דף הבית / כללי / בשביל כבוד צריך לעבוד

בשביל כבוד צריך לעבוד

מה עושים כשהילד לא עוזר בבית? מרים זיסמן, גננת ותיקה ומדריכת הורים בגישת מיכל דליות, עם טור להורים שבחבורה. אתם מוזמנים לשאול שאלות ב"הורים תועים" בפייסבוק

אחד הדברים שאני, כאמא צעירה, הופתעתי לגביו היה שאפשר לצפות מילדים בני שנה לאסוף צעצועים, לעזור. אז ברור שהצעצועים לא ייאספו כולם, אבל מגיל צעיר, אוספים יחד עם הילד/ה ומקנים הרגל שלא יסולא בפז, הרגל לחיים. הרווח לילדים ולנו עצום. הם מרגישים תורמים, מועילים ונחוצים, והתוצאה- ערך עצמי ותחושת מסוגלות גבוהים יותר.
מה עושים כשבת שש, ללא הרגלים של שיתוף במטלות הבית, מסרבת להושיט יד ולקחת חלק בחיי היומיום של המשפחה: לא תורמת לבית, אך תובעת שירותים מצד ההורים .
נתחיל בהוקרה לכם, ההורים, שהבנתם שעזרה ושיתוף בבית חיוניים לכם ולבת. נעקוב ונכיר מה היא כן עושה בעצמה מבלי שנבקש: מעסיקה את עצמה במשחק, מאפשרת לאמא לשתות קפה בנחת… נוקיר אותה על כך שהיא מועילה ובמיוחד כשנספר לסבתא/אבא: "יעל שיחקה כל כך יפה עם אחיה", "איזה כיף לראות שהיא מתפשטת בעצמה ושמה את הבגדים במכונה"… כשברור שאנחנו מוודאים שיעל שומעת. נגביר את העידוד במקומות של ה"יש" ונביע הערכה לגבי כל הדברים שהיא עושה (נתעלם ממה שלא עושה). במקום דגש על ה'לא', ניצור אווירה של שמחה על כל הראוי לציון.
השינוי באיזון יגרום לה ליהנות מתשומת הלב ולחזק את הרצון שלה לתרום למשפחה, כדי לקבל הכרה, הוקרה והערכה.
כעבור כשבועיים, אפשר לפנות אליה בשיחה שמשקפת את המציאות הרצויה: בבית שלנו כל אחד תורם את חלקו, אנחנו כל כך מעריכים וסומכים עליך! איזה תפקיד היית רוצה לקבל על עצמך, שיתרום למשפחה שלנו?
מזמינה אתכם לפעילות מחזקת דרך המשחק 'כל הכבוד':
"אני אומרת כל הכבוד לי- שהכנתי ארוחת ערב אפילו שהייתי עייפה, כל הכבוד ליעל- שאפילו שרצית לראות טלוויזיה ויתרת וסידרת את הצבעים בקופסה, כל הכבוד לטל- שלבש מכנסים בעצמו, כל הכבוד לאבא- שהצליח להגיע מוקדם"… כנ"ל, יעל צריכה להוקיר את עצמה וגם את שאר בני המשפחה. משחק ממכר, שיגרום ליעל ולכל המשפחה להתאמן בחיפוש הסיבות לכבוד, להערכה עצמית ותרומה למשפחה.
מניסיון, זה עובד.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

אולי יעניין אותך גם:

תמונה של WhatsApp‏ 2024-03-28 בשעה 17.55.04_2aec4d34

חטיבת התרבות בחברה העירונית בנתינה ומשלוחי מנות

תפריט נגישות