דף הבית / כללי / פרשת יתרו, עם נבחר אך נורמלי

פרשת יתרו, עם נבחר אך נורמלי

פרשת יתרו עוסקת במרכזה בשיא הרוחני הגבוה ביותר של עם ישראל. בשיא האמונה של נעשה ונשמע ובמעמד הר סיני ונתינת עשרת הדברות.
במבוא עוסקת הפרשה בבואו של יתרו למשה ובעצה הארגונית שנתן.
לכאורה יש כאן ביקור החותן לאחר שראה את נס יציאת מצרים ומלחמת עמלק. לדעת הרמב"ן ואברבנאל הגעתו של יתרו הייתה טרם מעמד הר סיני וכרונולוגית כפי שמובא בתורה.
אך מפשט הפסוקים ישנה חוסר בהירות. "ויאמר אל משה אני חותנך יתרו בא אליך ואשתך ושני בניה עמה. ויצא משה לקראת חותנו וישתחו וישק לו וישאלו איש לרעהו לשלום ויבאו האוהלה" (יח' ו' ז').
לכאורה מפגש משפחות מרגש. אך האמנם יתרו היה צריך להציג את עצמו? היכן ההתייחסות לציפורה אשתו והילדים? מדוע הדבר הראשון והיחיד עליו מדבר משה הוא סיפור יציאת מצרים? (הרי יתרו מכיר את הסיפור).
נראה לי כי לא מדובר פה במפגש משפחתי רגיל. מעבר למפגש מדובר גם בוויכוח עקרוני בין משה ליתרו על תפיסת המהות וההתנהלות של עם ישראל.
יתרו מכיר את הניסים אך גם את השתדלות ישראל במלחמת עמלק ואת הצורך בקפיצתו של נחשון למים. לשיטתו של יתרו השלב הניסי בחיי העם תמו, ובעיניו העם צריך להתנהל מעתה באופן נורמלי עם חוקים ונורמות משפטיות.
משה רואה את הדברים אחרת. לשיטתו, עם ישראל הינו עם נבחר וכל ההתנהלות סביבו היא ניסית. לכן פותח בתיאור יציאת מצרים. משה מדגיש את הנס שעושה ה׳ בגלל עם ישראל הנבחר וכי כל הפתרונות לבעיות הם על ידי ה׳ שמצילם.
יתרו מסכים שמדובר בעם נבחר אך זאת מדרגה רוחנית שבאה על יסוד המדרגה הטבעית הבסיסית.
ואז מציע הוא כי "היה אתה לעם מול האלוקים והבאת אתה את הדברים אל האלוקים"(יח׳ יט׳).
יתרו מקבל כי "אמונה בגויים אל תאמין" ובתחום האמונה והרוחניות עם ישראל מעל כולם, הוא העם הנבחר. אך "חכמה בגויים תאמין" ובתחום הארגון וההתנהלות הארצית נכון שעם ישראל יהיה נורמלי וגם יקבל עצות מהגויים.
אז פורס יתרו את משנתו לגבי המנהיגות האולטימטיבית שיכולה להוביל את עם ישראל במדבר.
דברים הקטנים יגמרו בערכאות הנמוכות ודברים בהיקף כספי גדול או בדיני נפשות יביאו למשה.
משה לבסוף מסכים ומקבל את הצעתו המתוקנת של יתרו באשר למבנה העקרוני של העם. הוא צריך להיות עם נורמלי. משה מחפש מנהיגים עם אומץ לב ציבורי. כאלה שיכולים לעמוד מול הציבור ומול הזרם ולהוביל ולא להיות מובלים.
בכך משה מסכם את הטבע הנדרש מעם ישראל ואת דרך התנהלותו. על הטבע הנורמלי והאנושי תבוא המדרגה הנוספת של עשרת הדברות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

רז קינסטליך

יום הולדת לראש העיר רז קינסטליך

תפריט נגישות