דף הבית / כללי / פרשת "ראה", צדקה בדרך לצדק

פרשת "ראה", צדקה בדרך לצדק

מתוך חמישים וחמש מצוות המופיעות בפרשה, בולטת מצוות הצדקה.

שלושה פסוקים עוסקים באביון מזוויות שונות. "אפס כי לא יהיה בך אביון…בארץ אשר ה' אלוקיך נותן לך נחלה לרשתה". בהמשך "כי יהיה בך אביון מאחד אחיך באחד שעריך בארצך". לבסוף "כי לא יחדל  אביון מקרב הארץ על כן אנוכי מצווך לאמור פתוח תפתח את ידך לאחיך לענייך ולאביונך בארצך."

מעצם העובדה ששלושה פסוקים רצופים עוסקים במצוות צדקה ברור עד כמה מצווה זו הינה עמוד תווך בחיי החברה היהודית. אך קיימות פה שתי שאלות מהותיות.

האחת הינה על סדר הפסוקים, שנראה הפוך בדיוק מהסדר השכיח במציאות.

בעולם המציאותי מצב היסוד הינו שיש עוני ו"לא יחדל אביון".

כשאנו פוגשים בעני אנו נדרשים לעזור לו ולא להתעלם. ולבסוף הברכה שנזכה לה בחברה מתוקנת " אפס כי לא יהיה בך אביון". זה הסדר הלוגי והמציאותי ומדוע בפרשה זה מופיע ממש הפוך?

שאלה מהותית נוספת היא ההקשר שבכל פסוק לארץ ישראל. הרי העוני הוא תופעה אוניברסלית הקיימת בכל העולם ובעיקר בגלות ומדוע התורה מחברת זאת לארץ?

רוב המפרשים מסבירים כי המצבים השונים הם פונקציה של מצבו הרוחני של העם. כשעושים רצונו של מקום העוני מתמעט ואילו כשאנו חוטאים הוא הופך למצב קבוע במציאות חיינו.

הסבר זה לא עונה על שאלת הסדר ההפוך ובעיקר לא על ההקשר בין מצוות צדקה לארץ ישראל.

נראה לי שהמפתח להבנת המצווה הוא ההקשר שלה לארץ ישראל לאחר כניסת העם לארץ ועל רקע מצוות שמיטה יובל ומצוות מעשרות. עם ישראל זוכה להיכנס לארץ ולהתפרנס ממעשה ידיו.

התורה מבינה שאנשים מתעשרים ואחרים מאבדים את נכסיהם. בכל חמישים שנה מקבלת כל משפחה את היכולת להתחיל הכל מחדש מאותה נקודה שווה לאחרים ואין הנצחה של העוני. זו מהות השמיטה והיובל.

על זה מדבר הפסוק הראשון. במצב היציאה בדרך שהתורה מחייבת בארץ ישראל אין סיבה שיהיה אביון. אולם למציאות יש את ההיגיון שלה והעני והאביון נוצרים לצד העשירים. זה המצב אותו אנו נדרשים לזהות "כי יהיה בך אביון". אנו נדרשים לתת צדקה כדי לתרום לחזרה למצב השוויון.

הצדקה היא מלשון צדק.

לעתים אנו נוטים להתעלם. לפעמים אנו בטוחים שגם בלעדינו מישהו יטפל באביון.

אומרת התורה: אנחנו צריכים להניח שאם לא נעזור אף אחד לא יעזור והאביון ישאר אביון. לכן עלינו תמיד לעזור גם אם זה במעט ממש.

על פי התורה כל מעשה צדקה מקרב יותר ויותר את מצבנו למצב של צדק.

מכאן סדר הפסוקים ומכאן הקשר ההדוק לארץ ישראל.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

רז קינסטליך

יום הולדת לראש העיר רז קינסטליך

תפריט נגישות