דף הבית / כללי / פותחים שולחן (בריא) לשנה חדשה

פותחים שולחן (בריא) לשנה חדשה

מאת: חלי ממן – קבוצת תמיכה לאורח חיים בריא

 

ראש השנה הוא החג שפותח את השנה, איתו מגיעות ארוחות החג המסורתיות בהן כל המשפחה מתקבצת מסביב לשולחן. חלי ממן קבוצת תמיכה לאורח חיים בריא מסבירה איך עוברים את ארוחות החג בשלום, ואיך משלבים את סממני החג לתוך אורח החיים הבריא שלנו, בין אם אתם אורחים ובין אם אתם מארחים:

 

רימון פרי משבעת המינים בהם נתברכה הארץ עוד מימי קדם. פרי המסמן את ראש השנה.  טעמו חמצמץ והוא עשיר בסיבים, מספק אשלגן, ויטמין C, נוגדי חמצון ועוד מרכיבי תזונה בריאים וטובים. נמצא בקבוצת המזונות האדומים, מזונות שיכולים לתרום לשמירה על בריאות הלב ומערכת החיסון.

 

טיפ! הכינו מראש קינוח רימונים. פזרו גרגירי רימון עם 2 כפות סומסום והגישו בקעריות קטנות. (יחידה בינונית)- מכילה 208 קלוריות.

 

דלעת ("קרא")  שייכת למשפחת הדלועים (כמו גם המלפפון, הקישוא והדלורית) צבעה כתום, תורמת לתחושת שובע, והיא קלה לעיכול.

לדלעת כמות גבוה של בטא-קרוטן (פרו ויטמין A), מינרלים שונים כמו אשלגן, השומר על מאזן הנוזלים בגוף ועוזר ביצירת אנרגיה. יש בה גם ויטמינים רבים, ביניהם ויטמין C, B וויטמין E.

 

מלבד מרקמה הרך, טעמה המתוק, ותרומתה לבריאות ולראיה טובה, לדלעת יתרונות רבים-

היא מכילה כמות נמוכה מאוד של שומן וקלוריות ובגלל ערכה הקלורי הנמוך (רק 33 קלוריות ל-100 גרם) היא נחשבת לירק שאפשר לאכול בצורה חופשית בשמירה על המשקל .

 

טיפ! דלעת אפויה בתנור בשילוב תבלינים/עשבי תיבול תשמש כתוספת טעימה, משביעה ודלת קלוריות.

 

שעועית/לוביה – ('רוביא') נחשבת לאחד הירקות הבריאים ביותר עם מקור לחומרים מזינים שעוזרים לנו לשפר את הבריאות. השעועית עשירה במגנזיום ומכילה ויטמינים רבים ביניהם: ויטמין K, העוזר בתהליך ריפוי של הגוף. ויטמיןC , ויטמין A  וסיבים תזונתיים רבים היעילים לסובלים מעצירות.

 

טיפ! הכינו תבשיל שעועית ירוקה עם בצל מאודה ומעט תבלינים – תוספת נהדרת לצד דג בארוחת חג.

 

סלק: ('סלקא')  ירק בעל ערכים תזונתיים גבוהים. מתאים לאכילה בכל צורה – קר או חם, מבושל או טרי, על שורשיו ועליו. מכיל ויטמינים ומינרלים רבים. פנקו את האורחים בסלט עשיר בסלק: מקלפים את הסלק, חותכים ומאדים במעט שמן זית ומים לרבע שעה (מקסימום) והסלק מוכן.

טיפ למתכון קליל: הכינו 3 סלקים בינוניים מבושלים וחתוכים לקוביות, סחטו מיץ מלימון שלם, הוסיפו בצל סגול בינוני קצוץ לקוביות קטנות, צרור פטרוזיליה שטוף וקצוץ ופזרו מלח ופלפל שחור טרי טחון. המתכון ישתלב מצוין עם אורז מלא.

 

דגים דגים הם מזון נפלא עם אין ספור אפשרויות גיוון במרקם ובטעם. עדיף להשתמש בדגי ים רזים כגון- סלמון, בקלה, סול ודגי בריכה בינוניים, הם דלים בשומן ובקלוריות. הם מכילים אומגה 3, חומצות שומן רב בלתי רווי, שפע של מינרלים חיוניים לגוף ומסייעים מאוד להתפתחות הלב והמוח. ישנן דרכים בריאות רבות להינות ממנת דג טובה: אפויים, גריל, מאודים ועוד.

 

טיפ! הגישו מנת דג לצד כרישה וקישואים שאפיתם בתנור למשך 10 דקות, או מנה של דג בדבש וחרדל ותקבלו ארוחה שלמה, בריאה ודלת קלוריות לפי המסורת היהודית.

 

תפוח ודבשקינוח מושלם בסוף ארוחת החג. התפוח מכיל וויטמינים רבים ביניהם ויטמין C לשמירה על חסינות הגוף. על פי הרפואה הסינית תפוחים מחזקים את הלב ומרווים צימאון. בנוסף, התפוח מספק מקור לאשלגן. יש לנו הרבה סיבות טובות כדי לאכול תפוח בדבש ערב החג.

 

הכינו מראש צנצנות דבש אישיות לכל סועד, על מנת לטבול את התפוח בדבש וכך תגבילו את עצמכם מללקק דבש מיותר.

 

לסיכום, קשה להימנע מאכילת מאכלי החג, בעיקר מהרימונים, התפוח והדבש שנמצאים בכל מקום. זכרו כי חשוב לשמור על אורח חיים בריא גם לאורך החג ואם אכלתם קצת יותר מידי, לא נורא! תדעו לפרגן לעצמכם והשתדלו לחזור למסלול לאחר סיום הארוחה.

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות