דף הבית / כללי / פרשת וישלח, עשו שונא ליעקב

פרשת וישלח, עשו שונא ליעקב

המפגש בין יעקב עומד במרכז הפרשה וסביבו לא מעט תמיהות.

"וירץ עשו לקראתו ויחבקהו ויפול על צוארו וישקהו ויבכו" מעל המילה וישקהו ישנן נקודות.

רוב המפרשים רואים כאן את רצונו של עשו להילחם ביעקב גם במפגש המרגש שלאחר 20 שנה.

יעקב בכה על שנאתו של אחיו ואילו עשיו בכה על תקוותו שנכזבה להיפרע מיעקב.

אין מענה בפשטו של מקרא להתנהגותו החיובית והרגשנית  של עשו. מה עוד שבא באופן מובהק להילחם עם יעקב וארבע מאות איש עימו.

ניתן להציע התבוננות אחרת בכל המהלך שבין האחים.

האירוע המכונן הוא ברכת יצחק לבניו. לשניהם הוא מבטיח ברכה של רווחה כלכלית, ליעקב הוא מבטיח "היה גביר לאחיך", ואילו לעשו הוא מבטיח "ועל חרבך תחיה ואת אחיך תעבוד והיה כאשר תריד ופרקת את עולו מעל צווארך". כאשר יעקב או זרעו יחטא ויעזוב את ה' יחזור עשו לשלוט.

זו ההבטחה בה נתלה עשו בכל אותן עשרים שנה. הוא מקווה שיעקב יחטא באמונתו מול הקב"ה וממילא אז יוכל לפרוק את עולו ולהפוך לבן שממנו ייבנה עם ישראל לדורות.

גם יעקב מבין זאת. הקב"ה מבטיח לו מספר פעמים שהוא יהיה עימו. אולם  למרות כל ההבטחות חושש יעקב כי יחטא ויאבד את יתרונו על עשו.

כאשר נערך יעקב למפגש עם אחיו  הוא שולח שליחים לעשו. יעקב מודיע לעשו, שים לב התקיימו בי שתי הבטחותיו של אבי א. אצל לבן גרתי אך תרי"ג מצוות שמרתי וב. זכיתי לברכה בנכסי, יש לי משפחה גדולה וצבא גדול.

יעקב מקווה שעשו יבין שאין לו את היכולת לקחת את ההובלה של עם ישראל ממנו ויוותר, אך זה לא קורה. השליחים חוזרים עם המסר שעשו לא רק שלא משתכנע אלא מבהיר שפניו למלחמה.

יעקב מכין עצמו לדורון לתפילה ולמלחמה. הוא שולח את המנחה מתוך הבנה שאולי כשיראה  עשו את עושרו של יעקב יבין שגם אמונתו של יעקב שלמה וגם שהקרב עימו לא יהיה פשוט, אולם גם זה לא עוזר.

האירוע המכונן השני הינו המאבק בין יעקב לשרו של עשו במעבר יבוק. כאשר בסוף המאבק לפני מלאכו של עשו מברך את יעקב ומודה כי ברכותיו של יצחק ליעקב, ושמו של יעקב שונה לישראל,  אזי מבין יעקב סופית כי ברכות אביו תתקיימנה.

לכן עובר יעקב לחזית ולראש המחנה עם אמונה שאם תהיה מלחמה הוא יגבור על עשו.

עשו הבין כי ממילא לא תצליח שום מלחמה כרגע נגדו. לכן עשו מנשק אותו מחוסר ברירה ובוכה, בעיקר על העתיד בו עם ישראל נלקח ממנו סופית.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

רז קינסטליך

יום הולדת לראש העיר רז קינסטליך

תפריט נגישות