דף הבית / כללי / פרשת ניצבים, ערבות הדדית

פרשת ניצבים, ערבות הדדית

פרשת ניצבים עוסקת בתשובה ובגאולה, אך אין ספק שהנושא המרכזי הינו הברית בין הקב"ה לעם ישראל. ברית זו שנכרתה בין הר גריזים לבין הר עיבל, הינה הברית השנייה בהמשך לקבלת התורה בהר סיני והיא זו שמקבעת באופן מוחלט וסופי את הקשר בין הקב״ה לעמו.

ברית זו הינה ברית עולם ואינה בטלה לעולמים. זה לא משנה אם ישראל הולכים בדרך ה׳ או לא, הברית שרירה וקיימת. זו ברית מיוחדת שבני ישראל צריכים לקבל עליהם דרך הקמת גלי האבנים והמזבח במעבר הירדן. אולם הקבלה הזו מחייבת את כל הדורות ללא יכולת חרטה או שינוי.

נשאלת השאלה היכן הבחירה החופשית שהובטחה? הרי אפילו בהמשך פרשתנו נותנת התורה בפירוש את תפיסת החירות החופשית "ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת המוות ואת הרע" (ל׳ טו׳) ובהמשך "ובחרת בחיים למען תחיה אתה וזרעך.."(ל׳ יט׳).

לכאורה איך יכולים דור המדבר לחייבנו בקיום התורה, ואיך יכולים דור הכניסה לארץ לחייבנו עד סוף הדורות בכך שאנו עם ה׳ ולא נפנה לעבודה זרה?

אלא ניתן לראות פה יסוד באמונה שמקובל לדעתי על רוב המפרשים. בחירה חופשית יש לכל פרט ויחיד בעם ישראל  הוא אחראי על מעשיו ועל עתידו. אולם לעם ישראל ככלל וכעם אין בחירה חופשית, לכן גם במעמד הר סיני ה׳ כופה עלינו הר כגיגית. החיבור שלנו לקב״ה והיותנו עם סגולה לא נתון להחלטתנו הציבורית כעם.

אולם אם אמנם זו מהות הקשר שלנו עם הקב״ה, מדוע בכלל נדרשת הברית שבפרשתנו? מדוע פה התורה מנחה את עם ישראל לקבל את הברית בין הר גריזים לעיבל?

התשובה טמונה בהמשך הפרק. ״הנסתרות לה׳ אלוהינו והנגלות לנו ולבנינו עד עולם לעשות את כל דברי התורה הזאת״(כט׳ כח׳). פסוק זה הינו מהות היסוד של ״הערבות ההדדית״ בעם ישראל.

מה שהפרט עושה בצנעה זה ענינו והוא יקבל על כך שכר או עונש, אולם בכל מה שגלוי לכלל חלה עלינו הערבות לעשות את הטוב ולתקן את הפרט.

הברית עם, עם ישראל ככלל אינה מצריכה בחירה והיא לכאורה בעל כרחנו , אולם כדי שנהיה ערבים אחד לשני נדרשת קבלת הברית בכניסה לארץ ישראל.

קבלת ברית זו שמחייבת את כל הדורות היא הבסיס לערבות ההדדית בעם ישראל. מכאן ולהבא אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד.

גם בדורנו אנו דואגים להזכיר לנו בכל העולם כי אנו יהודים והאנטישמיות מרימה ראשה שוב.

עלינו להפוך ערבות הדדית זו לכוח ולהבין שאחדותנו ממעמד סיני דרך המאבקים על ארץ ישראל ועל מדינת ישראל, היא מקור עוצמתנו האמיתית.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תמונה של WhatsApp‏ 2024-03-28 בשעה 17.55.04_2aec4d34

חטיבת התרבות בחברה העירונית בנתינה ומשלוחי מנות

תפריט נגישות