דף הבית / כללי / "וכל אשה חכמת לב בידיה טוו"

"וכל אשה חכמת לב בידיה טוו"

פרשת ויקהל הינה הפרשה השלישית שעוסקת במשכן וכליו, אם כי הפעם מזוית הביצוע עצמו.

נושא ההתנדבות של העם למתן התרומה בולט מאד בפרשתנו. הפסוק שמעביר את המסר באופן הנמרץ ביותר הינו פסוק כב׳ "ויבאו האנשים על הנשים כל נדיב לב הביאו חח ונזם וטבעת וכומז",  ובהמשך בפסוק כה׳ "וכל אשה חכמת לב בידיה טוו ויביאו מטוה וכו׳״.

מה מקומן המיוחד של הנשים במעשה המשכן ובוודאי שבהתנדבות לתרומה למשכן?

הבה נבחן את המקרים בהן התורה עסקה בנשים כציבור ואת התנהגותן. במצריים הנשים לא הסכימו להתגרש מבעליהן בטענה "פרעה גזר על הזכרים ואתם גוזרים גם על הנקבות?",

בהמשך, מרים לוקחת את התוף וכל הנשים יוצאות אחריה בתופים ובמחולות. אין שום איזכור לנשות ישראל שעוסקות בליקוט ביזת הים.

מאידך בחטא העגל אף לא אשה אחת היתה שותפה לחטא. אם נקפוץ לחטא המרגלים בספר במדבר, נראה שוב שהנשים לא היו שותפות לחטא העם. זה אמנם לא מופיע במפורש בכתובים, אך על דעת רוב המפרשים, מביא בעל ״המדרש הגדול״ כי בזכות התנדבותן במשכן, זכו שלא חטאו, ונכנסו לארץ ישראל.

בשורה התחתונה ניתן לראות שבכל נקודות המשבר הקריטיות בחיי העם במקרא, הנשים חשבו נכון הרגישו נכון ופעלו נכון.

בפרשתנו מתלבטים המפרשים מה כוונת הפסוק "ויבאו האנשים על הנשים". יש הטוענים כי באו ביחד, ויש הטוענים כי הגברים הובילו את הנשים כי הרי הרכוש שייך להם.

הרמב״ן מסביר באופן הכי טבעי, הנשים תרמו והתנדבו והגברים פשוט נכרכו נגררו ובאו אחריהן, חלקם מרצון וחלקם מאונס.

נכון לראות מה מיוחד בנשים שבכל הנקודות הקריטיות בחיי העם הן היו בצד הנכון, עם ההחלטות הנכונות? להבנתי הנשים בתבונת ליבן, הן מיושבות יותר בדעתן ומקבלות באינטואיציה הנשית החכמה, את ההחלטה.

במצרים מבינות הנשים כי ההחלטה של הגברים מהבטן. לכן למרות הסיכון הן רוצות להגדיל את העם ולהבטיח את עתידו. במעבר ים סוף לא רצות הנשים לבזוז את המצרים על החוף, הן מתארגנות באופן מסודר לריקודים ולמחולות.

בחטא העגל, מבינות הנשים שהפזיזות מהשטן, ומנסות לעכב את הבעלים, הן מבינות שצריך לחכות ולחשוב ואז להחליט, ולא שותפות כלל לחטא.

במעשה המשכן להבדיל, רואות הנשים את המשכה הישיר של עבודת ה׳ כפי שציווה את משה. הנשים מקבלות את התכנית למשכן ולכלים, הן רואות שיש בעלי מלאכה רציניים שמופקדים על המלאכה, והן רואות שמשה מוביל זאת במצוות ה׳ .

פה הן מתנדבות ובגדול, דווקא פה הגברים נגררים אחריהם כדברי הרמב״ן.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: pixabay

מאז ועד היום: טבעות אירוסין ונישואין

תפריט נגישות