דף הבית / כללי / החיים בלי מכונית ליד הבית

החיים בלי מכונית ליד הבית

לפני כמעט 20 שנה, כששירתתי בצבא קבע, השתמשתי במכונית ישנה של הוריי. באותה תקופה נעשיתי מודע לעניינים של איכות הסביבה בכלל ועניינים של נזקי הרכב הפרטי בפרט. הבנתי שמכוניות פרטיות הן הגורם העיקרי לתאונות הדרכים, שגובות את חייהם של כ-400 אנשים בשנה בישראל וגורמות לעשרות אלפי פצועים. מכוניות הן אחד הגורמים העיקריים לזיהום אוויר, שהורג אלפי אנשים בשנה בישראל. הכבישים והחניונים שמקיפים אותנו, הופכים את אזור המגורים שלנו למקום עוין ומפחיד לילדים ובעצם לכולנו. הודעתי להורי שאינני מעוניין במכונית והם מכרו אותה. מאז אני חי (כמעט ברצף) ללא מכונית פרטית. חברי אמרו לי שכשאתחתן אצטרך לוותר על האידיאולוגיה הזו, אבל לשמחתי אשתי "נדבקה" בג'וק האקולוגי והסכימה. כשהנושא עלה בשיחה עם חברים, אשתי הפתיעה אותי ואמרה "אין לנו רכב פרטי וגם לא יהיה". אחר כך חברים אמרו לנו שכזוג אולי נסתדר אבל כשיהיו לנו ילדים, נישבר. בינתיים נולדו לנו 3 ילדים (בני 8, 6 ו-3) ועדיין לא נשברנו.

כדי להסתדר בלי רכב פרטי, חשוב לזכור שאם באמת צריך, ניתן לשכור רכב פרטי או להשתמש במוניות. למשל, כדי להגיע לחדר לידה, לקחנו מונית. אני הייתי פנוי להיות עם אשתי ולא עסוק בנהיגה. אז שילמנו כ-200 ₪ למונית לתל השומר, אז מה? אם לוקחים בחשבון את ה-5500 ₪ שאנחנו חוסכים בכל חודש, מאות שקלים לנסיעה בינעירונית במונית לעתים רחוקות הם הוצאה זניחה.

בעיני, החלק הכי קשה בחיים ללא רכב פרטי הוא רגע המעבר. אפילו חשבתי לארגן סדנאות לגמילה מרכב פרטי. מי שהתרגל לנסיעה ברכב פרטי, מתקשה לדמיין את חייו ללא רכב פרטי. כשמתרגלים מגלים שזה אפשרי ושיש לא מעט יתרונות. נסיעות בתחבורה ציבורית לוקחות יותר זמן מאשר בתחבורה פרטית בגלל מדיניות ממשלתית שלא נותנת עדיפות לתחבורה ציבורית, כגון נתיבי תחבורה ציבורית לאורך ציר הרצל- ויצמן- הרצל מרחובות, דרך נס ציונה לראשון לציון. עם זאת, אם מנצלים את הזמן של הנסיעות היטב, זה יותר אפקטיבי מאשר נסיעה ברכב פרטי שבה צריך לשמור על ערנות ומסוכן להתרכז במשהו אחר זולת הנהיגה. למשל, ברכבת לתל אביב אני כותב מחקרים או קורא מאמרים ביעילות רבה. בנסיעות בתחבורה ציבורית אפשר גם לאגור כוחות לקראת הזמן אחה"צ עם הילדים. אני יודע שלהרבה משפחות, האפשרות לחיות ללא מכונית פרטית בישראל נשמעת הזויה. עם זאת, אם לוקחים בחשבון שבהרבה ערים גדולות באירופה וגם בארה"ב, הנורמה היא לא להחזיק במכונית פרטית, או להחזיק מכונית אחת למשק בית, בעיקר לשימוש בסופי שבוע- אולי גם בישראל זה אפשרי. אם תרצו- אין זו אגדה.

יואב ועקנין
יואב ועקנין

 

להצטרפות לקבוצת התחבורה האזורית של המרכזים לצדק חברתי – אילן :054-6661621

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות