דף הבית / כללי / פרשת יתרו, דרושים: אנשי חיל

פרשת יתרו, דרושים: אנשי חיל

פרשת יתרו עוסקת באירוע מכונן בחייו של עם ישראל – קבלת עשרת הדברות. אך לפניו מתקיים ביקורו של יתרו במחנה ישראל.

פחות מחודשיים עברו מאז יציאת מצרים אך החדשות מתפשטות מהר בעולם. עם העבדים הקרוי ישראל נבחר על ידי אלוהים חדש ולא מוכר שהשמיד את פרעה וחילו ששלטו באימפריה החזקה בעולם, והוציא את ישראל ממצרים.

עם זה, מצליח במלחמתו הראשונה להביס את עמלק ומצליח לשרוד במדבר עם עזרה לוגיסטית מהשמים. הראשון שבא לתהות על קנקנם של ישראל הוא יתרו כהן מדיין חותן משה.

הפרשנים חלוקים בדעתם מתי הגיע יתרו.

נראה לי נכון ללכת עם פירושו של הרמב"ן המפרש כי יתרו הגיע לאחר מלחמת עמלק באופן כרונולוגי ותפס את עם ישראל בשלב ההכנות הארגוניות למעמד הר סיני.

התורה עוסקת במפגש הרוחני והמדיני בין משה ליתרו. ההתמקדות של משה הינה בהבהרה ליתרו שאכן מדובר פה בעם שנבחר על ידי ה' וכל הארועים שהיו ושיהיו במדבר הם בהנהגה ניסית ולא טבעית. יתרו שומע ולבסוף מסכים. המשך הביקור הוא הקטע האישי. יתרו רואה את המעמסה הרבה על משה והופך ליועץ הארגוני הראשון בתנ"ך.

הוא מייעץ למשה להפריד את הרשויות. הרשות המחוקקת של חוקי ה' והערכים תשאר רק בידי משה שינחה את העם. אך את  הרשות השופטת נכון לבזר וליצור היררכיה ארגונית.

לטעמי, קיימת מחלוקת בין משה ויתרו על מצבו של העם וצרכיו המיוחדים.

יתרו מגיע ממדיין, ממלכה מסודרת מבחינה חברתית. הוא רואה את העומס על משה ומבין שמדובר בעומס של תיקים משפטיים שבין אדם לחברו. כאשר המערכות המדינתיות מסודרות והדת ברורה, הויכוח היומיומי הינו סביב רכוש, זכויות, פלילים וכבוד.

לשם כך צריך שופטים עשירים שונאי בצע וחותרים לאמת. לכן סכומים גדולים או תקדימים יובאו לפני משה והיתר ישפטו האחרים.

משה מבין כי הבעיות אין רק של משפט וצדק בין אדם לחברו. קיימות שאלות של מנהיגות, שאלות על הערכים, על הנורמות ולשם כך דרושים מנהיגים שידבקו בערכי התורה והמצוות ולא יתכופפו בפני איש. לשם כך הוא צריך "בני חיל". הכוונה למנהיגים עם אומץ לב ציבורי. כאלו שאינם חוששים להביע את דעתם גם אם זה נגד הזרם. לדעתו של משה זו התכונה החשובה ביותר.

לטעמו של משה מדובר במנהיגים ולא בשופטים. הם צריכים לשפוט בין אדם לחברו, אך גם להנחות  בנושאים שבין האדם למקום ובעיקר לעודד את העם ולהובילו.

לכן הנושאים הקשים והמורכבים בלי קשר להיקפם הכספי מגיעים למשה והפשוטים יותר ייפתרו על ידי שרי העם.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות