דף הבית / כללי / פרשת "שלח", "וחגבים היינו בעינינו וכן היינו בעיניהם"

פרשת "שלח", "וחגבים היינו בעינינו וכן היינו בעיניהם"

פרשת "שלח" עוסקת בתכונה המאפיינת את עם ישראל במדבר והיא היכולת להיכשל בדקה ה-90 לפני השיא. כך היה במעמד הר סיני לפני השיא הרוחני של קבלת התורה, וכך פה לפני השיא של הכניסה לארץ ישראל.

המפרשים כולם עוסקים בניסיון להבין את חטאם והתנהגותם של המרגלים, ושל עם ישראל כולו.

רוב הפרשנים רואים במרגלים כאלו שמראש לא רצו לעלות לארץ, ולבסוף גם שיקרו והוציאו את דיבתה רעה. הרמב״ן מסביר את המהלך באופן יותר מעשי ופשוט.

ננסה להרחיב מעט את תפיסתו ולהבין את ההתרחשויות בראיה יותר מבצעית ומעשית.

בספר דברים פרק א׳ פסוק כב׳ חוזר משה על האירוע ומסבירו. העם כנראה מניח שההנהגה הניסית קיימת רק במדבר וכי הכניסה לארץ הינה דרך הנהגה טבעית בלבד, ולכן רוצים לשלוח מרגלים לתור ולחפור את הארץ מבחינה צבאית לבחון מה כיוון התקיפה המומלץ ומה הטקטיקה הנדרשת. לזה מסכים גם משה. משה יודע כי גם בעליה לארץ ישנם שני נתיבים מובילים, הנתיב הגשמי והנתיב הרוחני. משה מסכים לריגול הצבאי אך לפי משה גם בכניסה לארץ יש הובלה בשני הנדבכים הגשמי ולא פחות מזה הרוחני באמונה בכח ה׳.

כך משה מנחה בפרשתנו, יש לבדוק את ציר התנועה בכניסה בהר חברון, יש לבדוק האם קיימת לוגיסטיקה קרבית והאם יש מעיינות ואספקת מזון.

משה יודע כי המטרה היא לעלות לארץ ובזה האמונה בעזרת ה׳ מובילה, השאלה אינה האם עולים, אלא איך בלבד, ולכן תפקיד המרגלים הינו מוגדר לרמה הטכנית הצבאית. ואמנם כל עוד המרגלים דיווחו על הפרטים באובייקטיביות לא הייתה בעיה. אך הם שכחו כי המהלך הוא משולב רוחני וגשמי, ושכחו כי תפקידם לדווח בלבד ולא לתת פרשנות והמלצות אסטרטגיות למשה. כשאמרו ״אפס כי עז העם״ נקטו כבר עמדה שיפוטית לגבי השאלה האם עולים ולא רק איך.

נקודת השפל הנמוכה ביותר הינה התבטאותם ״ונהיה בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם״ , משה שומע זאת ומבין שהעסק גמור, אם אנחנו רואים את עצמנו כחגבים, הרי ברור שגם האוייב והסביבה רואים אותנו כך.

העם שחשב שרק בכוחו הפיסי נדרש לעלות לארץ מאבד את רצונו ואת כל ביטחונו ומגיע להחלטה מעשית ודרך פעולה ״ויאמרו איש אל אחיו נתנה ראש ונשובה מצרימה״. זה חטאו הגדול של העם בהמשך לחטאם של המרגלים.

לאחר שהמרגלים מתים כולם למעט כלב ויהושע במגפה, מבין העם שחטא וכי ההנהגה הניסית ממשיכה ולכן רוצים לעלות לארץ. אולם זה מעט מידי ומאוחר מידי, העם ניגף ונגזרות עליו 40 שנות מדבר ומוות של כל הדור ההוא.

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות