דף הבית / כללי / פרשת וישב, רבות מחשבות בלב איש

פרשת וישב, רבות מחשבות בלב איש

סיפור מכירת יוסף מלווה אותנו מקטנות. אין ספק שסיפור זה מקיים מספר רבדים. פה מתחיל מימוש ברית בין הבתרים בדבר גלות מצרים, וכלל הובלת האירועים הינה אלוהית.

בקראנו את פשט הפסוקים רבות השאלות.

מדוע בכלל שלח יעקב את יוסף לבקר את אחיו? הרי רעיית הצאן היתה עיסוקם הקבוע ואין פה משהו חריג. מדוע נשלח לבד מחברון עד שכם אם הכוונה לדרוש בשלומם, הרי שלום עשרה בוגרים הינו בטוח יותר משלום נער בודד בן שבע עשרה שנים שהולך לבד עד שכם?

ועוד שאלות רבות.

ברור שהקב״ה גלגל כך את האירועים אך ננסה להבין את הרובד הארצי.

בני יעקב רועים את צאנם לא רחוק מהבית בעמק חברון. הם עושים זאת בשתי קבוצות, קבוצת בני לאה מחד וקבוצת בני השפחות מאידך. יוסף מסתדר יותר עם בני השפחות.

מדי פעם נדרשת המשפחה לממש את זכותה על נכסיה במרחב שכם. זו כבר פעילות מבצעית מיוחדת ומסוכנת, למשימה זו יוצאים כל האחים ביחד עשרה במספר. יעקב מאפשר להם ללכת אך שולח אותם עם חשש בלב שלא יסתבכו שוב ולכן שולח את יוסף להשגיח מטעמו. זו שליחותו של יוסף.

לכאורה, כאשר יוסף מגיע לשכם ורואה שאחיו לא שם, יכול הוא לחזור הביתה, אך מלאך ה׳ פוגש אותו ומפנה אותו לדותן כשהפעם כוונת יוסף הינה אותנטית להשלים עם אחיו.

כאשר נפגשים האחים לא כולם רוצים להמיתו. בני לאה מאלצים את בני השפחות ליישר איתם קו ולהרוג את יוסף. ראובן הבכור אינו מנהיג אמיתי, הוא לא מנסה לשנות את הדעות ואת ההחלטה, אלא מנסה בתחבולה להציל את יוסף מידם. אין לאחים את הרוע להורגו פיסית ולכן הם משליכים אותו לבור יבש. ראובן מתכנן לעזוב את האחים לאיזו מטרה לכאורה, להגיע בהסתר לבור לשחרר את יוסף ולשלחו הביתה.

יהודה המנהיג האמיתי לא מתואם עם ראובן, הוא מצליח לשכנע את האחים בהסכמה שלא נכון להשאיר את יוסף למות אלא למוכרו לעבד.

כשמגיעים בני יעקב לממש את רצונם ולמכור את יוסף, הם נוכחים כי הבור ריק ומגיעים למסקנה המתבקשת מבחינתם כי באמת נטרף עלי ידי חיה רעה.

אם פירוש זה אפשרי, ברור שברון הלב של ראובן כשרואה שהבור ריק, וברור למה האחים מצליחים עשרים שנה לדבוק בגרסה זו מול יעקב ולא להשבר ולספר את האמת. מבחינתם באמת חיה רעה אכלתהו. לא משנה באיזו פרשנות ננקוט בפשט ברור שהנסתר רב על הנגלה והקב״ה מסובב את ההתרחשויות כך  ששנאת האחים תוביל לכך שגלות מצרים תתחיל, בדרך ליצירת עם ישראל.

 

 

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תמונה של WhatsApp‏ 2024-03-28 בשעה 17.55.04_2aec4d34

חטיבת התרבות בחברה העירונית בנתינה ומשלוחי מנות

תפריט נגישות