דף הבית / כללי / שלחתי לך בוואטסאפ!

שלחתי לך בוואטסאפ!

יוסי טאטיקה מצייץ השבוע על תרבות הטוויטר והוואטסאפ שפולשת לכל תחום בחיינו, משתלטת ומכתיבה לנו תרבות חדשה

אני מכור לטוויטר. יש מעט מאוד ציפורים בארץ ישראל שמצייצות יותר ממני. בעידן של הפרעות קשב יש משהו קוסם ביצירת מסרים קצרים וסרקסטיים, אשר בלחיצת כפתור משודרים אל חלל העולם בלי מאמץ מיוחד מצדך.
בניגוד לפייסבוק, שם נמצא עם ישראל, הטוויטר הפך לכלי ברנז'אי בו עיתונאים ופוליטיקאים מתגוששים ומחליפים דעות, וכל מי שרוצה להביע דעתו בתפר שבין השיח הפוליטי ובין הערות מתחכמות על ענייני השעה מתחבר ומדבר.
במהלך השנים האחרונות פורסמו לא מעט מחקרים, שקבעו שהאינטראקציה החברתית הבינאישית נזנחת לאטה לטובת אינטראקציה דיגיטלית ולא בכדי. אנו מגלים שקל יותר לתקשר עם אנשים באמצעות הרשתות החברתיות מאשר בצורה בינאישית, המשאבים הרגשיים שאנו מוציאים כדי לשוחח עם אדם או קבוצת אנשים דרך המחשב נמוכים יותר מאשר פנים מול פנים.
אז אם זה מה שאנחנו מעדיפים, זה כנראה מה שמגיע לנו. מעל כל צורות התקשורת החברתית העונש הגדול ביותר שאני יכול לחשוב עליו הוא קבוצות הוואטסאפ. אין אדם שבמכשירו האישי אינו מחובר למספר קבוצות לפחות. קבוצות של הורים בבית הספר, קבוצות של חברים מהטיול, קבוצות בעבודה, קבוצות מהחוג, רק פגשת שני אנשים ברחוב והופ, נהייתם קבוצת וואטסאפ.
פעם, אם היית מסנן אדם מסוים שהיה שולח לך הודעות היית אולי מעליב אותו, היום – אם עזבת קבוצת וואטסאפ העלבת חבורה שלמה.
בתור מרובה קבוצות וואטסאפ, מגיעות הטעויות בשליחת ההודעות. אני אוהב אותך שרצית לשלוח לאשתך מצאה את עצמה בטעות בקבוצה של החברים מהעבודה, לך עכשיו תסביר את מי מהם אתה אוהב.
נפגש עוד חצי שעה, מצאה עצמה בקבוצה של אנשים שאתה לא רוצה יותר לראות בחיים שלך וקללה עסיסית שרצית לשלוח לחבר, מוצאת עצמה בקבוצה של הדודות, איך יוצאים מזה? אולי נפתח קבוצת וואטסאפ לנפגעי וואטסאפ ונדבר על זה.

לשחות בתוך הכאוס
מאחר שכבר אמרנו ששיחות ואינטראקציות חברתיות ברשת דורשות פחות משאבים רגשיים, בהתאמה מתגברת הרטוריקה והשיח הבוטה. אופן ההתנסחות ברשתות החברתיות בוטה יותר בדיוק מהסיבה שהקשר אינו בינאישי, אלא מתווך באמצעים דיגיטליים.
תופעות כמו שיימינג קבוצתי כבר גבו מחיר כבד, במיוחד אצל אוכלוסיית בני הנוער.
שיטוט קצר בטוויטר ובפייסבוק מגלים שיח אלים ותוקפני שספק אם היה מתקיים בצורה כל כך רחבה בדיון מרובה משתתפים פנים אל פנים.
התופעה כה נרחבת עד שסף הגירוי שלנו יורד וכך המסרים המועברים, כדי להביע רגשות, הופכים לחריפים עד כדי קללות וגידופים.
במקום הזה השינוי יכול לבוא רק מהפרט. כדי לשנות תופעה כזו, נסה לשנות אותה בסביבתך הקרובה. התנסח בזהירות והבע עמדותיך בצורה מנומקת ומנומסת, בשיח של היום בטוח תבלוט. אפשר לסביבתך להבין שהנך מציב גבולות לרמת ההתנסחות המקובלת עליך ואולי, אם נעשה זאת בהתמדה נצליח ליצור תרבות שיח ברשת.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תמונה של WhatsApp‏ 2024-03-28 בשעה 17.55.04_2aec4d34

חטיבת התרבות בחברה העירונית בנתינה ומשלוחי מנות

תפריט נגישות