דף הבית / כללי / פרשת "שמיני", מהטובים דורשים יותר

פרשת "שמיני", מהטובים דורשים יותר

עם ישראל שוב נמצא בפני מעמד מכונן. הסתיימו שבעת ימי המילואים שבהם "התאמנו" הכהנים והלויים בפירוק והקמת המשכן, לקראת תחילת עבודת ה׳ במשכן בראש חודש ניסן.

הטקס מתחיל כמתוכנן בעבודת אהרון הכהן הגדול. אהרון עוסק בקרבנותיו וגם מברך את העם. נקודת השיא היא יציאת משה ואהרון אל העם מהמשכן, וירידת השכינה על המשכן מול העם המתרונן ״ויבא משה ואהרון אל אהל מועד ויצאו ויברכו את העם וירא כבוד ה׳ אל כל העם. ותצא אש מלפני ה׳ ותאכל על המזבח את העולה ואת החלבים וירא כל העם וירונו ויפלו על פניהם״(ט׳ ,כג׳ כד׳). עם השיא הרוחני של התייצבות השכינה בקרב ישראל, מגיע גם המשבר והאסון של מות נדב ואביהוא בני אהרון.

קיימים פירושים רבים לשאלה מהו חטאם של בני אהרון- חטא שגרם למותם המיידי באמצעו של הטקס החשוב?

הגישות נחלקות בין זו הרואה בנדב ואביהוא אנשים עם אופי בעייתי שיתכן שכלל לא מתאימים לכהונה, לבין זו הרואה בהם אנשים ראויים שחטאו באופן מקומי.

לפי הגישה הראשונה הם לא נהגו כבוד במשה ואהרון, או שנכנסו שיכורים למשכן, או שלא התחתנו מחמת יוהרה והיו גאוותנים ולא צנועים כנדרש.

לפי הגישה השניה הם היו קדושים וראויים אך חטאו פה באופן מהותי. הם הביאו קטורת לתוך המשכן למזבח הקטורת, והדליקו בה אש למרות שלא צוו על כך  כי האש הייתה אמורה לרדת ביום זה מן השמים, ולא התייעצו על כך עם משה.

יודעים אנו ש״אחרי מות קדושים״ ויש לדבר רק בשבחו של המת, אך משה לא רק מנחם, הוא גם מעביר מסר לדורות כשמצטט את דברי ה׳ ״ בקרובי אקדש ועל פני כל העם אכבד״.

משה מעביר פה את המסר והערך הידוע שמהטובים דורשים יותר. מאנשי ציבור, ממנהיגים רוחניים ומלוחמי ומפקדי צה״ל דורשים יותר.

אם אמנם בני אהרון היו ״טובים״ שמהם דורשים יותר, מה היה חטאם הגדול שהביא למותם?

פסוק ו׳ בפרק ט׳ מסביר את העניין כפשוטו "ויאמר משה זה הדבר אשר צוה  ה׳ תעשו, וירא אליכם כבוד ה׳".

משה  מזכיר, כדי שלא נתפתה שוב ליוזמות אישיות ולעגל זהב , צריך לקיים את כל מצוות המשכן ועבודת הקרבנות בדיוק מוחלט. ביום הראשון של עבודת המשכן המלאה בראש חודש ניסן חוטאים בני אהרון בהתלהבות יתר, הם מחליטים להביא את האש שלהם, ולא לחכות לאש מלמעלה שתבעיר את הקטורת.

לכן מספידם משה תוך הדגשת שני המסרים א. הם מטובי בנינו ולכן נענשו. ב. בעבודת  המשכן יש לפעול בדיוק לפי ההלכה לא להוסיף ולא לגרוע.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תמונה של WhatsApp‏ 2024-03-28 בשעה 17.55.04_2aec4d34

חטיבת התרבות בחברה העירונית בנתינה ומשלוחי מנות

תפריט נגישות