דף הבית / כללי / פרשת "ואתחנן", ועשית הישר והטוב

פרשת "ואתחנן", ועשית הישר והטוב

משה קורא לבני ישראל ומחדש את הברית בין ה' לעמו. אמנם התחלף דור, אך הברית נכרתה בין ה׳ לעמו עד סוף הדורות. משכך חוזר משה שוב על עשרת הדיברות עם הטיה לכיוון זכר יציאת מצרים.

הכיוון העיקרי לדברי משה הוא ההתנהגות המצופה מישראל בארץ ישראל. משה מדגיש את מצוות אהבת ה׳, את הכרת הטוב וזהירות מעבודה זרה.

באופן לא כל כך טבעי ישנו שם אחד הפסוקים החשובים בתורה "ועשית הישר והטוב בעיני ה׳ למען ייטב לך ובאת וירשת את הארץ הטובה אשר נשבע ה׳ לאבותיך" (ו׳ יח׳).

רש"י והרמב"ן מסבירים שניהם כי הישר והטוב זו ההליכה לפנים משורת הדין. הרמב״ן מרחיב ואומר כי מדובר במצווה כללית ועקרונית המדברת על התנהלות האדם בנושאים שבין אדם לחברו. פסוק דומה נאמר בפרשת "ראה" שבהמשך, בין דיני קרבנות לדיני נביא שקר ועבודה זרה. "שמור ושמעת את כל הדברים האלה אשר אנוכי מצווך למען ייטב לך ולבניך עד עולם כי תעשה הטוב והישר בעיני ה׳ אלוקיך"( יב׳ כח׳).

פה מסביר רש״י כי הטוב הכוונה בעיני שמים ואילו הישר הכוונה בעיני אדם.

ידועה המחלוקת בגמרא בין רבי עקיבא לרבי ישמעאל על הנושא. רבי עקיבא מסביר כי הכוונה שתעשה את הטוב בעיני שמים ואת הישר בעיני אדם ורבי ישמעאל גורס הפוך. איך זה מסתדר עם אמירותיו של רבי עקיבא על "ואהבת לרעך כמוך"? מדוע רש״י מקבל את גישתו של רבי עקיבא, ומדוע אינו מפרש שם כפי שמפרש בפרשתנו שהכוונה היא לפעולה לפנים משורת הדין?

נראה לי כי יש להבין את המסר החשוב של פסוקים אלו על רקע המקום בו נכתבו.

פרשת "ואתחנן" עוסקת ביישום המצוות בארץ. מובטחות מלחמות אך גם ארץ זבת חלב ודבש. האתגרים בארץ רובם בתחומים של בין אדם לחברו. העיקרון שמדגיש רש״י הוא לפעול לפנים משורת הדין. זו מהות הישר והטוב. העיקרון  האמיתי להתנהלות הינו הצדק שלוקח בחשבון את הנפשות הפועלות והתנהגות של לפנים משורת הדין. פרשת "ראה" עוסקת בעיקרה בהלכות ובדינים שבין אדם למקום. דיני קרבנות, נביא שקר ועבודה זרה.  פה מדגיש רש״י כי יש לאמץ את גישת רבי עקיבא.

פה אין ללכת לפנים משורת הדין ולהחמיר סתם. פה צריך לראות מה ההלכה, כיצד פועלים בקהילה ומה ישר בעיני אדם,  סביר שדרך פעולה זו תהיה טובה גם בעיני הקב״ה.

הבנה בדרך זו של פירוש רש״י קובעת שני עקרונות לחיים. בין אדם לחברו הטוב הינו להיות לפנים משורת הדין. בין אדם למקום אין לגרוע ואין להוסיף ואין להיות יוצא דופן מן הציבור.

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תמונה של WhatsApp‏ 2024-03-28 בשעה 17.55.04_2aec4d34

חטיבת התרבות בחברה העירונית בנתינה ומשלוחי מנות

תפריט נגישות