דף הבית / כללי / פרשת דברים, פרידה ממשה המנהיג

פרשת דברים, פרידה ממשה המנהיג

עוד רגע קט ועם ישראל נכנס לארץ המובטחת ונוחל אותה. עוד רגע ויש החלפת משמרות במנהיגות. משה מת ויהושע מכניס את ישראל לארצם.

ספר דברים הינו משנה תורה והרמב״ן מדגיש כי הוא נכתב עם הדגשה לעם בשלב הכניסה וההתנחלות בארץ.

מה שלכאורה לא ברור הוא, מה ההקדמה של משה שרובה בפרשת דברים, ומדוע משה מציין בעיקר שלושה אירועים? האחד נושא המבנה השיפוטי שנלמד מיתרו ויושם. השני חזרה ארוכה על חטא המרגלים. השלישי חזרה על כל מסע המלחמה המוצלח מהתנועה מקדש ברנע דרך מעקף אדום ומואב ועד למלחמה המוצלחת  בסיחון ובעוג.

לטעמי משה המנהיג האולטימטיבי הבין שזה הזמן לסיכומים וללקחים, דווקא לאחר הקרבות המוצלחים כשנפש העם פתוחה לקבל ביקורת.

לטעמי אין פה הקדמה לחזרה על מצוות התורה בלבד, אלא יש פה סיכום תפקיד סדור של משה המנהיג בו הוא מנתח את מערכת היחסים בינו לבין העם.

משה מדבר על מנהיגות בשלושה תחומים. התחום הראשון הוא משה כ"מנהיג דתי" וכשופט העליון בנושאים שבין אדם לחברו. משה מזכיר לעם שהוא הציע את השיטה שבה הדבר הקשה מגיע למשה לשיפוט, והפשוט יהיה על ידי השופטים. למרות זאת, אותו העם שקיבל את השיטה, בא לאחר מכן בטרוניות למשה בסיפור קורח ובסיפור פנחס ושוב לא קיבל את מנהיגותו הדתית והיחס המיוחד שבין הקב״ה אליו.

התחום השני הינו משה כ"מנהיג פוליטי ומדיני". משה מפרט בהרחבה את חטא המרגלים, בו חטאו הורי העם הנוכחי ושם את האשמה העיקרית בעם. העם רצה לשלוח מרגלים, המרגלים אמרו כי "טובה הארץ אשר ה׳ אלוהינו נותן לנו"(א׳ כה׳ כו׳). משה כמנהיג מדיני מנסה לשכנעם לא לירוא מאותם עמים, אך ללא הועיל, העם לא רוצה להיכנס לארץ. בסוף מנסה בכוח וניגף, מנהיגותו של משה קורסת ובמקום להנהיג את ישראל בכניסה לארץ, הוא הופך למנהיג של "שריפת זמן" במדבר.

התחום האחרון הינו משה כ"מנהיג צבאי". דווקא בתחום זה מתמקד משה בקרבות האחרונים של הדור הנוכחי. אותם קרבות מוצלחים שהביאום עד ערבות מואב וטוען לפני העם, הנה ראו כאשר אתם הצעירים פועלים כפי שאני מנחה , כולנו מצליחים.

משה מסכם את תפקידו כמנהיג , שכאשר העם הלך בניגוד לדעתו כולם נכשלו וכאשר היו אתו, הצליחו. אין ספק שהוא רואה גם בעצמו את האחראי למנהיגותו שלא תמיד הובילה, משה מבין את הטעויות שלו, ומקבל את החלטת ה׳ להחליף מנהיגות.

מה שמעניין ומלמד שמשה המנהיג מתמקד בסיכום התפקיד בשלושה מקרים, שמתוכם בשנים נכשל. והלקח שלו לעם, קבלו באופן שלם את מנהיגותו של יהושע.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: pixabay

מאז ועד היום: טבעות אירוסין ונישואין

תפריט נגישות