דף הבית / כללי / פרשת ויצא, הפחד מהגלות

פרשת ויצא, הפחד מהגלות

חלום יעקב הינו אחד החלומות התנכי״ם המוכרים ביותר. פחות מוכר ומובן הינו נדרו של יעקב בעקבות החלום.

יעקב חולם על הסולם המוצב ארצה וראשו מגיע לשמים ומלאכי אלוקים עולים ויורדים בו. ה׳ ניצב מעל הסולם ומבטיח ליעקב שלש הבטחות. א. הבטחת הארץ ליעקב ולזרעו. ב. הבטחת ריבוי זרעו של יעקב והבטחת הברכה לזרעו ולכל הדבקים בו. ג. הבטחה אישית ליעקב להחזירו לאדמת הארץ ולשמרו בכל דרכו ומעשיו.

החלום מעביר לפני עיניו של יעקב את מהות התגלגלות כל ההיסטוריה האנושית של האדם הפרטי ושל העולם כולו. הראש והתקווה צריכים להיות עם מבט לשמים. עליו גם לזכור כי תמיד ה׳ ניצב עליו מעל הסולם בהשגחה פרטית.

אם אמנם יעקב מבין כך את החלום ואת הבטחת ה׳ המפורטת בו, מדוע כשמתעורר, נודר נדר עם תנאים לכאורה. שאם אמנם ה׳ ישמרו ויתן לו פרנסה, והוא אמנם יחזור לבית אביו , אזי ״ה׳ יהיה לי לאלוהים״ הוא יבנה בית לעבודת ה׳ באותו מקום ויכיר תודה לה׳? הרי קיבל לכך הבטחה מפורשת מהקב״ה. האם הוא מפקפק באמונת ה׳?

כדי לענות על שאלה זו עלינו להיכנס לנעליו של יעקב ולסיטואציה בה היה, החל מהפרשה הקודמת.

יעקב מקבל את הברכה המועדפת אך יחד איתה את שנאת עשיו ואת המבוכה שגרם ליצחק אביו. רבקה מפצירה בו לברוח לחרן מחמת אחיו ובהמשך על מנת למצוא אישה ראויה.

רבקה מבטיחה לו שזה יהיה לזמן קצר. יעקב מבין שהוא בורח עם גיבוי של הוריו, ולבסוף גם יקבל אישור והודעה ברורה לחזור.

יעקב מחכה לשמוע הבטחה להחזרה אישית הביתה, אך במקום זאת שומע הבטחה ״ויתן לך את ברכת אברהם לך ולזרעך אתך לרשת את ארץ מגוריך, אשר נתן אלוהים לאברהם" (כח׳ ד׳).

יעקב מבולבל, האם הברכה אישית לו או רק לזרעו? מדוע מדובר על ברכה כללית ואין אמירה ברורה של אבא שהוא חוזר מהגלות מחרן?

כך יוצא יעקב מכנען לחרן עם חשש כבד בלב שהוא יוצא לגלות שלא על מנת לחזור, שהמחלוקת בין ההורים נמשכת ואביו רוצה להפריד בין האחים.

לחרדתו הרבה גם בחלום ובהתגלות , ה׳ מבטיח לו דברים דומים. יתרה מזו ה׳ מבטיח ״והשיבותיך אל האדמה הזאת״(כח׳ טו׳).

יעקב מרגיש רגשות מעורבים בעקבות החלום ולכן  נודר נדר לה׳ ובו מקפיד לפרט ולהדגיש ״ושבתי בשלום אל בית אבי״ (כח׳ כא׳). אני רוצה לשוב ולא מדובר רק בזרעי.

יעקב שגדל בארץ ישראל מבין את פיתויי הגולה והחשש הכבד מהתבוללות ולכן מעיז ונודר את נדרו על מנת שהקב״ה יממש את ברכת רבקה הברורה להחזירו.

.

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

רז קינסטליך

יום הולדת לראש העיר רז קינסטליך

תפריט נגישות