דף הבית / כללי / אהבת חינם

אהבת חינם

עם ישראל התברך בחגים נפלאים ומועדים של שמחה, אך ישנם ימים וזמנים מיוחדים לכאב, תענית ואבלות. כזה הוא יום ט' באב שעל פי הקבלה, מציין זכר לחורבן הבית והסתלקות האהבה. כלומר: נפלנו מאהבת חינם לשנאת חינם ומאז אנו מתקשים למצוא את הדרך לאהבת הזולת

בבסיסן הרוחני-תיאורטי של כל הדתות, קיימת אידיליה של "התעלות" מעל לתאוות הגשמיות. היהדות לעומת זאת, מכירה ביופיו של עולם החומר ובכוחו לסייע בתהליכים של הכרה במשמעות החיים, ולשם כך משתמשת בו. אבל לצערנו, לעיתים רבות נשארים שני העולמות – הפנימי והחיצוני – מנותקים ומרוחקים זה מזה כשתי רשויות נפרדות. בבית המקדש, העולם הרוחני לא טושטש על-ידי זה הגשמי. שני העולמות דרו יחד בכפיפה אחת, השלימו ושירתו זה את זה בצילה של ההשגחה העליונה. בבית המקדש, ההכרה העמוקה באלוקים מילאה כל חלל פנוי בנפש עד שאפילו האבנים הגשמיות מהן נבנה, הביעו יותר רוחניות ממה שהן הסתירו. היה זה מקומו של אושר עצום. שם היינו באמת בבית. שם היינו אנחנו עצמנו, במיטבנו.
בית המקדש הווה את הדבק שהחזיק אותנו יחד כעם. לא רק שהיינו בבית, אלא גם פיתחנו זהות כללית – משפחה אחת, בעלת מטרות משותפות – מבלי לוותר על תפקידו האישי של כל יחיד ויחיד. ברקע שכזה, מטשטשים ההבדלים החיצוניים בין אדם לאדם, כשהם מותירים אחריהם אך ורק שאיפה לטוב, כל אלה מתמצקים להגדרה אחת הנקראת "אהבת חינם".
לעומת זאת, כאשר מתערפלת היכולת שלנו להבחין בנחיצותו של הקשר בינינו, משתנה אף נקודת המבט שלנו כלפי האחר. אנו רואים בעין ביקורתית וחסרת רחמים את המגבלות שמפרידות בינינו ומיד נוצרים מסכים מבדילים ומרחיקים בין איש לרעהו. חוש הצדק שלנו מושפל ומופנה להתבוננות עוינת ומתנשאת. משכך, מבשילים התנאים לשנאה עיוורת הלא היא "שנאת חינם". מכאן נבין שאנו חיים בעולם אפל וצר שבו המציאות הגשמית נראית תכלית הכול וכאמת שאין בילתה, ואילו המציאות הרוחנית נשמעת לנו חסרת כל שחר ומנותקת מהמציאות. משכך הם פני הדברים, אנו מתהלכים בתוך סיוט מתמשך, מבלי לדעת שאנו חיים במציאות שכזו. שנאה הופכת לעיוורת, כאשר אבדה התקווה לשינוי וכל שאיפה לשיפור היחסים בינינו לבין האדם השני נראית חסרת תוחלת. העובדה ש "הוא" אינו "אני", מספיקה בכדי לגרום לנו לחשוש ממנו בתחילה ולאחר מכן – לשנוא אותו. וככל שגדל מרחק האיבה בינינו, כך גדלים החשש והניכור. אין עוד על מי לסמוך ואדם לאדם זאב.
חורבן בית המקדש הציג בפנינו מראה של שנאת חינם ומעביר אותנו שיעור גדול בשפלות הרוח. מתוך שנאת חינם ותוצאות הפחד, שנבע משנאת הזרים, גלינו לכל עבר למסע תיקון בן 2,000 שנות גלות. ומששבנו פיזית לארץ אבותינו, ניתנה לנו לראשונה מזה אלפי שנות נדודים האפשרות להגדרה עצמית על בסיס חוקים רוחניים ורעיוניים שבתורת ישראל. אותם קווים משותפים הוליכו אומה שלמה ששרדה אלפי שנים בפזורה ושבה מאפר ועפר, להקים יחד את הבית של כולנו. אך אף על פי שישנם סימנים שאנחנו צועדים בכיוון הנכון – אנחנו עדיין לא בבית.
אם ככה הם פני הדברים, האם יש טעם לנסות לשנות את המצב או שמא כך נגזר עלינו לחיות? האם יש מוצא לבדידות? לשם כך דרושה מלאכה חינוכית עמוקה ויסודית הדורשת מהפיכה מחשבתית כמו: ראשית עלינו להפנים את העובדה שכולנו קשורים אחד בשני ושאנו מחויבים לדבר טוב על האחרים ולהתרחק מלשון הרע. לתת ביטוי ליופיו הפנימי של האחר ולהניע את הדיבור לקשר חיובי בינינו. כך נרגיש שאנחנו משפחה אחת גדולה. אנחנו מחויבים לדאוג לצרכיו הגשמיים של הזולת. מתוך ההבנה, שהושטת יד מסייעת לזולת מלמדת אותנו עד כמה אנו מוגבלים ונצרכים. כך נהפוך לסובלניים ולסלחנים יותר הן כלפי האחר והן כלפי עצמנו. לחתור תמיד למצבים שיביאו כבוד לזולת ותחושת ערך, על ציר זה נלמד להרחיק עצמנו ממלכודת האגו. כל אלה נראים פשוטים לכאורה, אך הם מסוגלים לחולל שינוי אמיתי ומהותי שעשוי לשנות לא רק את נקודת המבט שלנו על האחר, אלא אף לגילוי עצמי שלא זכינו להכיר.
תשעה באב, היום בו איבדנו את שני בתי המקדש, הוא גם היום בו נחתם צו האינקוויזיציה לפני 500 שנים. זהו גם אותו יום ארור בשנת 1914, שפתח את מלחמת העולם הראשונה, אשר הובילה בסופו של דבר אל הזוועות האיומות ביותר שחווה המין האנושי- השואה. במשך אלפיים שנה, שימש העם היהודי שוב ושוב כקרבן לשנאה ולרדיפות. נראה שהכוח אשר איחד אותנו כאומה, נבע יותר משנאת העולם כלפינו, מאשר מאהבתנו זה לזה. אך כעת הדברים בידינו לשנות וכל שאנו צריכים לעשות, זה להתרחק משנאה ולדבוק באהבה, לחדול מביקורת ושיפוטיות ולאמץ הערכה, וכאשר נצליח לעבור את השינוי, נזכה לבסוף להקים בית מקדש בתוכנו.

מוגש בברכה
יצחק אהרון ראש מרכז 'חכמה'. חוקר ומרצה סודות הקבלה לתיאום פגישת יעוץ 03-9220784 www.kabalah.co.il

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: pixabay

מאז ועד היום: טבעות אירוסין ונישואין

תפריט נגישות