דף הבית / כללי / זה הזמן לשינוי

זה הזמן לשינוי

מיכל גול

בכל פעם שאני חולפת על פני תחנת אוטובוס במרכז העיר ברור לי לגמרי שהתחבורה הציבורית לא מקבלת עדיפות ראויה בחלוקת משאבים כיום במדינת ישראל. לצערי אני רואה לרוב מבוגרים אשר נאלצים לחכות בעמידה זמן רב, לנפנף בידם לנהג ולפלס דרכם בתוך המולת רכבים. לא פעם אני נתקלת גם בנשים עם עגלות החשופות לגשם ושמש, ולא יודעות את נפשן בניסיון להגן על תינוקן.

לאחרונה סיפר לי חבר איך התייאש סופית מניסיון לחסוך הוצאות ונאלץ לרכוש מכונית שנייה למשפחה כי הבין שהוא משלם הרבה יותר בזמן יקר שמפסיד עם ילדיו. למרות כל זאת, בבחירות האחרונות, כל מה ששמעתי שוב ושוב סביבי זה שמה שהכי מעניין תושבים זאת חנייה.

 

צפיפות הנסיעה בכבישי ישראל היא הגבוהה ביותר מבין מדינות ה-OECD , מרחק ניכר מספרד הנמצאת במקום השני. המשבר התחבורתי ילך ויחמיר מכיוון שפרויקטים תחבורתיים כמו רכבת, מחלפים וכבישים הם פרויקטים עתירי השקעה. ישראל מוציאה 2.2% מהתמ"ג שלה על תשתיות לתחבורה, אך כבר היום ההשקעה הגדולה אינה מצליחה לתת מענה לביקוש ההולך וגדל. בישראל יש מרכז כלכלי עסקי אחד בו מתגוררת כחצי מהאוכלוסייה ובהתאמה מצויים בו למעלה ממחצית ממקומות העבודה במשק. מצב זה מייצר גודש בלתי נמנע בכניסה וביציאה מאזור המרכז. גודש זה בא לידי ביטוי עבורנו האזרחים בשעות רבות מבוזבזות, איחורים וחוסר יכולת לתכנן, בחירת מקום עבודה ע"פ נגישות תחבורתית במקום התאמה מיטבית, הוצאות יתר על רכבים.

 

איך הגענו למצב בו התחבורה הפכה מאמצעי נגישות לחסם? בישראל מונהג כיום נוהל פר"ת (פרויקטים תחבורתיים). הנוהל שגובש ע"י משרד האוצר ומשרד התחבורה קובע שבעת תכנון פרויקט יש לתכננו כך שיתחשב בגידול האוכלוסין הצפוי ובמטרה להגדיל את הפריון. כיוון שמערכת הדרכים מאוד עמוסה, כמעט כל פרויקט תשתיתי כדאי למשק, ולכן לפי הנוהל כדאי לבנות עוד כבישים.

על מנת לשנות את המצב, עלינו לשנות את התפיסה. שינוי תפיסתי יקרה רק אם נבחרי הציבור ש"משתלם" להם פוליטית להעז לעשות את מה שבאמת נדרש על מנת לשפר את המצב. להקצות שטחי תפעול לתחבורה ציבורית במקום נתיבים ומקומות חניה. לחשוב ב"אנחנו" במקום ב"אני" זאת חתיכת דילמה פנימית אנושית ידועה.

יש לנו הזדמנות גדולה עכשיו אחרי הבחירות ועם 5 שנים של עבודה לנבחרות והנבחרים החדשים.

בואו נתאגד ונעזור להם לפעול נכון כי "אנחנו" משנים!

 

מיכל חברה בקבוצת התחבורה האזורית של המרכזים לצדק חברתי, להצטרפות אילן : 054-6661621

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: pixabay

מאז ועד היום: טבעות אירוסין ונישואין

תפריט נגישות