דף הבית / כללי / הביצה והתרנגולת של התחבורה הציבורית בישראל

הביצה והתרנגולת של התחבורה הציבורית בישראל

ד"ר און ארד

און ארד

לאחרונה היה עלי להגיע באמצע היום, מביתי בדרום רחובות לאזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב. תכננתי לנסוע באוטובוס, אולם לאחר בדיקה התברר לי שגם מחוץ לשעות העומס אהיה בדרך כמעט שעתיים: ראשית עלי לצעוד יותר מקילומטר מביתי לתחנה בצומת אושיות (20 דקות). אז עלי להמתין לאוטובוס, (5 – 10 דקות, בהנחה שיגיע בזמן). לאחר מכן נסיעה לתל אביב בקו 201 (75 דקות לפי לוח הזמנים של אגד, זה עוד ללא פקקים). לבסוף אצטרך עוד ללכת ליעדי הסופי (10 דקות). סה"כ שעה וחמישים דקות, וזה במקרה הטוב ביותר.

כך מצאתי את עצמי, פעיל למען קידום התחבורה הציבורית, נוסע לבסוף לעיר ללא הפסקה ברכבי הפרטי ומגיע ליעדי בפחות מ-40 דקות, כולל מציאת חניה.

את תמונת המצב הזאת כולנו מכירים: התחבורה הציבורית הכושלת בתוך הערים באזורנו בשילוב עם קווי אוטובוס לא מספיק יעילים בנסיעות הבינעירוניות, הופכות כל נסיעה באוטובוס ליעד בגוש דן למסע של ממש. לכן, כל מי שיכול, נוסע ברכבו הפרטי ותורם כך לגודש בכבישים, לזיהום האוויר ולמצוקת החניה. אלו הם הביצה והתרנגולת של התחבורה הציבורית בישראל: כל עוד התחבורה הציבורית אינה אפקטיבית, מספר המשתמשים בה יוותר קטן יחסית וכל עוד מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית מצומצם, היא פועלת בתדירות בלתי מספקת וביעילות נמוכה.

איך יוצאים מזה? פתרון אחד הוא רכבת תחתית, שתחצה את כל רחובות ותגיע עד מרכז תל אביב בפחות מחצי שעה. אפילו קיים תכנון לקו מטרו כזה והוא מיועד למימוש סביב שנת 2040. מהכרות המציאות הישראלית, סביר יותר שיתחיל לפעול רק לאחר 2050. זאת אומרת שהנכדים שלנו, וסביר יותר רק הנינים שלנו, ייהנו מתחבורה ציבורית ראויה.

אבל עד אז יחיו בישראל מעל 15 מיליון בני אדם ומספר התושבים באזור שלנו אמור להכפיל עצמו ואף יותר. שום הרחבה וסלילה של כבישים חדשים לא תוכל להדביק את הקצב הזה, והפקקים יהפכו לבלתי נסבלים.

אולם קיים פתרון נוסף, אחד שניתן ליישם כמעט מידית. הוא עולה פחות מ- 10% ממה שיעלה קו מטרו, והוא דורש בעיקר שני דברים: אומץ ציבורי ונחישות בביצוע. ניתן להקים רשת של אוטובוסים בינעירוניים מהירים, הנעים על נתיבי תחבורה מופרדים (נת"צים) כדוגמת המטרונית בחיפה, אותה הקימו תוך שנים בודדות. בנוסף יש לייצור רשת צפופה של הסעות ישירות משכונות המגורים אל תחנות המטרונית הזאת. ההסעות יופעלו אחת לכמה דקות באוטובוסים גדולים, במיניבוסים או במוניות שרות, בהתאם לביקוש המשתנה באזורי העיר ובשעות היממה השונות. חלום? לא בהכרח. אם תרצו אין זו אגדה!

 

און חבר בקבוצת התחבורה האזורית של המרכזים לצדק חברתי, להצטרפות אילן 054-66616

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות