שמספרו במפות 412. בימים אלו חברת נתיבי איילון מתכננת עליו נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) בתמיכת משרד התחבורה. בדין וחשבון מסכם של ועדת הכלכלה בכנסת לקידום התחבורה הציבורית בישראל צוין במפורש בסעיף 3.1 שצירי העדפה (נת"צים) זה פתרון מעולה:

"אחד החסמים להרחבת השימוש באוטובוסים הוא אי-עמידה בלוחות זמנים, כלומר חוסר ודאות באשר למועד שבו אוטובוס של קו מסוים אמור להגיע לתחנה ולמשך הזמן שייקח להגיע מהתחנה אל היעד. אי-עמידה בלוחות הזמנים נובעת במידה רבה מכך שהאוטובוסים נוסעים באותו הכביש עם יתר כלי הרכב ולכן הם מתעכבים בעומס הכללי, המשתנה לפי שעה ומקום, באופן שלא תמיד אפשר לצפות מראש".

סקר שקיימנו לפני שמונה חודשים העלה נתונים דומים. אנשים פשוט לא סומכים על הזמנים. הבעיה היא שהחשיבה המופרדת של משרד התחבורה, מזמנת מראש בעיות מול ראשי הערים.

למה הכוונה? לתחבורה ציבורית באוטובוסים נדרשות תשתיות מיוחדות לפעילותה: מסלולי נסיעה, תחנות האוטובוס, חניונים תפעוליים, תחנות מרכזיות ועוד. ככל ששירות התחבורה הציבורית מתרחב, כך גוברות דרישות התשתית, לרבות השטח הנדרש עבורן. את השטח אמורים לאפשר ראשי הערים. קל יותר לפרוס צירי העדפה במהלך תכנון והקמה של ישוב, ואולם מטבע הדברים, התועלת העיקרית של צירים כאלו היא דווקא במרכזי הערים שהכבישים בהם עמוסים במיוחד. בהוספת ציר העדפה בכביש שכבר קיים, הציר יבוא על חשבון תשתית אחרת – הוא יבטל נתיב המשמש לרכב פרטי או לחניה, יצר את השול בכביש קיים, את המדרכה ועוד, וצפוי שכל אפשרות כזאת תעורר התנגדות ציבורית. ראשי הערים באופן טבעי חושבים במונחים של גבולות העיר עליה מופקדים. אבל חשיבה אזורית היא האינטרס של טובת תושבי האזור כולו – אנחנו. חשיבה כזאת מצריכה שינוי תודעתי. לצורך מימושה יש להתמיד בהצפת כל ההסתייגויות העלולות להתעורר באופן עקבי. לכן כה חשובה התנהלות של סיעור מוחות המתקיים באופן שוטף בין כל הגורמים. לא תתכן חשיבה אסטרטגית המציבה את טובת תושבי האזור כולו ללא דיון מקדים ומעמיק בצורה רציפה. שינוי תודעה כזה מצריך מעורבות אזרחית פעילה. הצטרפו אלינו!

מיכל גול
מיכל גול

מיכל חברה בקבוצת התחבורה האזורית של המרכזים לצדק חברתי, לפרטים והצטרפות אילן: 054-6661621

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

רז קינסטליך

יום הולדת לראש העיר רז קינסטליך

תפריט נגישות