דף הבית / כללי / פרשת "כי תבוא"

פרשת "כי תבוא"

פרשתנו מתחילה בשתי מצוות התלויות בארץ, מצוות הביכורים ומצוות מעשר עני הניתן כל שנה שלישית. מעצם הפתיחה בשתי מצוות אלו, מבינים אנו שהתורה רואה את מצב הקבע והיסוד של עם ישראל בארצו, ככזה שעוסק במלאכת החקלאות ועבודת האדמה, וחי חיי תורה ועבודה.


  יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "גל גפן" Joffe.dana@gmail.com


מה שמעניין בשתי המצוות הנ״ל הוא שהתורה שמה דגש דווקא על אמירות והקראות, ווידוי על המעשר ולא על הפרטים הטכניים של המצוות.

בווידוי על המעשר, מדגיש האדם כי נתן מעשר ללוי, לגר, ליתום ולאלמנה. המשותף לכולם הוא שאין להם נחלה וחלקת אדמה קבועה ולכן מקפידה התורה שהם יזכו במעשר וישמחו בחלקם.

טבעית מאד הבקשה אותה אנו אומרים בווידוי "השקיפה ממעון קודשך מן השמים וברך את עמך את ישראל ואת האדמה אשר נתתה לנו כאשר נשבעת לנו ארץ זבת חלב ודבש" (כו׳ טו׳). בקשה זו עוסקת במהות רצוננו מהקב״ה ליבול טוב ולברכה כך שנוכל להמשיך בקיום המצוות ובמתן מעשר.

לעומת זאת האמירה של מביא הביכורים אינה עוסקת בשום בקשה, אלא בסקירה היסטורית של חיי עם ישראל. מרדת אברהם למצרים דרך התפתחותו לעם רב, הפיכתו לעם עבדים, ועד הוצאתו ע״י ה׳ ביד חזקה ובזרוע נטויה והבאתו לארץ ישראל.

מה הצורך באמירה ובנאום היסטורי זה במצוות ביכורים? ומדוע ההכרזה הזו צריכה להיות דווקא ברוב עם ולא באופן אישי?

האדם הפרטי נמשך מאד לתחושת בעלות  ולתחושת סיפוק מהדבר הראשון שקיבל או מהדבר הראשון שיצר. אומרת התורה, דווקא עכשיו אתה נדרש ל"הכרת הטוב", תכיר תודה על מצבך ועל הפירות שגידלת.

בנוסף הכוונה פה אינה רק להכרת הטוב האישית אליה אתה נדרש כמו במעשר עני, אלא גם להכרת הטוב הכללית הציבורית ברוב עם, כאשר ברור שאם לא תכיר ותזכיר את העבר לא תכיר באלטרנטיבה שיכלה להיות וממילא לא תכיר בעוצמת הטוב לה זכינו כולנו.

המהות האמיתית של מצוות הביכורים הינה לזכור את העבר להשוותו להווה ולשמוח בחלקנו. לכן גם הקפידו בכל הדורות כי חגיגות הביכורים יהיו ברוב עם ובבית המקדש. זהו לא רק חג של הכרת תודה פרטית אישית, אלא חג של חשבון נפש והכרת תודה לאומית.

המדרש מוסיף כי זו הסיבה מדוע המשנה קובעת כי הפרי המוביל בביכורים הינו התאנה,

כיוון שבאותו העץ עצמו הפירות מבשילים לאורך מספר שבועות כל פעם מענף אחר. בכך התאנה מכירה תודה לחקלאי מספר פעמים בעונת הקטיף.

לכן אומר המדרש כי פרי זה הינו המכיר תודה ביותר, ולכן נבחר על ידי המשנה להוביל את הכרת התודה של כולנו בביכורים.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל joffe.dana@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

גלית פרנקו והדס פירוז