דף הבית / כללי / סקר: התושבים דורשים קדימות לתחבורה הציבורית

סקר: התושבים דורשים קדימות לתחבורה הציבורית

מאת: ד"ר און ארד

כיום מתגוררים באזור שבין ראשון לציון, באר יעקב, נס ציונה ורחובות קרוב לחצי מיליון בני אדם. על פי תכניות הפיתוח, תוך מעט יותר מעשור מספר התושבים באזור צפוי להכפיל את עצמו. אם כבר כיום אנחנו רגילים לקום בבוקר ולצאת אל הפקקים, מה צפוי לנו לאחר שגידול האוכלוסין הזה יתממש?

במסגרת המאמץ לחלץ אותנו מהפקקים האלו, ערכה קבוצת התחבורה הציבורית של המרכזים לצדק חברתי שני סקרים בנושא תחבורה ציבורית, הסקר הראשון נערך בקרב כלל הציבור, השני התמקד בבני נוער. בסך הכול השתתפו למעלה מאלף איש בשני הסקרים הללו, שהתפרסו על כל האזור.

בחנו תחילה את השימוש בכלי תחבורה בקרב משתתפי הסקר הכללי. מתברר ש- 57% מהמשיבים משתמשים בתחבורה ציבורית, בעוד 40% נוסעים בעיקר ברכב הפרטי. 3% הם רוכבי אופניים ואופנוע. כששאלנו לגבי יעדי הנסיעה העיקריים, התשובות לא הפתיעו: רוב רובם של התושבים נשארים בישוב המגורים שלהם, או מתניידים לישובים האחרים באזור ולתל אביב. רק מעטים נוסעים ליעדים מרוחקים יותר בגוש דן ומחוצה לו.

בסקר הזה התמקדנו בשאלת היחס של הנוהגים ברכב פרטי לתחבורה הציבורית. כאן ציפתה לנו הפתעה גדולה, כאשר 90% מהם השיבו שאילו הייתה תחבורה ציבורית מהירה ויעילה, הם היו נוסעים בה. לא רק זה, 74% ממשתמשי רכב פרטי (ו- 84% בין כלל משתתפי הסקר, שזה כולל את הנוסעים בתחבורה ציבורית כבר כיום) מעוניינים בהקצאת נתיבים לתחבורה הציבורית (נת"צים) בכבישים הקיימים על מנת לאפשר לאוטובוסים נסיעה מהירה ועקיפת פקקים.

בקרב משתמשי רכב פרטי בלבד: בקרב משתמשי רכב פרטי בלבד:
נכונות לעבור לשימוש בתחבורה מוכנות להפקאת מסלולי נסיעה
ציבורית, לו הייתה מהירה ויעילה בכבישים קיימים, לתובת נתצ"ים

ומה לגבי בני הנוער, הרי להם יש מלבד להליכה ברגל או לרכיבה על אופניים, רק שתי אפשרויות להתנייד: בתחבורה ציבורית או בהסעות על ידי ההורים. תוצאות הסקר לא משאירות ספק, בני הנוער באמת חשים תקועים!

גם יעדי הנסיעה של בני הנוער לא מפתיעים במיוחד. אלו הם מרכזי הישובים שבהם הם מתגוררים, אזורי הבילוי והמסחר וכן התחנות המרכזיות ותחנות הרכבת. אחדים זקוקים לתחבורה על מנת להגיע לבית הספר. חלקם הגדול מתנייד גם אל מחוץ לישובים ואז היעד החשוב ביותר הוא תל אביב, אולם לא מעטים צריכים להגיע לאחד הישובים האחרים באזור.

מבחינת השימוש בתחבורה ציבורית, רק קצת יותר ממחצית מבני הנוער משתמשים בה באופן שגרתי (יותר מ- 4 נסיעות בשבוע) מתוכם כ- 20% הם משתמשים כבדים (יותר מ- 10 נסיעות בשבוע).

במקביל קיימת תלות גדולה בהסעות ברכב ע"י בני משפחה. יותר ממחצית הנשאלים ענו שיש לפחות יעד חשוב אחד שהם מתקשים להגיע אליו ללא הסעה ברכב פרטי. 20% מוסעים ברכב פרטי יותר מ 10 (!) פעמים בשבוע, ורק כ- 40% מסתפקים בשלוש הסעות שבועיות או פחות.

לפיכך אין זה מפתיע שלדעת 80% מבני הנוער, מצב התחבורה הציבורית הנוכחי באזור הוא בין גרוע לבין סביר לכל היותר. רק כ- 20% מהמשיבים בסקר הזה, היו מרוצים מהמצב. לגבי השאלה מה מבחינתם יהווה שיפור של התחבורה הציבורית, בלטו ארבעת הגורמים המכריעים הבאים: זמן המתנה קצר של עד 5 דקות, מסלול נסיעה קצר (ללא פיתולים), תוספת קווים ואמינות השירות.

בסופו של דבר, 97% (!!!) מהנשאלים ציינו ששיפור בתחבורה הציבורית תתרום לשיפור הניידות ותחושת העצמאות שלהם ורק בודדים (3%) סבורים ששיפור בתחבורה הציבורית לא משמעותי להם.

תוצאות הסקרים הם קריאה ברורה של התושבים לכל מקבלי ההחלטות באזור, מרחובות ועד לראשון לציון, לשים את שיפור התחבורה הציבורית בראש סדר העדיפויות, ולפעול בנושא ללא דיחוי. שיהיה בהצלחה לכל המתמודדים והמתמודדות בבחירות המקומיות, אנו קוראים לכל הציבור לצאת ולהצביע ומקווים שמתאריך ה-31.10 נושא התחבורה יהיה בראש סדר העדיפויות.
און חבר בקבוצת התחבורה האזורית של המרכזים לצדק חברתי, להצטרפות אילן 054-6661621  [email protected]

אילוסטרציה

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: pixabay

מאז ועד היום: טבעות אירוסין ונישואין

תפריט נגישות