דף הבית / כללי / פרשת מקץ, קריסתה של קונספציה

פרשת מקץ, קריסתה של קונספציה

בפרשת מקץ הולכת ונבנית מול עינינו מנהיגותו המאוזנת של יוסף. הוא מכיר בערך עצמו ובאחת מקבל עליו את התפקיד להיות המשנה לפרעה. על רקע זה לא ברורה התנהגותו של יוסף מול אחיו. מדוע נזקק לכל התרגילים שביצע מולם? מדוע דרש להביא את בנימין למצרים למרות שברור היה שזה יביא את יעקב אביו (אם חי עדיין) לשיברון לב? מדוע נתן פי חמש מתנות לבנימין מלאחיו במפגשם הראשון?

ננסה להבין את כל מהלכיו של יוסף תוך ניסיון להיכנס לנעליו.

יוסף מבין שבכל דור, במשפחה ההופכת לעם, יש את הבן המועדף שנבחר להמשיך את המשפחה ויש את הבן שנדחה החוצה.

יוסף העריך על רקע אהבתו של אביו אליו, ועל רקע חלומותיו, שבני רחל הם אלו שיובילו את המשך המשפחה. כאשר האחים זוממים להורגו או לפחות למוכרו לעבד, ברור ליוסף כי הם עושים זאת כדי לשנות את ההיסטוריה ולאפשר להם להמשיך את שושלת יעקב בניגוד לרצון אביו.

מצב היסוד בינו לבין אחיו הוא חוסר אמון מוחלט. כאשר מזהה יוסף את האחים מגיעים, הוא מעמיד לעצמו שלוש משימות. האחת, לבחון שהחלום יתממש ואחיו אכן ישתחוו לו. זה יעלה מחדש את האפשרות שהוא ובנימין הם הנבחרים.

השנייה, לראות שבנימין חי. והשלישית, לוודא כי אביו חי וממילא הוא זה שיחליט מי ממשיך את המורשת. לכן התביעה הראשונה הינה לראות את בנימין. כאשר האחים בפרק מב׳ פסוק כא׳ אומרים "אבל אשמים אנחנו על אחינו אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו ולא שמענו", מבין יוסף כי הם מתחרטים על אכזריותם מול האח הקטן, אך לא על עצם הרעיון של הרחקתו מהמשפחה.

חוסר אמון זה בין יוסף לאחיו גורם לו גם לא להאמין לדבריהם שאביו אכן חי.

השינוי בהבנתו של יוסף מתחיל בשלב הסעודה עם האחים ועם בנימין. בסעודה זו מקבל בנימין הקטן פי חמש מתנות משאר האחים. אז מתחיל יוסף לחשוב שאולי אין פה קונספירציה כוללת נגד בני רחל.

הוא מנחה לשים את הגביע בשקו של בנימין כדי לבדוק אם אמנם האחים ערבים זה לזה.

פה רואה יוסף את הערבות ההדדית המלאה בין האחים, ומבין כי גם אם התאוריה שלו נכונה, הרי שהאחים לא ינקטו בשום פעולה אלימה לשנות את החלטת אביהם.

לאחר נאומו של יהודה שמספר על ערבותו האישית לבנימין ועל רצון האחים לא להכאיב לאביו, משתכנע יוסף סופית כי חרטתם על מעשה מכירתו מלאה וכי אביהם הינו בחיים. הגיעה השעה להתפייסות מלאה ולהחזרת האהבה בין האחים.

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תמונה של WhatsApp‏ 2024-03-28 בשעה 17.55.04_2aec4d34

חטיבת התרבות בחברה העירונית בנתינה ומשלוחי מנות

תפריט נגישות